عناوين



 اخبار


برگزیده


امنيت


مقاله


گزارش و گفتگو


ياداشت


اخبار شرکتها


همايشها



فراخوانها و آئين نامه ها


عکس و ویدئو

 
  خدمات



نسخه موبایل



خروجی پیامک



خروجی RSS



عضویت در خبرنامه ها

 

راهنما
تبليغات


 

سفارش آگهی
یادداشت
پنجشنبه، 23 خردادماه 1387

03:45 PM

June 12, 2008


اگر نمی‌توانید‌، عرصه را به دیگری واگذار كنید

نوشته: عمید نمازی‌خواه
ناشر: روزنامه همشهری


متوسط سرعت اینترنت در كشوری چون نیوزلند با 2/4‌میلیون نفر جمعیت، 5/13‌مگابیت برثانیه است درحالی كه كاربران ایرانی اینترنت مفهوم خطوط پرسرعت ADSL را تنها با سرعت 512‌كیلوبیت برثانیه می‌شناسند.


متوسط سرعت اینترنت در كشور فرانسه با بیش از 30‌میلیون كاربر اینترنت، 44‌مگابیت بر ثانیه است درحالی كه حداكثر سرعت اینترنت در ایران با 18‌میلیون كاربر (البته هنوز رقم 18‌میلیون كاربر اثبات نشده و معلوم نیست كه با این میزان ضریب نفوذ رایانه در ایران، 18‌میلیون كاربر از كجا می‌آیند و در ایران كاربر محسوب می‌شوند) تنها 512‌كیلوبیت برثانیه است.


حداكثر سرعت اینترنت در كشور آفریقای جنوبی با بیش از 5‌میلیون كاربر اینترنت 4‌مگابیت بر ثانیه است. حداكثر سرعت اینترنت در كشور بسیار كوچكی مثل بحرین در حدود 2‌مگابیت بر ثانیه است.


مالزی با حدود 17/27‌میلیون نفر جمعیت خدمات اینترنت پرسرعت حداكثر تا 10‌مگابیت برثانیه را به‌طور معمولی برپایه فناوری‌های مختلف اتصال به اینترنت عرضه می‌كند.


متوسط سرعت اینترنت در كشور مصر با بیش از 8‌میلیون كاربر اینترنت افزون بر2‌مگابیت بر ثانیه است.


اگر كمی به نام كشورها توجه كنید، می‌بینید كه به جز فرانسه و نیوزیلند، مابقی از كشورهای توسعه یافته نیستند.


جالب است كه ما در میان همین كشورهایی كه مانند ما در حال توسعه هستند هم نتوانسته‌ایم هنوز ادب استفاده از فناوری‌های ارتباطاتی را یاد بگیریم به گونه‌ای كه وزیر محترم ارتباطات و فناوری اطلاعات كشور كه بالاترین مقام مسئول در این حوزه است معتقد است كه همین سرعت 56 كیلوبیت برای كاربران خانگی و حتی دانشگاه‌ها كافی است.


وقتی هم كه ما این موضوع را نقد كردیم آن هم نه با نظر شخصی و یا ارگانی، بلكه در نقدمان از سخنان 3 نفر از كارشناسان ارتباطات استفاده كردیم، وزارت محترم ارتباطات در جوابیه‌ای تمامی القاب ممكن را به نویسنده مطلب دادند و گفتند كه ایشان بی‌سواد بوده‌اند.


جالب است كه در همان جوابیه آمده بود كه باید مطلب با هماهنگی ما نوشته می‌شد. شاید از این موضوع بتوانیم یك نتیجه اخلاقی بگیریم كه اگر مطالبتان را با هماهنگی وزارتخانه ICT بنویسید باسوادید و در غیراین صورت بی‌سوادید.


حال ما بی‌سوادیم، اما با آمارهای موجود و متقن بین‌المللی چه خواهید كرد. اینجا كه نمی‌توانیم بگوییم تمامی كارشناسان، روزنامه‌نگاران، وزرای ICT و... كشورهای دیگر هم بی‌سوادند.


ما در كشورمان وزارت ارتباطاتی داریم كه خودش ابلاغیه محدودیت سرعت آن هم به میزان 128‌كیلوبیت بر ثانیه را به نهادهای موجود ارائه می‌كند و در دوران وزیر محترم ارتباطات جناب آقای سلیمانی ایران از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۸ در فهرست جهانی آمادگی برای دولت الكترونیكی، ۱۰ پله سقوط داشته است.


موضوع وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران بسیار شبیه به صنعت خودروسازی در ایران است. در خودروسازی بیش از 20 سال است كه با تعرفه بیش از 100درصدی از این صنعت حمایت شده و در واقع بیش از 20 سال است كه مصرف‌كنندگان جریمه بی‌خاصیتی صنعت خودرو در ایران را می‌پردازند و هر خودرویی را با هر كیفیتی كه دوستان خودروساز می‌سازند، می‌خرند.


مصرف‌كنندگان كار دیگری هم نمی‌توانند انجام دهند. به همین خاطر صنایع خودروسازی ایرانی هم وقتی می‌بینند كه دولت‌های عزیز چنین حمایتی از آنها می‌كنند و در هیچ كورس رقابتی نمی‌افتند به راحتی هر چه می‌خواهند، می‌سازند و محصولات بدون كیفیتشان را با هر قیمتی كه می‌خواهند به مصرف‌كنندگان می‌فروشند.


فرض كنید كه یك سال تعرفه واردات خودرو ملغی شود، فكر می‌كنید دیگر كسی خودرو ایرانی را با این قیمت‌ها می‌خرد؟ بیش از 40 سال است كه از فناوری‌های پیش‌وپا افتاده‌ای چون ترمزهای ضد‌قفل (ABS) می‌گذرد و یا بیش از 10 سال است كه از تعبیه كیسه هوا (Air Bag) برای امنیت سرنشینان گذشته است، ولی در هر كدام از خودروهای ایرانی كه یكی از این دو مزیت را داشته باشد به‌عنوان یكی از لوكس‌ترین خودرو‌ها فروخته می‌شود و قیمت آن خودرویی كه كیسه هوا یا ترمز ضد‌قفل دارد، تفاوت معناداری با خودروهای دیگر دارد.


اینكه چرا ما خودمان با دست خودمان، خودمان را جریمه می‌كنیم هم عجیب است. جالب است كه بعضاً شركت‌های خودرو‌سازی‌ تبلیغات وسیعی هم برای نشان دادن پیشرفت‌های این صنعت به راه می‌اندازند ولی اگر می‌خواهید صنعت خودروسازی ایران را در بوته آزمایش بگذارید، تعرفه واردات خودرو را صفر كنید و آنگاه ببینید كه كسی دیگر یك خودرو ایرانی می‌خرد یا خیر.


در این بازار رقابتی بدون تعرفه اگر توانستیم نفس بكشیم، می‌توانیم ادعای پیشرفت داشته باشیم نه اینكه همواره از مصرف‌كنندگان قیمت‌های غیرواقعی خودروها را بگیریم و
30 سال هم دولتمان با تعرفه‌های عجیب و غریب از این صنعت حمایت كند .


وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات هم جزو آن گروهی است كه جریمه عدم ‌بهره‌وری اش را مصرف‌كنندگان و كاربران باید بپردازند. زمانی كه خطوط تلفن همراه واگذار می‌شد به این دلیل كه تنها توزیع‌كننده و واگذاركننده اش وزارت بود، قیمتش بالا بود و به‌دلیل انحصار فروش، مصرف كنندگان باید این هزینه را می‌پرداختند.


در مورد اینترنت هم تنها توزیع‌كننده كلی پهنای باند در كشور خود وزارت ارتباطات است، و در حالی كه بسیاری از ISPها از قیمت بالای واگذاری پهنای باند گله مندند، همچنان قیمت‌ها تكان نمی‌خورد. با چنین وضعیتی مشخصاً فناوری‌های ارتباطاتی در ایران پیشرفت نخواهد كرد. بازاری كه یك فروشنده دارد، قیمتش هم تغییر نخواهد كرد.


تازه فروشنده خشمگینی كه حاضر نیست مشتریانش به سطح نسبتاً مطلوبی از كیفیت فكر كنند و به سرعت ابلاغیه محدودیت سرعت اینترنت را صادر می‌كند و اگر هم كسی از عملكردش انتقاد كند بی‌سواد تلقی می‌كند.


مسلماً همه می‌دانند كه زمان كنونی زمان پیشرفت فناوری‌های ارتباطاتی است ولی ما هم باید بدانیم كه این پیشرفت‌ها مربوط به كشورهایی می‌شود كه وزارتخانه متبوعشان به فكر ارائه خدمات و تسهیلات به كاربرانش است و هر روز با پیشرفت‌های موجود در این زمینه پیشرفت می‌كنند و تخصصشان در این زمینه است نه در محدودیت سرعت.


مثلاً كشوری مانند آفریقای جنوبی در حال ارائه اینترنت به كاربران با سرعت 4‌مگابیت برثانیه است (لطفاً به كشورهایی مانند فرانسه با سرعت‌های 44‌مگابیتی فكر نكنید.) و ما هنوز توانایی ارائه اینترنت 128‌كیلوبیتی را نداریم. حال شما بگویید كه چه تخصصی در این زمینه داریم؟


باید از مسئولین وزارت ارتباطات بابت زحماتی كه تاكنون برای ارتقای سطح ارتباطات و فناوری‌های اطلاعات در كشور كشیده اند، تشكر كنیم.


اما به‌عنوان یكی از كاربران و منتقدین و در جواب به تذكرات آن وزارتخانه باید بگوییم كه ما روزنامه‌نگاران خود قبول داریم كه در این زمینه بی‌سوادیم و به همین خاطر است كه مسئولیتی در آن وزارتخانه كاملاً تخصصی نداریم، ولی از افراد باسواد در آن مجموعه درخواست می‌كنیم كه اگر نمی‌توانند سوادشان را در راه پیشرفت‌های ارتباطاتی خرج كنند، عرصه را به دیگران بسپارند.




لینک ثابت || اضافه شده توسط آرش کریم بیگی|| نسخه قابل چاپ || بازگشت به صفحه اصلی || آرش کریم بیگی

برای عضویت در خبرنامه پیامکی ایستنا اینجا را کلیک کنید. برای عضوریت در خبرنامه روزانه ایمیلی ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه  ایمیلی ایستنا نمایش داده میشود.


فهرست آخرین عناوین

 
    تبليغات  
 







 
  سفارش آگهی