عناوين



 اخبار


برگزیده


امنيت


مقاله


گزارش و گفتگو


ياداشت


اخبار شرکتها


همايشها



فراخوانها و آئين نامه ها


عکس و ویدئو

 
  خدمات



نسخه موبایل



خروجی پیامک



خروجی RSS



عضویت در خبرنامه ها

 

راهنما
تبليغات


 

سفارش آگهی
یادداشت
سه شنبه، 22 فروردینماه 1391

09:23 AM

April 10, 2012


بازتعريف نقش رگولاتوري در لايه خدمات مخابراتي

نوشته: سيد علي خدام‌حسيني
ناشر: روزنامه شرق


امروزه ارايه خدمات جديد روي پلتفرم‌هاي مخابراتي، يك فضاهاي جديد كسب و كار در حوزه مخابرات است. ارايه هرچه بهتر اين خدمات، نيازمند ملاحظات قانوني عالمانه‌اي است كه با توجه به فضاي كسب و كار يك كشور، حد و مرزهاي تعامل بين حلقه‌هاي اكوسيستم را تعيين و فضا را براي ارايه خدماتي مقرون به صرفه براي مردم و سودآور براي ارايه‌دهندگان آماده كند. تغيير ساختار رگولاتوري در كشورها همزمان با ورود خدمات جديد ارزش‌افزوده به منظور انطباق قوانين حوزه ارتباطات با خدمات نوين بازار مخابرات در عين در نظر گرفتن دغدغه‌هاي حاكميتي كشورها در حوزه‌هاي فني، امنيتي و محتوايي انجام مي‌شود. مدل ارايه خدمات ارزش‌افزوده را مي‌توان به دو دسته كلي تقسيم كرد.

در دسته اول، ارايه‌دهنده، خدمات خود را با برند اپراتور (مخابراتي يا پخش همگاني) به مردم عرضه مي‌كند. در اين مدل، اپراتور مسوول محتواي ارايه‌شده از طريق شبكه و دريافت صورت‌حساب از مشتركان و تخصيص درصدي از اين درآمد به بازيگر طرف سوم خواهد بود. اما در روش ديگر، ارايه‌دهنده خدمات به عنوان بازيگران طرف سوم به صورت مستقل وارد بازار مي‌شود و فقط از پلتفرم مخابراتي استفاده مي‌كند. در اين صورت، ارايه‌كننده پاسخگوي كيفيت و محتواي خدمت ارايه‌شده خود خواهد بود و پس از دريافت صورت‌حساب (به طور مستقيم يا از طريق پلتفرم اپراتور)، تسهيم درآمد را با اپراتور انجام مي‌دهد.

انتخاب هر يك از اين دو شيوه نيازمند مشخص كردن حقوق و وظايف و همچنين سازوكار تسهيم درآمد بين اپراتور و ارايه‌دهنده خدمات است و در هر دو نوع رگولاتوري مي‌تواند نقشي كليدي ايفا كند. به نظر مي‌رسد در گام اول وضع قوانيني شفاف براي ارايه خدمات كه در آن علاوه بر متولي، حقوق و وظايف ارايه‌دهندگان خدمت و اپراتورها مشخص شود، مي‌تواند گام موثري براي رشد اين حوزه در كشور محسوب شود. در اين راه استفاده از تجربه‌هاي كشورهاي مختلف جهان در كنار دغدغه‌هاي بومي كشور مي‌تواند در تدوين نظامي جامع براي ارايه اين خدمات موثر باشد. به رسميت شناختن بازيگران طرف سوم براي ورود به بازار خدمات ارزش‌افزوده و تدوين سازوكاري براي اپراتورها جهت در اختيار قرار دادن پلتفرم خود به اين بازيگران از يك سو و در نظر گرفتن استانداردهايي هوشمندانه در زمينه‌هاي فني، امنيتي و محتوايي براي ورود بازيگران مختلف اين حوزه مي‌تواند محيطي رقابتي را در اين حوزه به وجود آورد.




لینک ثابت || اضافه شده توسط آرش کریم بیگی|| نسخه قابل چاپ || بازگشت به صفحه اصلی || آرش کریم بیگی

برای عضویت در خبرنامه پیامکی ایستنا اینجا را کلیک کنید. برای عضوریت در خبرنامه روزانه ایمیلی ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه  ایمیلی ایستنا نمایش داده میشود.


فهرست آخرین عناوین

 
    تبليغات  
 







 
  سفارش آگهی