May 26, 2007
18:04 شنبه، 5ام خردادماه 1386
کد خبر: 9862

GLX دومین گوشی ساخت ایران

گوشی های جدیدترین تولید کننده موبایل در ایران به صورت ناگهانی وارد بازار شد.


اتفاق مهم هفته گذشته بازار موبایل ایران متعلق به یک شرکت تازه وارد بود که تقریباً بدون هیچ پیش زمینه خبری، تبلیغات و فروش گوشی هایی با برند GLX را در بازارهای پایتخت به ویژه علاءالدین آغاز کرد.


پیگیری های عصر ارتباط نشان داد که این شرکت جدید بنا به گفته خود گردانندگانش، دفتر شرکتی است موسوم به GLX ژاپن که در واقع نمایندگی این شرکت در این و خاورمیانه را برعهده داد و مهمتر از همه دومین تولید کننده گوشی های تلفن همراه در ایران است که گوشی هایش وارد بازار ایران شده و به فروش می رسد.


به گفته حمید سعیدی- رئیس این دفتر- مذاکرات برای تولید گوشی های GLX از حدود یک سال پیش آغاز شده و چون این شرکت در جست و جوی یک پایگاه منطقه ای برای عرضه محصولات خود به خاورمیانه بوده، به سبب برخی ملاحظات جمعیتی و پس از بررسی الگوی خرید موبایل در ایران، کشورمان به این منظور انتخاب شده است.


سعیدی درباره فرآیند تولید گوشی های GLX در ایران هم می گوید: اگرچه هنوز نام GLX برای بازار ایران بسیار جوان است ولی ما برای تولید محصولاتمان با یکی از قدیمی ترین کارخانجات IT ایران به نام پیشرو رایانه فارس به توافق رسیدیم که از سازندگان با سابقه کیس، اسپیکر، پاور و انواع بردهای الکترونیکی در ایران است. رسیدن خط تولید گوشی های GLX به حد استاندارد های بین المللی شش ماه پس از حصول توافق زمان برد تا در نهایت این خط با حضور وزیر تعاون افتتاح شد. تمامی دستگاه های لازم برای خط تولید هم طی این مدت وارد شد و نیروهای انسانی لازم نیز مورد آموزش قرار گرفت.


طبق گفته های وی تولید گوشی های GLX از حدود 2 ما پیش آغاز شده ولی عرضه رسمی این گوشی ها به بازار، طی هفته گذشته تحقق یافته است.


سعیدی علت آنکه تاکنون هیچ یک از فعالیت های این شرکت یا حتی اقدامات تولیدی آن تحت پوشش حتی اندک رسانه ای قرار نگرفته است را گرفتاری های این شرکت به عنوان یک سرمایه گذار خارجی ذکر کرد و گفت: به هر حال طی این مدت قسمت اعظم فعالیت های ما صرف واردات قسمت های مختلف خط تولید و اقدامات پیش تولیدی شده است که باعث شد از توجه به امر رسانه ای غفلت کنیم.


او این احتمال را که با توجه به پیشرفته بودن این گوشی ها امکان تولید واقعی آنها در ایران وجود ندارد رد کرد و گفت: شرکت پیشرو رایانه فارس تمامی خط تولید بر موبایل را به طور کاملا وارد کرده است که به صورت دستگاه های SMB و PHT است و سرمایه گذاری سنگینی روی آن انجام شده است که به آنها این امکان را می دهد تقریباً موبایل را در داخل ایران تولید کنند.


سعیدی تنها علت آنکه در حال حاضر تولید گوشی های GLX به صورت SKD انجام می شود را نیاز به یک فرصت برای آموزش کامل نیروی انسانی عنوان کرد و گفت: تا 6 ماه دیگر ما می توانیم تمامی این مدل ها را به CKD تولید کنیم. تجربه های پیشرو رایانه فارس در زمینه تولید محصولات IT مانند برد و مادربورد هم در این زمینه بسیار مؤثر است.


او حجم تولید فعلی کارخانه GLX  را هزار گوشی در روز عنوان کرد که در نهایت ظرفیت تولید تا یک میلیون و 500 هزار در سال را دارد.


سعیدی تایید کرد که کارهای بازاریابی بر عهده دفتر GLX است و گفت: این بخش از توافق ما برای پوشش بازار این گوشی ها است.


رئیس دفتر GLX درباره نوع سرمایه گذاری GLX هم گفت: دستگاه های SMB و PHT  توسط خود پیشرو رایانه فارس وارد شده ولی دستگاه های آزمایشی و موارد اولیه توسط GLX وارد بازار شده است.


سعیدی قبول نکرده است که GLX در زمینه تبلیغات و نام تجاری خیلی از سایر رقبایش در بازار موبایل عقب است و گفت: GLX که مخفف عبارت “General lux” است مدت هاست در کشورهای اروپایی به فروش می رسد. قبول دارم این برند به تازگی وارد ایران شده ولی ما خیلی روی آگاهی مشتریانمان حساب می کنیم. الان اینترنت و سایر رسانه ها، مطالعه مردم در این زمینه را زیاد نکرده اند و مردم می توانند اگر ما گوشی های بهتری ارائه می دهیم ما را انتخاب کنند.


در نهایت توضیحات وی و گفته های خودش اثبات کرد فعلاً GLX با حربه قیمت وارد بازار شده است چرا که تقریباً در هر سه مدل GLX گوشی هایی با مشخصات مشابه (روی کاغذ) را باید با بهایی معادل دو برابر در بازار پیدا کرد. نکته ای که حربه اصلی GLX در مبارزه تازه ای به حساب می آید بخصوص که طی این مدت GLX توانسته یک هزار گوشی را طی مدت یک هفته به فروش برساند که برای یک تازه وارد نسبتا گمنام یک آمار رویایی به حساب می آید.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.