عناوين



 اخبار


برگزیده


امنيت


مقاله


گزارش و گفتگو


ياداشت


اخبار شرکتها


همايشها



فراخوانها و آئين نامه ها


عکس و ویدئو

 
  خدمات



نسخه موبایل



خروجی پیامک



خروجی RSS



عضویت در خبرنامه ها

 

راهنما
تبليغات


 

سفارش آگهی
یادداشت
جمعه، 21 تیرماه 1387

04:52 PM

July 11, 2008


تجارت الكترونیكی: از رؤیا تا واقعیت

نوشته: مصطفی جلالی
ناشر: همشهری


طبق آمار موجود، بیش از ۳۵ میلیون خط همراه، ۲۵ میلیون خط ثابت و آنگونه كه ادعا می‎شود ١٨ میلیون كاربر اینترنت داریم.
 


این تعداد مشترك و كاربر خود گویای پذیرش بالای فناوری نزد ایرانیان است ولی باید دید از همین ظرفیت، آنگونه كه قانون برنامه چهارم تأكید كرده تا چه حد برای تحقق اقتصاد دانایی‌محور استفاده می‎شود.


در غیر این صورت اگر این ضرایب نفوذ به ١٠٠درصد هم برسند، كاركردی جز آنچه اكنون شاهد هستیم ، نخواهند داشت.


درست است كه كیفیت خدمات ارتباطی مطلوب نیست و حتی برخی سیاست‎ها نظیر محدود كردن سرعت اینترنت به ۵۶ و ١٢٨ كیلوبیت در ثانیه در تعارض جدی با سیاست‎های توسعه تجارت الكترونیكی قرار دارند، اما نباید قصور دیگر دست‎اندركاران را نادیده انگاشت.


برای مثال، ثبت نام اینترنتی تلفن همراه اخیر را دو عامل با كندی مواجه كرد: نبود خطوط ارتباطی پایدار هم از طرف كاربران و هم خود شبكة ارتباطات سیار و همچنین عدم‌پشتیبانی بانك‎های عامل بزرگ از این طرح و محدود شدن آن به معدودی بانك‎ كه به‌دلیل پوشش محدود آنها و الزام كاربران به افتتاح حساب‎های جدید با استقبال مواجه نشد.


اگر چه بعضی از ایشان در تكاپوی راه‌اندازی دروازه اینترنتی خود برای پیوستن به خدمت دهندگان هستند لیكن برخی هنوز نتوانسته‌اند با وجود شعارهای تبلیغاتی رضایت مشتریان را كسب كنند.


حل اساسی این مسئله در گرو رفع موانع اساسی دیگر است. طبق قانون تجارت الكترونیكی امضا و گواهی دیجیتال یكی از زیرساخت‌های كسب و كار الكترونیكی است.


جالب آنكه عملیاتی شدن آن معطل منازعه بر سر ایجاد سرور ریشة واحد یا راه‎اندازی جداگانة سرور ریشة بانكی شده است.


موضوع دیگر ایجاد یك بستر حقوقی امن و قابل اطمینان است در این باره نقش قوه قضائیه بسیار پر رنگ است.


طبق تبصرة ذیل بند ط ماده ٣٣ قانون برنامه چهارم توسعه این قوه مكلف است دادگاه‌های تجارت الكترونیكی و تجارت سیار را تأسیس كند. البته بخش زیادی از مسئولیت‎پذیری و پاسخگویی این قوه را باید در میزان مطالبات و پیگیری عمومی دانست.


اگر این قوه تحت فشار عمومی قرار نگیرد، آیا می‌توان انتظار داشت كه كوه مشكلات فوری خود را فراموش كند و در امری كه هنوز از سوی بسیاری فانتزی تلقی می‎شود با همة كاستی‎هایش سرمایه‎گذاری كند.


حمایت از زیرساخت‎های نرم‌افزاری و سخت‎افزاری و همچنین محتوای الكترونیكی ایرانی ركن دیگر شكوفایی این حوزه است. از آمار وب‎سایت‎های مورد بازدید كاربران اینترنت، چند درصد به تجارت الكترونیكی اختصاص دارد؟


آیا می‎توان انتظار داشت كه بدون نرم‎افزارهای كاربردی بومی و پشتیبانی مؤثر و ایمن از آنها و همچنین محتوای الكترونیكی در موضوعات مختلف، اقبال عمومی به این سو جلب شود؟


در این رابطه نیز قانونگذار برنامة چهارم تأكیدهای زیادی داشته است. با این حال، اگر تمامی مسئولان این حوزه وظایفشان را به نحو احسن انجام می‌دادند، آیا وضعیت نابسامان برق و خاموشی‎های موجود زحماتشان را نقش بر آب نمی‌كرد؟


بنابراین شاید لازم باشد كه یا رویكرد خود را تغییر بدهیم و بر اجرایی شدن قانون تجارت الكترونیكی و برنامه چهارم همت ورزیم یا اینكه اساساً همچنان با این كمبود برق توسعه كاربرد فناوری اطلاعات را فراموش كنیم.




لینک ثابت || اضافه شده توسط آرش کریم بیگی|| نسخه قابل چاپ || بازگشت به صفحه اصلی || آرش کریم بیگی

برای عضویت در خبرنامه پیامکی ایستنا اینجا را کلیک کنید. برای عضوریت در خبرنامه روزانه ایمیلی ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه  ایمیلی ایستنا نمایش داده میشود.


فهرست آخرین عناوین

 
    تبليغات  
 







 
  سفارش آگهی