بانکداری و پرداخت الکترونیک

تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

December 13, 2012
18:44 پنجشنبه، 23ام آذرماه 1391
کد خبر: 52049

بررسی وضعیت پرداخت های کارتی ایران از نگاه مجله نیلسون

 

عصر ارتباط – طی دوازده ماه منتهی به مارس 2012، یک میلیارد و 270 میلیون تراکنش کارتی از طریق 174 میلیون کارت بانکی و کارت‌های پیش‌پرداخت در ایران ثبت شده است. این کارت‌ها متعلق به ده بانک اصلی ایران، یعنی بانک‌های ملت، ملی، صادرات، پارسیان، پاسارگاد،  کشاورزی  تجارت، سامان، اقتصاد نوین و مسکن است.
 
به گزارش نشریه تخصصی پرداخت‌های کارتی نیلسون، در ایران کارت‌های اعتباری در دسترس همه هستند، اما تعداد آنها نسبتا کم است و البته ایران مشغول گسترش زیرساخت‌های خدمات اعتباری است. پرداخت کارتی در ایران به مرحله انفجار رسیده است. تعداد تراکنش‌ کارت‌های اعتباری در ایران در سال 2012،  نسبت به سال قبل، پس از اینکه بانک مرکزی ایران میزان کارمزد تراکنش کارتی را صفر درصد اعلام کرد، بیش از 130 درصد رشد داشت. این موضوع بعد از تصمیم دولت مبنی بر قطع کردن یارانه‌های پرداختی به برخی کالا و حامل‌های انرژی اتفاق افتاد. برای جبران کردن این کمبود، دولت ایران مبلغی معادل 40 دلار (44 هزار تومان) به صورت ماهیانه به حساب هر ایرانی در نظر گرفت. برای ساده‌تر کردن دسترسی ایرانی‌ها به این پول، بانک مرکزی ایران از بانک‌ها خواست تا صدور کارت‌های اعتباری را با سرعت بیش‌تری انجام بدهند تا مردم بتوانند راحت‌تر یارانه نقدی خود را از دستگاه‌های ATM برداشت کنند. دارندگان کارت‌های اعتباری هم لازم نبود کارمزدی برای دریافت کارت یا انجام تراکنش‌های مالی پرداخت کنند. در مارس 2012 نزدیک به 1/2 میلیون POS در ایران فعال بود. فروشنده‌ها هم می‌توانستند چند ترمینال در فروشگاه خود داشته باشند تا از سرویس‌های ویژه‌ بانک‌های مختلف استفاده کنند. به این ترتیب تراکنش‌های اختصاصی بانک‌های مختلف در مراکز فروش در دسترس بود و تراکنش‌های بین بانکی هم به کمک مرکز خدمات انفورماتیک امکان‌پذیر است. مرکزی که در اختیار بانک مرکزی ایران است که از طریق یک سوئیچ ملی به نام شتاب عمل می‌کند.
 
فناپ، انیاک تک و ایران کیش مهم‌ترین سرویس‌دهنده‌های خدمات پرداخت در مراکز فروش هستند. فناپ که زیرمجموعه بانک پاسارگاد محسوب می‌شود، یک نرم‌افزار اختصاصی برای POSها تهیه کرده است که روی بیش از 300000 POS فعال است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.