اپراتورها

تلفن همراه

رگولاتوری

April 30, 2013
23:26 سه شنبه، 10ام اردیبهشتماه 1392
کد خبر: 54740

وزیر ارتباطات بخواند

 

سعید نوری آزاد – روزنامه جام جم: در شبانه‌روز چه میزان از تلفن همراه استفاده می‌کنید؟ با چه افرادی تماس گرفته و چه میزان برای آن هزینه می‌کنید؟ از ماه جاری به عدد هزینه پاسخ خود حداقل 20درصد اضافه کنید. اگر شما هم مشترک سیمکارت‌های دائم تلفن همراه تمام اپراتورها هستید، به دلیل اجرای عدالت باید هزینه اضافه پرداخت کنید؛ آن هم هزینه‌ای که به دلیل یک اشتباه فنی که در سال‌های آخر دهه 70 رخ داده و مسئول آن هم وزارتخانه وقت بوده است.
داستان از این قرار است که سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی که با وجود شورای رقابت و شورای عالی فضای مجازی همچنان خود را متولی قیمت‌گذاری و تغییر فرمول قیمت‌گذاری‌های حوزه ارتباطات می‌داند بعد از چراغ‌سبزهای مختلف به مخابرات برای افزایش هزینه تلفن ثابت تحت عناوینی مانند هم‌کد‌شدن داخل استان، این بار به سراغ تعرفه‌های تلفن همراه رفته است تا یکی از اشتباهات قدیمی فنی خود را که تاکنون هزینه گزافی را به مردم تحمیل کرده است با هزینه اضافه دیگری از جیب مردم جبران کند. به این نکات توجه کنید: مسعود داوری‌نژاد، معاون وزیر وقت ارتباطات و پایه‌گذار سازمان تنظیم مقررات، جریان این اشتباه را این‌گونه تشریح کرده است: «در ابتدای واگذاری تلفن همراه (که در آن زمان فقط شرکت ارتباطات سیار به عنوان شرکتی دولتی متولی این کار بود) بچه‌های مخابرات بدون توجه به نظر مشاور خارجی برای شماره‌بندی (نامبرینگ) خاص تلفن همراه، این کار را به سبک تلفن ثابت انجام دادند و چون از نامبرینگ و سیستم‌های بیلینگ (نظام محاسبه و صدور قبض) تلفن همراه هم اطلاعی نداشتند، کشور را به سبک تلفن ثابت کدبندی کردند و کدهای 0911 تا 0918 در نظر گرفته شد و باقی ماند. بعد از این تاریخ و واگذاری تلفن همراه در قبوض مشترکان تلفن همراه شرکت مخابرات ایران که بعدها به اسم «همراه اول» معروف شد، بندی با عنوان هزینه جابه‌جایی و تماس بین‌شهری گنجانده شد که معنای آن دریافت هزینه اضافه، بسته به مکان مبدأ و مقصد تماس بود. این یعنی بین تلفن همراه و ثابت هیچ تفاوتی قائل نشدند و هزینه‌ها نیز با جابه‌جایی افراد افزوده می‌شد. اما برای اپراتور دوم و سوم این موضوع اصلاح شد، اما همچنان هزینه اضافه از مشترکان همراه اول برای این بندها گرفته می‌شد.» (ماهنامه تحلیلگران ارتباطات.29 مهر 87)
 
حال در چند روز گذشته در کنار اقدام بی‌سابقه سازمان تنظیم مقررات درباره ابلاغ تعرفه دولتی پایه برای نرخ مکالمات، به همراه اول نیز اجازه داده شده است که درقبال حذف هزینه جابه‌جایی (بخوانید همان اشتباه قدیمی) تعرفه جدید اعمال کند! یعنی نه تنها آن هزینه اشتباه حذف نشود، بلکه با اصلاح تعرفه افزایشی نیز بیابد. به این ترتیب تغییر تعرفه تلفن همراه، هزینه متوسط هر دقیقه مکالمه 447ریالی فعلی را به 515 ریال افزایش خواهد داد و اسم این کار نیز یکسان سازی گذاشته شده و گفته می‌شود افزایش تعرفه‌ای در کار نیست.
به گفته رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و به نقل از روابط عمومی این سازمان: «بر اساس آمار ترافیکی اندازه‌گیری شده در شبکه تلفن همراه شرکت مخابرات ایران 70 درصد مکالمات شبکه تلفن همراه، شهری و 30 درصد بین شهری است» با این حساب 70درصد مردمی که تماس خارج شهری نداشته یا از شهر خود خارج نمی‌شوند، اکنون با تغییر تعرفه‌های تلفن همراه باید تاوان جابه‌جایی آن 30درصد مشترکان دیگر را بدهند! مشخص نیست چه نوع محاسبه‌ای مدیران مخابرات را به چنین نتیجه‌ای رسانده است. آیا چنین افزایش هزینه بی‌منطقی برای مردم عدالت است؟ آیا هزینه اشتباه فنی مخابرات بایداز مردم گرفته شود؟ به نظر می‌رسد باید وزیر ارتباطات که چندی پیش در گفت‌وگو با جام‌جم قاطعانه از منتفی شدن هرگونه افزایش تعرفه تلفن همراه سخن گفته بود، این یادداشت را بخواند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.