January 17, 2012
18:59 سه شنبه، 27ام دیماه 1390
کد خبر: 39555

متن کامل گزارش اینفورما در خصوص پیشبینی بازار تلفن همراه خاورمیانه و آفریقا تا سال ۲۰۱۵

اینفورما از آخرین تحقیقاتی که روی بازار تلفن همراه در منطقه خاورمیانه و آفریقا انجام داده نتایج جالبی به دست آورده و براساس روند این بازار را تا سال ۲۰۱۵ پیش بینی کرده است.

پیش­ بینی درباره مشترکین چند سیم کارته تلفن همراه
به گزارش آژانس خبری صنعت ارتباطات (سینا) ، بر اساس پیش­بینی های شرکت تحقیقاتیInforma Telecoms & Media ، تا اواخر سال ۲۰۱۵ تعداد مشترکین تلفن همراه که دارای چند سیم کارت هستند در خاورمیانه و آفریقا به حدود ۱٫۲۶ میلیارد می­رسد که نسبت به ۸۲۴ میلیون مشترک چند سیم کارته در سال ۲۰۱۰ افزایش خواهد داشت (تصویر ۱).


cinainforma1.png
تصویر ۱: مشترکین تک سیم کارته و چند سیم کارته تلفن همراه در آفریقا و خاورمیانه، ۲۰۱۵-۲۰۱۰


در هر حال، استفاده از چند سیم کارت که در خاورمیانه و آفریقا عادی محسوب می­شود بسیار رواج یافته و  به این معنی است که میزان کاربران دارای یک سیم کارت نسبت به کاربرانی که از چند سیم کارت استفاده می­ کنند،  بسیار کمتر است و این روند رو به رشد در چند سال آتی نیز ادامه خواهد داشت. بسیاری از کاربران تلفن همراه چندین سیم کارت دارند و بدین ترتیب می­توانند از فناوری های ویژه و تعرفه­ های داخلی شبکه­ هر اپراتور بهره ببرند زیرا میزان و کیفیت پوشش شبکه­ای ارائه شده توسط اپراتورهای تلفن همراه متنوع است.
تا اواخر سال ۲۰۱۵ میزان نفوذ استفاده از چندین سیم کارت در آفریقا و خاورمیانه نسبت به میزان نفوذ ۶۰ درصدی در سال ۲۰۱۰، ۲۳ درصد افزایش یافته و به ۸۳ درصد خواهد رسید. با این حال، میزان نفوذ استفاده از یک سیم کارت تلفن همراه با رشد ۷ درصدی نسبت به سال ۲۰۱۰، متعادل تر بوده و ۵۳ درصد خواهد بود (تصویر ۲).
در پایان سال ۲۰۱۵،  خاورمیانه و آفریقا ۸۰۶ مشترک تک سیم کارته تلفن همراه خواهند داشت که نسبت به ۶۲۳٫۶ میلیون کاربر سال ۲۰۱۰ با افزایش رو به روست.


cinainforma2.png
تصویر۲:  نفوذ استفاده از چند سیم کارت در مقایسه با استفاده از یک سیم کارت، ۲۰۱۵-۲۰۱۰


در سال­ های آینده، میزان رشد بازار تلفن همراه این منطقه، به علت به تکامل رسیدن، کند خواهد بود. در سال ۲۰۱۵، ۴۸ میلیون اشتراک جدید تلفن همراه شبکه­ای در خاورمیانه و آفریقا ایجاد می­ شود که نسبت به ۱۱۷٫۸ میلیارد متمم شبکه­ای سال ۲۰۱۰ کاهش می­ یابند.
تلفن­های  همراه در آفریقا و خاورمیانه اعتباری باقی خواهند ماند و در اواخر سال ۲۰۱۵، ۹۰٫۷۲ درصد اشتراک­ های تلفن همراه در این منطقه را خطوط اعتباری تشکیل می­ دهند که نسبت به سال ۲۰۱۰ با رشد چند صدم درصدی مواجه خواهند بود( تصویر ۳).


cinainforma3.png
تصویر ۳: اشتراک­ های اعتباری در مقایسه با اشتراک­ های غیراعتباری در آفریقا و خاورمیانه، ۲۰۱۵-۲۰۱۰


یک پیشرفت چشمگیر جدید، افزایش در میزان اشتراک­ به سرویس­ های پرتابلی در این منطقه است که در اصطلاح سرویس ­های تلفن همراه پهن­ باند نامیده می­ شوند. از این اشتراک­ ها در ابتدا برای دسترسی به سرویس­ های اینترنت محور و با استفاده از دستگاه­ هایی به جز تلفن همراه، مانند دیتا کارته ا، قفل­ه ای سخت­ افزاری و مودم­ های تعبیه شده استفاده می­ شود.
Informa پیش بینی می­کند که تا اواخر سال ۲۰۱۵ مشترکین تلفن همراه پهن باند یا سیار در خاورمیانه و آفریقا، به ۶۶ میلیون برسند که ۵٫۲ درصد کل اشتراک­ های تلفن همراه در این منطقه خواهد بود. این رقم در مقایسه با  حدود ۱۱ میلیون اشتراک سیار تلفن همراه در سال ۲۰۱۰ که تنها ۱٫۳ درصد اشتراک­ های تلفن همراه منطقه را شامل می­ شد، رشد چشمگیری به همراه خواهد داشت (تصویر ۴).


cinainforma4.png
تصویر ۴: رشد اشتراک­ های پرتابلی در خاورمیانه و آفریقا، ۲۰۱۵-۲۰۱۰


گرایش­ های اشتراک­ های منطقه­ ای و کشوری تلفن­ های همراه
در زمینه اشتراک­ های چند سیم کارته، آفریقا بازار بزرگتر در کل منطقه باقی خواهد ماند و تا پایان سال ۲۰۱۵، ۸۴۱٫۷ میلیون اشتراک تلفن همراه را شامل می­شود، در حالیکه که خاورمیانه ۴۱۴ میلیون اشتراک خواهد داشت (تصویر ۵).
در پایان سال ۲۰۱۵، ۵۵۶ میلیون مشترک تک سیم کارته در آفریقا و ۲۵۰ میلیون مشترک تک سیم کارته در خاورمیانه وجود خواهد داشت.


cinainforma5.png
تصویر۵ : پیش­ بینی­ های منطقه­ ای و کشوری اشتراک­ های تلفن همراه در آفریقا و خاورمیانه، ۲۰۱۵-۲۰۱۰


 فراگیری مشترکین چند سیم کارته در آفریقا
در اواخر سال ۲۰۱۵ نفوذ اشتراک­ های چند سیم کارته در آفریقا به ۷۲ درصد می ­رسد درحالیکه این رقم در خاورمیانه بسیار بالاتر خواهد بود. در عین حال، فراگیری اشتراک­ های تک سیم کارته در آفریقا ۴۸ درصد و در خاورمیانه ۷۱ درصد خواهد بود.
تا پایان سال ۲۰۱۵، تعداد اشتراک ­های سیار برای دسترسی به سرویس ­های تلفن همراه پهن باند در آفریقا به ۳۲٫۵ میلیون می­ رسد که با رقم پیش­ بینی شده ۳۳٫۳ میلیونی برای خاورمیانه اختلاف اندکی دارد. در عین حال، اشتراک­ های سیار ۸٫۱ درصد تمام اشتراک­ های خاورمیانه و تنها ۳٫۹ درصد اشتراک­های تلفن همراه آفریقا را تشکیل می­ دهند.
پیش­بینی می­شود که آفریقا کماکان در مقایسه با خاورمیانه خطوط اعتباری قوی­تری داشته باشد: ارتباطات اعتباری ۹۴٫۵ درصد کل اشتراک های تلفن همراه آفریقا و ۸۳٫۱ درصد اشتراک­های خاورمیانه را تشکیل می­ دهند.

نیجریه، بزرگترین بازار چند سیم کارته ها
براساس پیش­ بینی­ های اینفورما، تعداد اشتراک ­های تلفن همراه در نیجریه -پرجمعیت­ترین کشور و بزرگترین بازار مشترکین چند سیم کارته­ تلفن همراه آفریقا- تا پایان سال ۲۰۱۵  به ۱۴۸٫۴ میلیون می­رسد. این رقم به این معنا خواهد بود که میزان فراگیری اشتراک­ های چند سیم کارته در نیجریه به ۸۴ درصد خواهد رسید، اما همان­طور که اکثریت مردم بیش از یک سیم کارت خواهند داشت، میزان فراگیری اشتراک­ های تک سیم کارته بسیار پایین تر و در حدود ۴۹ در صد خواهد بود. در پایان سال ۲۰۱۵ تعداد اشتراک ­های پرتابلی در نیجریه به ۸۰۶ میلیون می­رسد.

مصر، دومین بازار بزرگ تلفن همراه آفریقا
تعداد مشترکین در مصر، دومین بازار بزرگ تلفن همراه آفریقا، تا پایان سال ۲۰۱۵ به ۸۹٫۸ میلیون می­رسد که نسبت یه آمار ۶۶٫۲ میلیونی سال ۲۰۱۰ افزایش خواهد داشت. در پایان دوره پیش­بینی شده، میزان فراگیری اشتراک­های چند سیم کارته در مصر به ۹۸ درصد و میزان فراگیری اشتراک­های تک سیم کارته به ۶۳ درصد می­رسد. هر سه اپراتور تلفن همراه مصر سرویس­های ۳G از جمله تلفن همراه پهن باند را ارائه می­کنند و تا پایان سال ۲۰۱۵، ۶٫۱۷ میلیون اشتراک سیار در مصر وجود خواهد داشت.

اوگاندا، فرصتی بزرگ برای رشد مشترکین چندسیم کارته
اوگاندا فرصت­های بزرگی برای رشد اشتراک­های چند سیم کارته ارائه می­کند؛ پیش بینی شده است که تا پایان سال ۲۰۱۵  تعداد مشترکین چند سیم کارته­ی تلفن همراه در این کشور از ۱۴٫۲ میلیون در سال ۲۰۱۰ به ۲۷٫۱ میلیون افزایش یابد. با این حال، حتی در پایان سال ۲۰۱۵، میزان فراگیری اشتراک­های چند سیم کارته تنها ۶۷ درصد و میزان فراگیری اشتراک­های تک سیم کارته ۴۲ درصد خواهد بود.

عربستان، بازار موفق خاورمیانه
در خاورمیانه، بازار تلفن همراه عربستان صعودی با روند رو به رشد موفقی همراه خواهد بود و تعداد مشترکین چند سیم کارته  تا پایان سال ۲۰۱۵ به ۷۰٫۹ میلیون می­رسد. بسیاری از مردم عربستان به داشتن دو یا چندین اشتراک تلفن همراه و اغلب اشتراک یک باند پهن تلفن باند ادامه خواهند داد و متعاقبا میزان فراگیری اشتراک­های چند سیم کارته در عربستان صعودی تا پایان سال ۲۰۱۵ به ۲۲۳ درصد می­رسد در حالیکه میزان فراگیری اشتراک­های تک کاربری ۷۹ درصد خواهد بود. در اواخر سال ۲۰۱۵ در عربستان صعودی ۷٫۷ میلیون اشتراک باند پهن تلفن همراه وجود خواهد داشت که ۱۰٫۸ درصد تمامی اشتراک­های تلفن همراه را شامل می­شود.

ترکیه با ۹۷ درصد اشتراک چند سیم کارته
تعداد اشتراک­های تلفن همراه در ترکیه، که در این پیش­بینی یک بازار خاور میانه­ای تلقی می­شود، از ۶۱٫۹ میلیون اشتراک در پایان سال ۲۰۱۰ به ۷۵٫۰۱ میلیون اشتراک در پایان سال ۲۰۱۵ می­رسد. تا پایان سال ۲۰۱۵ میزان فراگیری اشتراک­های چند سیم کارته به ۹۷ درصد خواهد رسید درحالیکه میزان نفوذ اشتراک­های تک سیم کارته ۸۰ درصد خواهد بود. اشتراک­های باند پهن تلفن همراه تا پایان سال ۲۰۱۵ بالغ بر ۹٫۱ میلیون خواهد بود که ۱۲٫۱ درصد تمام اشتراک­های تلفن همراه را شامل می­شود.

ضریب نفوذ ۱۲۴ درصدی چند سیم کارته ها در اردن
پیش بینی شده که میزان اشتراک­های چند سیم کارته تلفن همراه در اردن تا پایان سال ۲۰۱۵ از ۶٫۷ میلیون اشتراک در سال ۲۰۱۰ به ۸٫۷ میلیون برسد و میزان فراگیری اشتراک­های چند سیم کارته ۱۲۴ درصد خواهد بود.

پیش بینی سودها: سود ۱۳۵ دلاری خاورمیانه و آفریقا
سود اپراتورهای تلفن همراه در خاورمیانه و آفریقا در سال ۲۰۱۵ در حدود ۱۳۵ میلیارد دلار آمریکا تخمین زده شده است که نسبت به رقم ۱۱۰٫۴ میلیارد دلاری سال ۲۰۱۰ افزایش خواهد داشت (تصویر ۶).تصویر ۶٫ سود کلی اپراتورهای آفریقا و خاورمیانه به تفکیک سود مکالمه­ای و اطلاعاتی، ۲۰۱۵-۲۰۱۰
 
داده ها و اطلاعات سهم رو به رشدی را در سود اپراتورهای خاورمیانه و آفریقا تشکیل خواهند داد، که نتیجه دسترسی و فراهم سازی فزاینده دستگاه­ ها و سرویس ­های داده­ ای است. داده­ ها تا پایان سال ۲۰۱۵، ۲۳٫۲ درصد سود اپراتورها را شامل می­ شوند که نسبت به رقم ۱۲٫۲ درصدی سال ۲۰۱۰ افزایش چشمگیری خواهد داشت (تصویر ۷).


cinainforma7.png
تصویر ۷: داده­ ها به عنوان درصدی از سود کلی سرویس­ ها در خاورمیانه و آفریقا، ۲۰۱۵-۲۰۱۰


سود مکالمه­ ای تا سال ۲۰۱۳  هر ساله رشد متعادلی خواهد داشت و در سال­ های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ به دنبال بالا رفتن رقابت و کاهش تعرفه­ های سرویس­های مکالمه­ ای کاهش­ هایی به همراه خواهد داشت. در حال حاضر نیز در بعضی بازارها، به ویژه بازارهای تازه وارد و یا بازارهایی با اپراتورهای فراوان، رقابت شدیدی بر سر قیمت وجود دارد.
در سال ۲۰۱۳، سودهای مکالمه­ای در خاورمیانه و آفریقا به رقم بالای ۱۰۵٫۴ میلیارد دلار آمریکا خواهد رسید، اما در سال ۲۰۱۴، ۰٫۴۳ درصد و در سال ۲۰۱۵، ۱٫۱۲ درصد افت خواهد داشت.
سود میانگین مکالمه­ ای برای هر کابر (ARPU) در خاورمیانه و آفریقا در هر یک از سال­های آتی افت اندکی خواهد داشت، و از سود ماهانه ۱۰٫۱۶ دلاری در سال ۲۰۱۰ به سود ماهانه ۶٫۸۹ دلاری در سال ۲۰۱۵ کاهش می­یابد. در مقابل، سود میانگین داده­ ای هر کابر، سالانه اندکی افزایش داشته و از سود ۱٫۴۲ دلاری ماهانه در سال ۲۰۱۰ به سود ماهانه­ ۲٫۰۸ دلاری در سال ۲۰۱۸ خواهد رسید. در هر حال، افزایش سود داده­ ای میانگین هر کاربر برای جبران افت سود مکالمه­ای کافی نبوده و سود کلی میانگین برای هر کابر در خاورمیانه و آفریقا از سود ۱۱٫۵۸ دلاری ماهانه در سال ۲۰۱۰ به سود ماهانه ۸٫۹۷ درصدی در سال ۲۰۱۵ کاهش می­یابد (تصویر ۸).


cinainforma8.png
تصویر ۸: سود میانگین داده ای و مکالمه­ای برای هر کاربر در خاورمیانه و آفریقا، ۲۰۱۵-۲۰۱۰


پیش بینی ­های فناورانه
در زمینه پیشرفت­ های تکنولوژیکی، سال­ های آتی به عنوان حرکتی از تکنولوژی ۲G به سوی تکنولوژی ۳G توصیف شده است، شبکه­ های ۳G در سراسر خاورمیانه و آفریقا به طور گسترده­ تری مورد استفاده قرار می­ گیرند و دستگاه­ های ۳G قابلیت تهیه و دسترسی بهتری خواهند داشت.
تکنولوزی ۳G در سال ۲۰۱۰ تنها ۷٫۵ درصد اشتراک­های تلفن همراه را در خاورمیانه و آفریقا تشکیل می­داد، اما در پایان دوره پیش­ بینی شده، سرویس­های ۳G بیش از نیمی از تمامی اشتراک­های تلفن همراه این منطقه را تشکیل خواهند داد و در پایان سال ۲۰۱۵، تکنولوژی ۳G، ۵۱٫۲ درصد سهم بازار را از آن خود می­کند (تصویر ۹).
متعاقبا، تکنولوژی ۲G سهم خود را در بازار از دست خواهد داد و از ۹۲٫۵ درصد اشتراک­ ها در سال ۲۰۱۰ به ۴۶٫۹ درصد اشتراک­ ها در پایان سال ۲۰۱۵ کاهش می­ یابد.


cinainforma9.png
تصویر ۹: نسل­های تکنولوژیکی اشتراک­های تلفن همراه در خاورمیانه و آفریقا، ۲۰۱۵-۲۰۱۰


تعدادی از اپراتورها در خاورمیانه و آفریقا نسخه­های آزمایشی فناوری LTE (Long Term Evolution) را آغاز کرده­اند. در هر حال انتظار می­رود اپراتورهای این منطقه در استفاده از فناوری ۴G حساب شده عمل کنند؛ در پایان زمان پیش بینی شده ۴G، با سهم ۱٫۸ درصدی بازار در پایان سال ۲۰۱۵، تنها بخش بسیار اندکی از سهم بازار تلفن همراه را تشکیل خواهد داد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.