January 18, 2012
16:30 چهارشنبه، 28ام دیماه 1390
کد خبر: 39569

رشد سریع سیستم‌­های رایانش ابری

در میان تکنولوژی‌های جدیدی که در دو سال اخیر معرفی شده‌اند، شاید سیستم‌های رایانش ابری یکی از مهم‌ترین و جنجالی‌ترین آنها باشند.



به گزارش دنیای اقتصاد این سیستم‌ها در واقع نوع پردازش اطلاعات در محیط‌های مجازی را تغییر داده و شیوه جدیدی از ذخیره‌سازی آنلاین و پشتیبانی از سیستم‌های زیرساختی را ارائه کردند. حالا به دنبال افزایش نفوذ تکنولوژی رایانش ابری یا کلاد (Cloud) و ارائه سرویس‌هایی مانند iCloud شرکت Apple، تعداد سرورهای تحت کلاد هم افزایش چشمگیری پیدا کرده‌اند و در حال تبدیل شدن به سریع‌ترین بخش  در حال رشد صنعت ذخیره‌سازی تا سه سال آینده هستند.
جدیدترین گزارش منتشر شده از سوی موسسه تحقیقاتی IHS iSuppli در این مورد نشان می‌دهد که صادرات جهانی سرورهای کلاد تا پایان سال 2012 به 875 هزار دستگاه می‌رسد که این میزان رشد 35 درصدی را در مقایسه با صادرات 647 هزار دستگاهی این بازار در سال 2011 خواهد داشت. این در حالی است که صادرات جهانی سرورهای کلاد تا پایان سال 2010 تنها برابر 460 هزار دستگاه بوده است.
کارشناسان این بازار انتظار دارند حجم صادرات جهانی سرورهای کلاد در طول سه سال دیگر یعنی تا سال 2015 با متوسط نرخ رشدی از 23 تا 30 درصد افزایش پیدا کند. این پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که با این میزان رشد، حجم صادرات جهانی سرورهای کلاد تا سال 2015 از 8/1 میلیون دستگاه می‌گذرد. در واقع آخرین تخمین‌ها نشان از متوسط نرخ رشد 31 درصدی این بازار در فاصله سال‌های 2010 تا 2015 دارد که این رقم تا پنج برابر بیشتر از پیش‌بینی‌هایی است که قبلا برای وضعیت این بازار شده است.
سیستم‌های ذخیره‌ای و به اشتراک‌گذاری کلاد در این سال‌ها طرفداران زیادی پیدا کرده و رشد قابل توجهی کرده‌اند. در این سیستم‌ها مجموعه‌ای از سخت‌افزار، نرم‌افزار و سرویس‌ها در اختیار کاربر قرار دارند و کاربر معمولا تنها برای برنامه‌های کاربردی که می‌خرد یا فضای ذخیره‌سازی که استفاده می‌کند، هزینه می‌پردازد.
این در حالی است که در سال‌های اخیر و با رونق این سیستم‌ها بعضی سرویس‌های رایانش ابری حتی به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار گرفته‌اند. به این ترتیب هر روز به تعداد کاربران سیستم‌های رایانش ابری اضافه می‌شود و به دلیل همین تقاضای صادرات سرورهای تحت کلاد یا رایانش ابری با سرعت قابل توجهی در حال افزایش است. در این میان شرکت‌های Apple، Google و Amazon توانسته‌اند حجم زیادی از این تقاضا را مدیریت کرده و سرویس‌های تحت رایانش ابری را ارائه کنند تا امکان مدیریت اطلاعات شخصی کاربران را به آنها بدهند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.