تلفن همراه

فناوری

لبه تکنولوژی

December 5, 2012
23:49 چهارشنبه، 15ام آذرماه 1391
کد خبر: 51891

فناوری دنیا در سال 2013; پیشتازی بازارهای نوظهور و تجهیزات همراه

tech trend.png

بر اساس یافته‌های یک مؤسسه تحقیقاتی معتبر در سال 2013 وسایل همراه، کلود کامپیوتینگ، فناوری‌های اجتماعی و تحلیل حجم بالای داده، دنیای فناوری اطلاعات را به پیش خواهد برد.
 
به گزارش فارس به نقل از نتورک ورلد، همین شرایط نشان می دهد سال 2013 از نظر فرایندهای فناوری برتر تفاوت چندانی با سال 2012 ندارد، اما در این سال شاهد یک تفاوت چشمگیر خواهیم بود.
 
شرکت های تجاری در سال 2013 ضرورت روی آوردن به فناوری های نوظهور در عرصه آی تی را حس کرده و نقشه راه خود را برای استفاده از محصولات و خدمات رقابتی ترسیم خواهند کرد.
 
** محوبیت روز افزون محصولات همراه
 
یافته های آی دی سی نشان می دهد در سال 2013 صرف بودجه در حوزه آی تی از مرز 2.1 تریلیون دلار خواهد گذشت که نسبت به سال 2012 حدود 5.7 درصد افزایش نشان می دهد. مهم ترین عامل رشد دنیای آی تی در سال 2013 مانند سال 2012 به کارگیری محصولات و وسایل الکترونیک همراه خواهد بود.
 
در این میان فروش گوشی های هوشمند و تبلت ها رشدی 20 درصدی خواهد داشت و این امر باعث می شود 20 درصد از کل فروش محصولات الکترونیک عرصه آی تی به گوشی و تبلت اختصاص یابد. این امر به رشد 57 درصدی بازار آی تی در جهان منجر می شود. اهمیت محصولات هوشمند همراه وقتی مشخص می شود که بدانیم اگر وسایل هوشمند همراه را از بازار آی تی مستثنی کنیم رشد آن تنها 2.9 درصد خواهد بود.
 
محبوبیت محصولات همراه به کاسته شدن از فروش رایانه های شخصی منجر می شود. بنابراین این رایانه های بزرگ و ثابت دیگر انتخاب اول برای دسترسی به اینترنت نبوده و آنلاین شدن بیشتر با استفاده از گوشی و تبلت صورت می گیرد.
 
ظرف چهار سال آینده تعداد افرادی که در آمریکا با استفاده از رایانه های شخصی آنلاین می شوند به 15 میلیون نفر کاهش می یابد. در مقابل تعداد افرادی که با گوشی هایشان به دنیای مجازی متصل می شوند به 91 میلیون نفر می رسد.
 
آی دی سی پیش بینی کرده که تا سال 2015 تعداد افرادی که با استفاده از رایانه های شخصی به اینترنت متصل می شوند به نحو چشمگیری کاهش می یابد و این افراد تا حد زیادی در حاشیه قرار می گیرند.
 
** نقش مهم بازارهای نوظهور
 
یکی دیگر از محرک های مهم پیشرفت دنیای آی تی بازارهای نوظهور است. صرف بودجه در حوزه آی تی در این بازارها با 8.8 درصد رشد به بیش از 730 میلیارد دلار می رسد که 34 درصد از کل بودجه صرف شده در حوزه آی تی را به خود اختصاص می دهد. نکته جالب آن است که سرعت رشد آی تی در بازارهای نوظهور دو برابر کشورهای توسعه یافته است.
 
باید توجه داشت که به طور کلی سرمایه گذاری در حوزه هایی همچون محصولات همراه، کلود، شبکه های اجتماعی و مدیریت حجم بالای داده ها افزایش چشمگیری می یابد. ظرف سه سال آینده تعداد زیادی از شرکت های نرم افزاری به عرضه محصولات و خدمات مختلف برای استفاده در سرویس های کلود روی می آورند.
 
در این عرصه شرکت آمازون که بزرگترین ارائه دهنده خدمات سرور است تا سال 2016 هم برتری خود را حفظ می کند و در جمع سه بازیگر مهم این حوزه حضور خواهد داشت.
 
اما در قلمروی دیتاسنترها شاهد رونق استفاده از سیستم های همگرا یا converged  و همین طور شبکه های software-defined networks یا (SDN) خواهیم بود. ارزش بازار شبکه های SDN تا سال 2016 به 3.7 میلیارد دلار می رسد و 35 درصد از کل بازار Ethernet switching در بخش دیتاسنتر مربوط به این مقوله خواهد بود.
 
شرکت های سخت افزاری بزرگی همچون سیسکو، ژونیپر، Brocade و  HP هم با پذیرفتن ریسک بالا شانس خود را برای تصاحب بخش بزرگتری از این بازار پرسود آزمایش می کنند.
 
** دیگر فرایندهای مهم دنیای آی‌تی
 
از جمله دیگر فرایندهای مهمی که دنیای آی تی را در سال 2013 تحت تاثیر قرار می دهد می توان به موارد زیر اشاره کرد.
 
1- افزایش خرید مینی تبلت ها: رایانه های لوحی کوچک در سال 2013 پرطرفدارتر از قبل خواهند بود. بازار تبلت ها یا رایانه های لوحی در سال 2013 چهل و دو درصد رشد کرده و در این سال بیش از 170 میلیون رایانه لوحی به فروش خواهد رفت.
 
به طور کلی مینی تبلت ها به آن دسته از رایانه های لوحی اطلاق می شود که نمایشگر آنها کوچکتر از 8 اینچ باشد. پیش بینی آی دی سی نشان می دهد در حالی که در سال 2012 معادل 33 درصد از کل بازار تبلت ها در کنترل رایانه های لوحی کوچک یا مینی تبلت ها بود این رقم در سال 2013 به 33 درصد افزایش می یابد.
 
2- علاقه برنامه نویسان به طراحی برنامه برای پلاتفورم های همراه تازه: در حالی که بازار سیستم عامل ها یا پلاتفورم های همراه در حال حاضر به طور عمده در کنترل گوگل و اپل است در سال آینده تعداد بازیگران فعال این عرصه افزایش می یابد.
 
بر همین اساس بعید به نظر می رسد که هیچ پلاتفورمی نتواند بیش از 50 درصد از برنامه نویسان و توسعه دهندگان برنامه های همراه را به خود جذب کند. بنابراین در سال 2013سیستم عامل همراه مایکروسافت 33 درصد و سیستم عامل RIM معادل 9 درصد از بازار را از آن خود می کند.
 
3- خرید گسترده شرکت های نرم افزاری کلود: آی دی سی معتقد است ظرف بیست ماه آینده بیش از 25 میلیارد دلار برای خرید شرکت هایی هزینه می شود که قادر به ارائه خدمات نرم افزاری در بستر کلود هستند. این رقم در 20 ماه قبل تنها 17 میلیارد دلار بود.
 
4- رشد حیرت انگیز خدمات پلاتفورم کلود: اگر رشد خدمات نرم افزاری کلود در سال 2013 قابل توجه باشد، باید گفت که رشد خدمات پلاتفورمی کلود در سال آینده میلادی انفجار آمیز خواهد بود. رشد این خدمات موسوم به platform as a service یا (PaaS)  در سال 2013 ده برابر شده و در حالی که در سال 2012 کمتر از 100 شرکت در این زمینه فعال بودند این رقم در سال 2013 از مرز 1000 شرکت می گذرد. از جمله مهترین شرکت هایی که به فعالیت در این حوزه روی خواهند آورد می توان به Salesforce.com، مایکروسافت و آمازون اشاره کرد که پلاتفورم های کلود آنها مانند Force.com، Azure و Web Services هم اکنون هم بسیار محبوب است.
 
5- افزایش مشارکت مدیران تجاری در تصمیمات حوزه آی‌تی: تا سال 2016 هشتاد درصد از سرمایه گذاری های جدید در حوزه آی تی به طور مستقیم بر مبنای تصمیم گیری مدیران تجاری صورت می گیرد. حداقل در نیمی از موارد هم مدیران ارشد تجاری این تصمیمات را هدایت می کنند.
 
6- به کارگیری سیستم های امنیتی ثالث در شرکت های تجاری: آی دی سی بر این باور است که در سال 2013 تعداد بیشتری از شرکت ها برای حفظ امنیت خود از سیستم های مدیریت هویت مایکروسافت، یاهو، گوگل و فیس بوک و همین طور دیگر شرکت های ارائه دهنده خدمات شبکه ای و کلود بهره می گیرند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.