سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

لبه تکنولوژی

January 24, 2013
12:23 پنجشنبه، 5ام بهمنماه 1391
کد خبر: 52947

تکنولوژی‌هایی که جهان صنعتی را تکان می‌دهند : اعجاب پرینترهای سه بعدی

 

پرینترهای سه‌بعدی می‌توانند کمک بزرگی برای ورود به یک زندگی دیجیتالی و مدرن باشند و از طرفی تحولات بزرگی 

در مفهوم هنر و خلاقیت هم ایجاد کنند

یک معمار هلندی طرح‌های خود را برای ساخت اولین ساختمان‌های کامل که با پرینتر سه بعدی به صورت افقی ساخته می‌شود،‌ ارائه داده است

ندا لهردی- جعبه جادو آن روزهایی که هنوز هوشمند و سه بعدی نشده بود و مثل بزرگ‌ترها به آن تلویزیون نمی‌گفتیم، انبوهی از انیمیشن‌های خاطره‌انگیز را نمایش می‌داد که بعضی از آنها تا همیشه در ذهنمان باقی می‌مانند. «نقاشی‌های مداد آبی» یکی از این کارتون‌های قدیمی است که احتمالا اغلب ما اعجاز عجیب و جالبش را همچنان به یاد داریم. این مداد جادویی می‌توانست هر چه را که می‌خواهد نقاشی کند و بکشد و از آن مهم‌تر به آن جان بدهد و به شکل واقعی و حقیقی در بیاورد؛ چیزی شبیه به یک رویا برای ما. حالا اما گویا تکنولوژی تصمیم دارد این رویاها را به واقعیت نزدیک کند و از هر ابزاری هم برای این کار استفاده می‌کند.
شاید اگر تا همین یک سال پیش می‌شنیدیم که یک ساختمان بزرگ با استفاده از یک پرینتر ساخته می‌شود، با خودمان فکر می‌کردیم که این کار تنها از اعجوبه‌ای مانند «مداد آبی» برمی‌آید. حالا اما بهتر است باور کنیم که پرینترهای سه‌بعدی به سرعت در حال متحول کردن دنیای اطراف ما هستند و به سرعت روند طراحی و ساخت بسیاری از ابزارها و اشیای دنیای ما را ساده و راحت‌تر می‌کنند. در واقع بهتر است باور کنیم که یک معمار هلندی طرح‌های خود را برای ساخت اولین ساختمان‌های کامل با پرینتر سه بعدی که از مناظر طبیعی سطح زمین الهام گرفته و به صورت افقی ساخته می‌شود،‌ ارائه داده است. او امیدوار است که بتواند این ساختمان‌ها را که هزینه ساخت آنها از 4 تا 5 میلیون یورو خواهد داشت، بسازد. این معمار هلندی برای این کار از یک متخصص چاپ سه بعدی در ابعاد بزرگ کمک می‌گیرد و این پرینترهای سه‌بعدی قرار است از شن و مواد ویژه ساخت و ساز استفاده کند تا موادی شبیه به سنگ مرمر و حتی قوی‌تر از سیمان ارائه کند. این معمار هلندی در این مورد می‌‌گوید: «در ساخت سنتی باید یک قالب چوبی بنا کنید و آن را با بتن پر کرده و پس از آن چوب را خارج کنید، این باعث هدررفتن زمان و انرژی است. این درحالی است که هنگام کار کردن با چاپگر سه‌بعدی می‌توانید آنچه را که می‌خواهید چاپ کنید و این روشی بسیار راحت‌تر برای ساخت و ساز است.» قرار است اولین خانه با سطح افقی که به وسیله پرینتر سه بعدی ساخته می‌شود تا سال 2014 ساخته شود. این خانه یک محل خصوصی خواهد بود که نزدیک یک پارک ملی در برزیل واقع می‌شود.
چاپ سه‌بعدی یا فرآیند ساخت افزودنی
چیزی که این روزها به عنوان چاپ سه بعدی شناخته می‌شود در واقع یک فرآیند ساخت افزودنی است که در آن اشیا جامد به صورت سه بعدی و حجیم از روی یک مدل دیجیتالی ساخته می‌شوند. فرآیند چاپ سه بعدی معمولا با استفاده از پرینترهای خاصی انجام می‌شود که قابلیت استفاده از مواد مختلف را دارند. استفاده از این پرینترها به اواسط دهه 80 بر می‌گردد که این پرینترها محدود و گران قیمت بودند و تنها بعضی از محصولات خاص را می‌توانستند با آنها تولید کنند. پرینترها سه بعدی، اما حالا به سرعت رشد کرده و در کشورهای مختلف جهان به محبوبیت رسیده‌اند. به این ترتیب فرآیند چاپ سه‌بعدی تحولی بزرگ در عرصه طراحی صنعتی ایجاد کرده است و حالا در صنایع مختلفی مانند جواهر آلات، کفش، پوشاک، معماری، مهندسی، خودروسازی و حتی پزشکی هم به کار برده می‌شود.
با این اوصاف پرینترهای سه‌بعدی می‌توانند کمک بزرگی برای ورود به یک زندگی دیجیتالی و مدرن باشند و از طرفی تحولات بزرگی در مفهوم هنر و خلاقیت هم ایجاد کنند. به این ترتیب چندان هم عجیب نیست که بتوان از روی عکس یک شخص مجسمه‌ای کوچک از آن را چاپ کرد و با این اوصاف بعید به نظر نمی‌رسد که شرکت‌های بزرگ تکنولوژی چاپ سه بعدی را در طراحی‌های محصولات آینده خودشان در نظر بگیرند. 
در همین راستا شرکت نوکیا به تازگی با عرضه کیت مخصوص پرینترهای سه بعدی برای گوشی‌ مدل لومیا 820 خودش سعی دارد حضور جدیدی را در زمینه پرینترهای سه بعدی تجربه کند. این کیت سه بعدی شامل الگوی سه بعدی، ویژگی‌های فنی برای پرینت کردن روی کیس، مواد پیشنهادی برای پرینت کردن و بهترین راه‌های عملی برای گرفتن یک پرینت خوب سه بعدی روی کیس لومیای 820 است که روی سایت خود قرار داده است. در واقع کیت عرضه شده توسط نوکیا همه آن چیزی است که قبل از چاپ سه بعدی قاب این گوشی مورد نیاز است. با این کیت سه بعدی کاربر کافی است یک پرینتر سه بعدی در اختیار داشته باشد تا تصاویر مورد نظر خود را پشت قاب این گوشی چاپ کرده و از آن استفاده کند.
با این اوصاف احتمالا بسیاری از ما در آینده‌ای نزدیک می‌توانیم تمام ابزار و لوازم مورد نیازمان را تنها با استفاده از یک پرینتر سه بعدی چاپ و در واقع تولید کنیم.
بهترین پرینترهای سه‌بعدی
پرینترهای سه‌بعدی حالا آنقدر محبوب و پر طرفدار شده‌اند که دیگر بسیاری از افراد نیاز به آنها را در خانه و محل کار خودشان کاملا احساس می‌کنند. درست به همین دلیل هم هست که شرکت‌های تولید کننده مدل‌های مختلفی را با قیمت‌های متنوع برای مصارف صنعتی، تجاری و خانگی روانه بازار کرده‌اند. با این اوصاف مجله Business Insider به تازگی فهرستی از بهترین پرینترهای سه بعدی جهان را منتشر کرده است که آنها را می‌توانید در اینجا ببینید:

Printrbot LC: این دستگاه در واقع بهترین پرینتر سه بعدی ارزان قیمت است که با قیمت 550 دلار عرضه می‌شود. این پرینتر ساختار ساده‌ای داشته و در هر جهتی (عرض، طول و ارتفاع) قابل باز و بزرگ شدن است. به این ترتیب اگر به اندازه کافی ماجراجو باشید می‌توانید اشیا بسیار بزرگ را هم با آن چاپ کنید.

 

Replicator: اگر می‌خواهید از پرینتر سه بعدی‌تان استفاده عمومی یا تجاری در دفتر کارتان داشته باشید، می‌توانید این مدل را با قیمت 2 هزار و 199 دلار بخرید. آرشیو فایل‌های سه بعدی این پرینتر، کاربرهای فعال بسیاری در دنیا دارد که در آن انواع ایده‌ها و فایل‌ها را ارائه می‌دهند تا افراد تازه کار بتوانند بهترین استفاده را از دستگاه خود بکنند.

 

Afinia سری H: این پرینتر طراحی بسیار ساده‌ای داشته و کار با آن برای کاربران غیر حرفه‌ای هم راحت است. این دستگاه 1499 دلاری به طور کاملا اسمبل شده و آماده کار برای کاربران ارسال می‌شود که نسبت به سایر پرینترها یک امتیاز نسبت به مدل‌های مشابه که نیاز به سر هم کردن قطعات دارند، دارد.

 

Ultimaker: یک پرینتر سریع با قیمت 1575 دلار که می‌تواند ساخت اشیای سه‌بعدی را که معمولا کمی وقت گیر است، به فرآیندی سریع و راحت تبدیل کند.

Cube: این پرینتر 1300 دلاری کیفیت خوبی دارد که حتی بعد از مدت‌های طولانی کار هم آن را از دست نداده و نیاز به تنظیم مجدد و راه‌اندازی ندارد.

Printrbot Jr: یک پرینتر بسیار کوچک و قابل حمل که البته با قیمت 400 دلاری‌اش می‌تواند ارزان‌ترین پرینتر سه بعدی بازار هم باشد. این دستگاه دارای باتری قابل شارژ هم هست که امکان جا به جایی راحت آن را هم به کاربرانش می‌دهد.

Type A Series 1: این پرینتر 1400 دلاری قابلیت چاپ اشیایی با حجم 147 سانتیمتر مکعب را هم چاپ کند و کیفیت چاپ خوبی هم دارد.

Felix 1.0: این پرینتر با قیمت 1186 دلاری ساختاری نسبتا سنگین دارد، اما قابلیت تولید قالب‌های پلاستیکی را آن هم با کمترین سر و صدای ممکن دارد.

Form-1: بعضی از پرینترهای سه بعدی برای ساختن قالب و اشیای مختلف پلاستیک بدنه آنها را آب می‌کنند، اما این پرینتر با استفاده از تکنولوژی لیزری خودش برش‌های ظریف و دقیقی دارد. این فرآیند استریو لیتوگرافی نام دارد که در آن پرینترهای سه بعدی می‌توانند اشیا را با کیفیت بالایی تولید کنند. این پرینتر با قیمت 3300 دلار در بازار عرضه می‌شود.

 

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.