اپراتورها

تلفن همراه

رگولاتوری

August 26, 2013
18:52 دوشنبه، 4ام شهریورماه 1392
کد خبر: 57037

مکالمه تصویری رایتل از برزخ سردرگمی خارج می‌شود؟

مجوز تصویری نسل سوم ارتباطات در گرو پیوستی است که خروج از برزخ ارتباطی را برای آن ممکن می‌کند اما رویکرد وزیر ارتباطات جدید در ارائه این مجوز بسیار حائز اهمیت است؛ واعظی رایتل را با تصویرش می‌خواهد یا… .
 
 
 
نسل جدید خدمات ارتباطی ایران در حوزه اپراتوری یا همان نسل سوم در حالی کار خود را شروع کرد که ابهامات بسیاری در ارتباط با نوع خدمات و نحوه ورود آن به رقابت با سایر اپراتورها برای مردم وجود داشت.
ابهاماتی از قبیل اینکه کلا چه خدمتی قرار است به مردم داده شود که دیگر اپراتورها نمی‌توانند؟ چه پیش‌نیازهایی برای برقراری ارتباطات طلب می‌کند؟ اینکه چنین خدمتی در کشورهای دیگر هم به تازگی راه‌اندازی شده و ایران هم‌پای آن‌ها می‌رود صحت دارد یا نه؟ هزینه‌ها و شکل و شمایل خدمات به چه نحو است؟
اما تمام این سوالات به کنار و موضوعات حاشیه‌ای چون تصویب مدت زمان انحصار برای ارائه خدمات این نسل هم به کنار که هنوز هم که هنوز است، بسیاری بر سر این موضوع مشکل دارند که چرا یک اپراتور باید برای ارائه خدمتی که در کل به نفع مردم است، انحصار را در دستش بگیرد؟
انحصاری که تنها ممکن است بعد از گذشت مدت زمانی به شکست منجر شود و عاقبتی جز دور شدن مردم از خدماتی که جزو حقوق آن‌هاست، در پی نداشته باشد.
بسیاری از کارشناسان حوزه ارتباطات بحث انحصار در ارائه خدمات رقابتی در دنیای به روز فناوری اطلاعات را کاری بیهوده و مضر تلقی می‌کنند و رابطه‌ای معکوس را بین ان با پیشرفت متصور می‌شوند. به گونه‌ای که هر چه مدت زمان انحصار بیشتر باشد، پیشرفت کمتر می‌شود که البته بالعکس این رابطه هم مصداق دارد.
رایتل دایه‌دار خدمات نسل سوم در کشور است و با طی مسیر پر پیچ و خمی که عملا دست دیگر اپراتورها را از ارائه خدمات این نسل کوتاه کرده، تنها توانسته مدت انحصارش در ارائه خدمات را تمدید کند و روندی سلانه سلانه در بازار هدفش داشته باشد.
روندی که تا خرداد 93 به طول می‌انجامد و اپراتورهای دیگر همچنان باید دست زیر چانه‌شان بگذارند و زمانیکه دیگر خدمات نسل سوم در دنیا منسوخ شده است، وارد بازار این حوزه شوند.
بازاری که شاید طول عمر آن حتی در کشور ما هم کوتاه باشد و برای تغییر وضعیت مجبور به تغییر نسل و پیش کشیدن نسل چهارم ارتباطات باشیم…
نسلی که شاید دچار همین رویکرد سلبی شود و در نهایت اپراتوری دیگر با انحصاری به مدت n سال روی کار آید که نتیجه‌ای جز عقب ماندگی هرچه بیشتر کشور در بخش ارتباطات نداشته باشد؟
این گذر بسیار کوتاه بر روند حرکت تکنولوژی در این حوزه از سال 89 تنها بخشی از ماجراست و این رویکرد سلبی تنها به این مورد ختم نمی‌شود که دست اپراتورهای پیشین کشور از نسل سوم کوتاه شد بلکه خدمات نسل پرچالش سوم! هم درگیر این نگاه شد…
نگاهی که به واسطه ان تماس تصویری که یکی از رایج‌ترین قابلیت‌های این نسل بر بستر باند پهن است و در دیگر کشورها هم امتحان خود را پس داده، قطع شد و علامت سوال بزرگی در ذهن مشترکان این نسل که عمدتا جوانان هستند، نقش بست و هنوز هم جوابی برای آن نیافته‌اند.
عدم پاسخگویی به این سوال وزارت ارتباطات را به خود آورد تا شاید با عملکردی به هنگام بتواند خودی نشان دهد و برخلاف اظهار نظراتی مبتنی بر اشباع شدن این وزارتخانه، بگوید که ما همچنان هستیم و قدرت‌مان این است.
اما شاید جالب باشد بدانیم که این کمیته زمانی شکل گرفت که سه ماه بیشتر تا پایان عمر وزارتخانه نمانده بود و در واقع وزیر محترم سابق باید دوان دوان به دنبال تصویری می‌رفت تا علاوه بر هماهنگی کمیته، بتواند پیوستی فرهنگی را از ان خارج کند.
پیوستی که همچنان مشخص نیست در چه مرحله‌ای قرار دارد و به احتمال قوی با رفتن نامی از وزارتخانه قضیه منتفی شده است و تماس تصویری همچنان باید در انتظار برگه A4 بنشیند.
برگه‌ای که اگر نباشد رسالت خدمات نوین زیر سوال می‌رود اما تنظیم آن هم کار ساده‌ای نیست و بسیاری از ارگان‌ها همچون حوزه علمیه حاضر به پیوست‌نویسی نیستند، چرایش هم بماند…
چالش تماس تصویری زمانی شروع شد که استفتائی حول امکان سوءاستفاده از این خدمت شد و نظر اکثریت مراجع بر توقف آن واقع شد؛ استفتائی که در صورت مسئله و نحوه پرسش دارای مشکلاتی بود، سبب شد که سرویسی در حوزه ارتباطات به بن‌بست برسد.
اما شورای عالی فضای مجازی که ناظر و سیاست‌گذار این حوزه در کشور است، راه‌اندازی مجدد را در ارائه پیوستی فرهنگی دید که به واسطه ان چالش‌ها و امکان سوء‌استفاده نیز به حداقل می‌رسد.
پیوستی که هنوز شما و چارت کلی آن مشخص نیست چه چیز باید باشد و نحوه تدوین ان چگونه باید باشد؟
اما جالب است این اقدام که باید در بدو ورود نسل سوم، چاره می‌شد به برگه سفیدی اکتفا شده و به اپراتور اجازه داده شده طبق گفته‌های دبیر شورای عالی فضای مجازی برگه سفیدی به عنوان پیوست فرهنگی در پروانه قرار گیرد که تمامی چالش‌های امروز ناشی از این موضوع است…
کاری انجام نشده که باید دوباره کاری شود.
حال در شرایطی که اپراتور اعتقاد دارد تماس تصویری تنها گوشه کوچکی از خدمات آن است اما مردم معتقدند که نسل سوم باید با تصویرش باشد، باید منتظر تدابیر دولت جدید در ارتباط با این موضوع باشیم تا ببینیم رویکرد واعظی و معاونانش نسبت به این موضوع چیست؟
آیا تصویر باید از تماس‌های رایتل حذف شود یا باید پیوستی را هر چه زودتر ارائه کرد و مانع از قطعی دائم آن شد؟
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.