عناوين



 اخبار


برگزیده


امنيت


مقاله


گزارش و گفتگو


ياداشت


اخبار شرکتها


همايشها



فراخوانها و آئين نامه ها


عکس و ویدئو

 
  خدمات



نسخه موبایل



خروجی پیامک



خروجی RSS



عضویت در خبرنامه ها

 

راهنما
تبليغات


 

سفارش آگهی
یادداشت
شنبه، 9 آبانماه 1388

05:05 PM

October 31, 2009


گفتیم و کماکان می‌گوییم!

نوشته: پیام کرباسی
منبع: عصرارتباط


بیش از یکصد شرکت خصوصی، بدون حمایت دولت و نظر به عدم ثبات روالی ضابطه‌مند و مشخص، با صدها میلیارد تومان سرمایه‌گذاری، حدود یک دهه به مردم کشور خود خدمت کرده و خدمات تماس تلفنی بین‌المللی ارزان قیمت از طریق اینترنت (اوریجینیشن) را ارائه داده و کسب رضایت نسبی کردند. شرکت ارتباطات زیرساخت با هدف اصلی سامان‌دهی تماس‌های وارده به ایران (ترمینیشن)، در نیمه اول سال گذشته اقدام به برگزاری یک مزایده کرد. اما هرچه گفتیم نظر به رویکرد و ماهیت این فناوری در کشور، باید برای تامین‌کنندگان تماس‌های وارده و صادره، اختلاف قائل شد و آب آنها را از یکدیگر جدا کرد، فایده‌ای نداشت و بنابراین بازاری به وسعت اشتغال چند هزار متخصص بومی در یک مزایده، همزمان با به اصطلاح ساماندهی بازار ترمینیشن، در هم آمیخته شد و این خود آغازی بر هنجارهای آتی بود.


در این مزایده، تعداد سه شرکت به عنوان پیمانکاران زیرساخت انتخاب شدند. پس از چند ماه که فرصتی برای تجهیز آنها بود، از ارسال مکالمات صادره از کشور توسط بیش از یکصد شرکت محق به فعالیت مجاز در این عرصه روی دروازه‌های خروجی کشور و با اتکا به انحصار پهنای باند اینترنتی کشور در شرکت زیرساخت، ممانعت به عمل آمد و بیش از یکصد شرکت و چند میلیون کاربران ایشان بدون اعلام قبلی از تداوم ارائه و اخذ خدمت باز ماندند.


سه شرکت پیمانکار با هماهنگی شرکت زیرساخت، خارج از مفاد قرارداد فی ما بین، اقدام به ترانزیت مکالمات صادره از کشور کردند. بنابراین شرکت‌های مجاز تنها راه موجود را در عبور ترافیک مکالمات خود از طریق این سه شرکت دیدند. دقیقه‌ای بیش از 22 تومان عوارضی بود که پیمانکاران خواستند و بنابراین میانگین نرخ مکالمات ارزان قیمت با خارج از کشور، به همین سادگی دست کم دو برابر شد و دیگر "ارزان" نیستند. سازمان تنظیم مقررات که متولی اصلی قانون‌گذاری در امور فناوری اطلاعات و ارتباطات است، تازه وارد این عرصه شد و کمیسیون تنظیم مقررات در مردادماه امسال، رقم دقیقه‌ای 10 تومان را به عنوان عوارض حاکمیتی از شرکت‌های فعال در حوزه تلفن اینترنتی جهت پرداخت به شرکت ارتباطات زیرساخت مطالبه و مصوب کرد.


بیش از یک ماه بعد، مدیریت محترم شرکت زیرساخت طی مصاحبه‌هایی از زمان‌بر بودن اجرای مصوبات قانونی در این شرکت معظم خبر داده و دلیل تداوم اخذ دقیقه‌ای 22 تومان (اکنون بخوانیم رقم صددرصد غیرمجاز) را تنها به دلیل بروکراسی اداری اعلام کردند. اما 80 روز گذشت و هنوز این تغییر نرخ مصوب، اجرایی نشده است! آیا به راستی این مدت زمان برای راه‌اندازی یک سیستم متمرکز برای اجرای مصوبه قانونی کمیسیون، به منظور تجمیع تمامی ترافیک‌های صادره از کشور تحت نظارت مستقیم شرکت معظم ارتباطات زیرساخت کافی نبود؟ آیا نباید پیش از ممانعت از حق شرکت‌های فعال و مجاز، پیش‌بینی راهکاری جایگزین می‌شد؟ چرا باید درصدد تجدید چنین مزایده‌ای باشیم که شرایط را باز هم پیچیده‌تر می‌کند؟ چرا ضوابط جداگانه‌ای برای اوریجینیشن و ترمینیشن وضع نمی‌شود تا با ایجاد ثبات در این حوزه، شاهد توسعه پایدار آن نیز باشیم؟ چرا با بخش خصوصی حاضر در میدان، احساس بیگانگی داریم؟ ... و باز هم خواهیم پرسید.




لینک ثابت || اضافه شده توسط آرش کریم بیگی|| نسخه قابل چاپ || بازگشت به صفحه اصلی || آرش کریم بیگی

برای عضویت در خبرنامه پیامکی ایستنا اینجا را کلیک کنید. برای عضوریت در خبرنامه روزانه ایمیلی ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه  ایمیلی ایستنا نمایش داده میشود.


فهرست آخرین عناوین

 
    تبليغات  
 







 
  سفارش آگهی