عناوين



 اخبار


برگزیده


امنيت


مقاله


گزارش و گفتگو


ياداشت


اخبار شرکتها


همايشها



فراخوانها و آئين نامه ها


عکس و ویدئو

 
  خدمات



نسخه موبایل



خروجی پیامک



خروجی RSS



عضویت در خبرنامه ها

 

راهنما
تبليغات


 

سفارش آگهی
یادداشت
جمعه، 4 آبانماه 1386

07:40 PM

October 26, 2007


اس ام اس؛ تجربه رسانه‌ زندگی روزمره

نوشته: دكتر محسن گودرزی
منبع: همشهری آنلاین


اكثر ما به عنوان دارندگان موبایل سال‌هاست كه به مناسبت‌های مختلف، اس ام اس تبریك و یا تسلیت ارسال و دریافت می‌كنیم.


به موازات رشد این روش، تحولی در اشكال زیباشناختی آن نیز رخ داده است.
ابتدا انبوهی از اس ام اس به صورت یكنواخت ارسال می‌شد به این نحو كه هر كس پیامی را كه دریافت كرده بود، به عنوان پیام خود برای دیگری ارسال می‌كرد. این پیام‌ها كمتر تشخص و فردیت داشت. بعدها افراد پیام خود را با زبان شخصی‌تر نوشتند و با قرار دادن نام خود در زیر آن بدان تشخص و فردیت بخشیدند. به نظرم تامل در باره نسبت فردیت و محتوای پیام‌ها می‌تواند از موضوعات جالب برای یك بررسی از نوع جامعه‌شناسی ارتباطات است.
امسال در میان پیام‌هایی كه عید فطر را تبریك می‌گفتند، برای اولین بار نوعی ویژه از آنها را دریافت كردم كه طرح یكی دو نكته در باره آن خالی از لطف نیست. این پیام‌ها بر اساس سریال‌های تلویزیونی تنظیم شده و به صورت شعر و نثر و با بهره‌گیری از عناصر داستانی این سریال‌ها عید را تبریك گفته‌اند.
دو نمونه آن را در زیر می‌آورم:
ما غرق گناهیم ولی پاك سرشتیم/ حسرت زدة یك وجب از خاك بهشتیم
شكرانة زایل شدن حالت اغماء/ از خوردن آن میوة ممنوعه گذشتیم
هر چند كه ابلیس بسی وسوسه‌ها كرد/ اما چو پری بندة خناس نگشتیم
غفلت بكشد یونس جان در دل ماهی/ چون غمزة هستی به دل مزرعه كشتیم
افسوس كه این ماه مبارك به سر آمد/ در دفتر اعمال ثوابی ننوشتیم
عید سعید فطر بر شما مبارك باد.
در این نمونه و نمونه‌های دیگری كه ارسال شده است، عناصر رسانه‌ای بدل به زمینه‌ای برای تجربه مفاهیم دینی شده است. در این پیام‌ها، نام سریال‌ها و كنش قهرمانان آن به یكدیگر مرتبط شده و معنایی فراتر تولید كرده تا نسبت به گناه انذار داده و توجه ما را به مفاهیم دینی جلب كند. این نوع پیام از تعابیر متداول برای بیان حسی از امری دینی متفاوت است. مواجهه با اثر هنری از لذت مصرف آن فراتر رفته و آن را عرصه‌ای نمادین برای بیان احساسات و تجربیات متفاوت ساخته است.
نكته دوم آن كه اس ام اس، شیوه‌ای برای بیان زیبا‌شناختی تجربیات زندگی روزمره شده است. تبریك‌ها به دلیل تكرار آن، امری یكنواخت شده‌اند ولی این نوع پیام، عرصه‌ای برای تشخص بخشیدن و بیان تفاوت‌ها شده و از این طریق تجربه زندگی روزمره را تنوع و غنا می‌بخشد.
در عین حال، اس ام اس به رسانه‌ای دموكراتیك برای تولید و مصرف زیبا‌شناختی بدل می‌شود. دسترسی تقریباً عمومی به اس ام اس و امكان تولید، آن را از رسانه‌ای یكسویه به رسانه‌ای دوسویه تبدیل می‌كند. امكان مشاركت تقریبا عمومی، فرصتی است تا اس ام اس‌ها با بهره‌گیری از تجریبات زندگی روزمره، متنوع و متكثر شده و اشكالی هنری عمومی با زبان‌ها و بیان‌های متفاوت ساخته شوند. نفوذ این پیام‌ها گاه آن چنان زیاد است كه آن را به فرایند ارتباطات شخصی چهره به چهره هم وارد می‌كند. به همین دلیل در روابط متقابل روزمره، گفتگوها به پیام‌هایی جالبی كه دریافت شده، اختصاص می‌یابد. نادر نیست مشاهده وضعیت‌هایی كه افراد در كنار یكدیگرند و هر یك مشغول جستجو در موبایل خود و خواندن مطالب جالب برای دیگری است. در واقع این رسانه‌ جدید با ویژگی‌های زیباشناختی خود است كه به میدان تعامل ما وارد شده است.




لینک ثابت || اضافه شده توسط آرش کریم بیگی|| نسخه قابل چاپ || بازگشت به صفحه اصلی || آرش کریم بیگی

برای عضویت در خبرنامه پیامکی ایستنا اینجا را کلیک کنید. برای عضوریت در خبرنامه روزانه ایمیلی ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه  ایمیلی ایستنا نمایش داده میشود.


فهرست آخرین عناوین

 
    تبليغات  
 







 
  سفارش آگهی