فناوری اطلاعات

July 4, 2013
14:49 پنجشنبه، 13ام تیرماه 1392
کد خبر: 55984

برسد به دست رییس جمهور آینده

نویسنده: سونیتا سراب پور


market-IT.jpgاز بین بردن محدودیت های اینترنتی تا سپردن کار به اصناف و انتخاب یک وزیر متخصص، بخشی از خواسته های فعالان صنعت فناوری اطلاعات از رییس جمهور آینده است.به باور بسیاری از متخصصان این بخش، تعامل پایین مدیران ارشد وزارت ارتباطات در این سال ها و کم توجهی به بخش خصوصی آی سی تی موجب بی اعتمادی فعالان این عرصه شده است. دنیای اقتصاد در گفت و گو با برخی فعالان این عرصه، انتظارات آنها را از رییس دولت یازدهم جویا شده است.

کمتر از یک ماه به پایان دولت دهم زمان باقی مانده است. حالاصنف ها و گروه های مختلف فعال در کشور شروع به لیست کردن خواسته هایشان از رییس جمهوری و دولت آینده کرده اند و هر کدام با انتشار یک نقشه راه، از دولت آینده می خواهند به این مطالبات جامه عمل بپوشاند. صنف ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز از این قاعده مستثنا نیست. 

اکثر فعالان حوزه فاوا بر این باورند که طی 8 سال گذشته حوزه ارتباطات و مخصوصا فناوری اطلاعات به دلیل سیاست گذاری های اشتباه و عدم توجه به بخش خصوصی با بیشترین رکود همراه بوده است. حالااین فعالان با برگزاری جلسات و رایزنی های مختلف با نمایندگان رییس جمهوری آینده، در تلاشند کاری کنند که عقب ماندگی های سال های اخیر را جبران کنند. در این گزارش خواسته ها و انتظارات برخی فعالان صنف فاوا از دولت آینده را جویا شدیم.

 

از بین بردن محدودیت های اینترنتی و توجه به تولید 

سهیل ترکان، مدیراجرایی شرکت فراسو، مهم ترین خواسته اش از دولت آینده را توجه واقعی به تکنولوژی و حوزه فناوری اطلاعات اعلام می کند و بر این باور است که اگر به این بخش اهمیت لازم داده شود بسیاری از ضعف ها و کاستی های اخیر در حوزه های مختلف کشور برطرف می شود. به گفته وی، با استفاده از بستر اینترنت و استفاده از پتانسیل های این فضا دولت آینده می تواند به رشد کسب وکارهای مختلف و اقتصاد کشور کمک کند. وی در خصوص انتظارات صنف بازار از دولت آینده نیز می گوید: «برای ساماندهی بازار کامپیوتر شاید منطقی ترین پیشنهاد این باشد که به تولید اهمیت داده شود، ولی در بخشی که این تولید برای ما مزیت داشته باشد و سعی کنیم جلوی تکرار تجربیات نه چندان مطلوب در بخش هایی مانند تولید تلفن همراه را بگیریم. در واقع باید فضا برای تولید کالایی که در بازار مزیت رقابتی دارد آماده شود و در کنار آن کالاهایی را وارد کنیم که وجود آن ضروری است.»

        

 

تعامل با انجمن ها و صنف های آی تی

مسعود ریاضیات، رییس انجمن شرکت های اینترنتی (ISP)، از کمرنگ شدن فعالیت انجمن ها و صنف های مختلف از جمله انجمن ISPها طی 8 سال گذشته انتقاد می کند و می گوید: «طی این چند سال به دلیل تعامل کم دولت با ما عملانمی توانستیم فعالیتی در این بخش داشته باشیم. همچنین بسیاری از طرح ها و پروژه های این انجمن مانند تعاونی شرکت های تلفن اینترنتی یعنی تفتان و تلفا با محدودیت هایی از سوی برخی مسوولان مواجه شد.» وی ابراز امیدواری می کند که با روی کار آمدن دولت جدید کمی تعاملات با انجمن هایی همچون انجمن ISPها بیشتر شود تا مجددا این انجمن به جایگاه اصلی خود در بخش آی تی کشور دست پیدا کند. ریاضیات در خصوص انتظارات از دولت آینده می گوید: «انتظار داریم وزارت ارتباطات برنامه چشم انداز 20 ساله را به اجرا بگذارد و همچنین با توجه به تحولات تکنولوژیکی طی چند سال در شاخص های این سند بازنگری صورت بگیرد.» اما انتظار اصلی ریاضیات و هم صنفی هایش این است که دولت بهای ویژه ای به بخش خصوصی، انجمن ها و صنف های فعال در حوزه آی تی کشور بدهد.

        

 

سپردن کار به اصناف  

مهدی میرمهدی، رییس اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران، انتظار حداقلی اش از دولت آینده این است که فردی را برای صدارت وزارت ارتباطات انتخاب کند که به حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات آشنایی کامل داشته باشد. همچنین با مشکلات مختلف این صنف آشنا و با تعامل بیشتر با بخش خصوصی بتواند راهکار مناسبی برای حل معضلات این حوزه پیدا کند. وی نیز با انتقاد نسبت به بی توجهی دولت طی چند سال گذشته به اصناف در بخش های مختلف صنعت کشور می گوید:« متاسفانه دولت گذشته هیچ وقت از هیچ صنفی برای انجام امور کشور کمک نگرفته و به نوعی فعالیت هایشان را نیز نادیده گرفته است. تنها توجه دولت به این بخش محدود به روز اصناف بوده است.» وی ابراز امیدواری می کند که دولت آینده حداقل به وعده های خود برای سروسامان دادن به بازار کامپیوتر از جمله ارائه ارز جامه عمل بپوشاند و وعده ها در حد یک حرف باقی نماند.

    

 

انتخاب وزیر ارتباطات از بدنه صنف

سیامک پیربابایی، فعال صنف سخت افزاری، با اعلام اینکه به صورت پیشینه و عادت اصولااعتماد به بخش خصوصی در هیچ یک از حوزه های کشور دیده نشده است اعلام می کند که انتظارش به عنوان یک شخص و شهروند فعال در این حوزه این است که با توجه به تغییر در بدنه دولت عینک ها نیز عوض شود و اعتماد به بخش خصوصی افزایش پیدا کند. وی تاکید می کند که این اعتماد نباید تنها در حد یک شعار باشد و باید راهبرد و عملکرد ویژه ای در این خصوص دیده شود. پیربابایی آرزو می کند که رییس جمهوری منتخب، وزیر ارتباطات را از بدنه و از داخل صنف خصوصی انتخاب کند. وی معتقد است این نوع انتخاب به صورت طبیعی باعث دیده شدن بخش خصوصی و رشد صنعت در حوزه فاوای کشور  خواهد شد. 

    

 

نیازمند سیاست گذاری و فرهنگ سازی

برخی دیگر از فعالان صنف فاوا به جز حمایت از بخش خصوصی، نیاز دیگر این حوزه را سیاست گذاری دقیق در این بخش عنوان می کنند. بهناز آریا، قائم مقام گروه شرکت های کهکشان و رییس کمیسیون افتای سازمان نظام صنفی رایانه ای استان تهران، در این خصوص می گوید: «در هر حوزه ای چه بخش خصوصی بازی داده شود چه به آن بی توجهی شود نیازمند سیاست گذاری هستیم، خصوصا این سیاست گذاری در بخش امنیت پررنگ تر می شود. همچنین بعد از تدوین سیاست گذاری های کارآمد به شدت نیازمند فرهنگ سازی هستیم. در واقع باید یکسری سیاست برای کاربرد تکنولوژی، امن سازی آن و استفاده از این تکنولو ژی در کشور تدوین شود.» وی بر این باور است که یک سازمان، شرکت و کاربر با توجه به این مجموعه سیاست ها باید بداند که از یک تکنولوژی در کجا باید استفاده کند و اینکه برای استفاده از آن باید هزینه کند. آریا با اعلام اینکه بحث امنیت در کشور یک بحث ملی است و باید به آن توجه ویژه ای شود تاکید می کند این حوزه به سرمایه گذاری چندین برابری نیاز دارد. آریا همچنین انتظار دارد در دولت آینده از افراد کار آمد و فن سالار برای صدارت وزارت ارتباطات استفاده شود و سند های راهبردی در حوزه فاوا نیز به روزرسانی شود. 

 

    
تلاش برای رشد شاخص های فاوا

اولین انتظار فعالان بخش نرم افزار این است که سیاست های عمومی دولت در جهت گسترش استفاده از فناوری اطلاعات در کشور باشد که این نگاه به طور طبیعی باعث توسعه صنعت نرم افزار و سایر صنایع وابسته به فناوری اطلاعات می شود. رضا کرمی، مسوول کمیسیون نرم افزار سازمان نظام صنفی رایانه ای استان تهران در این خصوص می گوید: «اکثر مسوولان دولتی و غیر دولتی به این موضوع باور دارند که کشور از نظر شاخص های فناوری اطلاعات در جایگاه مناسبی نیست، بنابراین از دولت آینده این انتظار می رود که با برنامه ریزی و سیاست گذاری دقیق و دریافت کمک از صاحب نظران این عرصه شاخص های این بخش را ارتقا ببخشد.» وی در ادامه می افزاید: «ارتقای شاخص های حوزه آی تی بازار را برای استفاده از خدمات و سرویس های این حوزه که صنعت نرم افزار هم یکی از آنها است، آماده می کند.» کرمی تاکید می کند که با توجه به نقش استراتژیکی که صنعت نرم افزار در بخش اشتغالزایی و توسعه اقتصاد یک کشور می تواند داشته باشد انتظار می رود که این حوزه با حمایت های جدی تری از سوی دولت آینده همراه باشد و برخی مسائل مانند ارائه مشوق ها، معافیت های مالیاتی و… تسهیل شود. همچنین از ورود شبه بنگاه ها به بخش نرم افزاری کشور مانند شرکت های دولتی، دانشگاه ها و… جلوگیری به عمل آید.

    

 

انتخاب یک وزیر متخصص
اما محمد سلیمانی که خودش برای یک دوره مدیریت وزارت ارتباطات کشور را در کارنامه دارد در جایگاه رییس کمیته فناوری های نوین مجلس معتقد است که دولت آینده باید وزیر متخصص و آشنا با مسائل روز دنیای تکنولوژی و فناوری اطلاعات را انتخاب کند و تفاوت ویژه ای بین این وزارتخانه با وزارتخانه های دیگر بگذارد. سلیمانی با بیان اینکه وضعیت کشور در حال حاضر از نظر ضریب نفوذ اینترنت و وبلاگ نویسی در دنیا خوب است ابراز امیدواری می کند که دولت جدید و سیاست گذاری های جدیدش باعث رونق بیشتر این حوزه شود.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.