January 9, 2012
18:32 دوشنبه، 19ام دیماه 1390
کد خبر: 39341

رشد کُند سرمایه‌گذاری جهانی در صنعت IT

در بحران‌های اقتصادی که در سال‌های اخیر گریبان دولت‌ها و صنایع مختلف را گرفته است، صنعت تکنولوژی و IT یکی از سودآورترین بخش‌ها بوده است که بعد از رکود اقتصادی سال 2009 توانست اولین بخشی باشد که روند بهبود و رشد دوباره را از سر بگیرد.


به گزارش دنیای اقتصاد درست به همین دلیل هم هست که با وجود تمام مشکلات اقتصادی و مالی، سرمایه‌گذاران همچنان تمایل دارند در این بخش سرمایه گذاری کنند. با این همه بحران مالی حوزه یورو گویا تاثیر قابل توجهی بر سرمایه گذاری IT داشته است تا جایی که باعث شده تا پیش بینی برای سرمایه‌گذاری در این بخش در سال 2012 کمی کاهش پیدا کند. از طرف دیگر نباید از تاثیر بحران‌های طبیعی مانند سیل تایلند هم چشم پوشید. این سیل بی‌سابقه تاثیر زیادی بر بازار هارد دیسک و سخت‌افزارهای ذخیره‌سازی در سطح جهان گذاشت.
درست به همین دلیل هم هست که کارشناسان و تحلیل‌گران موسسه تحقیقاتی Gartner به تازگی پیش‌بینی خود درباره میزان رشد سرمایه‌گذاری جهانی در صنعت IT در سال 2012 را بازنگری کرده و قدری آنرا کاهش داده‌اند. به این ترتیب Gartner پیش‌بینی کرده است که این سرمایه‌گذاری در سال 2012 به حدود 8/3 تریلیارد دلار می‌رسد که این رقم در مقایسه با سال 2011 رشد 7/3 درصدی خواهد داشت. این در حالی است که این کارشناسان قبلا پیش‌بینی کرده بودند که رشد سرمایه‌گذاری در این صنعت در سال 2012 برابر 6/4 درصد باشد.
از آنجایی که بیشترین نگرانی‌ها متوجه بازار اروپا و به خصوص اروپای غربی است، کارشناسان Gartner انتظار دارند رشد سرمایه‌گذاری در صنعت IT این منطقه در سال 2012 برابر 4/3 درصد باشد. «ریچارد گوردون» یکی از کارشناسان این موسسه تحقیقاتی معتقد است که وضعیت سرمایه‌گذاری در صنعت IT منطقه اروپا روز‌به‌روز وخیم‌تر می‌شود: «ما هنوز نمی‌توانیم پیش‌بینی کنیم که حجم این سرمایه‌گذاری چقدر کاهش پیدا می‌کند. در واقع به خاطر خوش‌بینی‌هایی که درباره درآمدهای مالی منطقه یورو وجود داشت، این پیش‌بینی رقم بالایی را نشان می‌داد که حالا کم کم کاهش پیدا می‌کند و ما باید درباره آن تجدید نظر کنیم.»
سیل تایلند که یک سوم این کشور را زیر آب فرو برد، تاثیر جدی بر تجارت جهانی به خصوص صنعت کامپیوتر و محصولات ذخیره‌سازی داشته است. گوردون در این مورد می‌گوید: «ما تخمین می‌زنیم که ذخیره تولید هارد درایوها تا شش یا نه ماه آینده تا 25 درصد یا بیشتر هم کاهش پیدا کند. بازسازی کارخانه‌های تولید سخت‌افزار و تجهیزات آنها هم زمان می‌برد و به این ترتیب است که انتظار داریم این روند آشفتگی در بازار و صنعت IT در سال 2012 یا شاید 2013 هم ادامه داشته باشد.»کارشناسان همچنین پیش‌بینی می‌کنند که قیمت انواع هارد درایو به دنبال کاهش حجم تولید در بازار جهانی با افزایش نسبی مواجه می‌شود که این موضوع می‌تواند به کاهش میزان فروش در بازار کامپیوترهای شخصی منجر شود. با این اوصاف انتظار می‌رود بازار کامپیوترهای شخصی در سال 2012 تنها رشدی برابر 1/5 درصد داشته باشد.


  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.