اپراتورها

تلفن همراه

رگولاتوری

September 2, 2013
14:38 دوشنبه، 11ام شهریورماه 1392
کد خبر: 57152

وقتی معاون اظهارات وزیر را رد می‌کند: لغو نرخ جدید؛ دستور وزیر یا لطف همراه اول؟!

amidiyan.jpg

در حالی که وزیر ارتباطات اعلام می‌کند لغو تعرفه‌‌های جدید مکالمات تلفن با این هدف بوده که افزایش هزینه مکالمات در ماه اول شروع کار دولت به مردم شوک وارد نکند، معاون حقوقی وی این توقف را نه به دلیل دستور وزیر که لطف همراه اول عنوان می‌کند.
 
به گزارش خبرگزاری فارس روز گذشته در نشست خبری وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات موضوع دستور وزیر برای توقف تعرفه‌های‌های جدید مخابراتی مطرح شد که با پیچیده‌شدن موضوع، برخی خبرنگاران قانع نشدند و قرار شد در پایان نشست معاون پارلمانی و حقوقی وزیر ارتباطات که عضو هیئت مدیره شرکت مخابرات ایران نیز هست، این موضوع را بیشتر توضیح دهد و شفاف‌سازی کند.
 
اما توضیحات این مقام مسئول موضوع را بسیار پیچیده‌تر کرد و تناقض بزرگی را در موضوع توقف یا عدم توقف تعرفه جدید 599 ریالی همراه اول رقم زد.
توضیحات این مقام مسئول موضوع را بسیار پیچیده‌تر کرد و تناقض بزرگی را در موضوع توقف یا عدم توقف تعرفه جدید 599 ریالی همراه اول رقم زد.
این مقام مسئول عنوان کرد که «دستور وزیر تنها در خصوص توقف طرح همکدی بوده و شامل تعرفه یکسان همراه اول نمی‌شود. مدیرعامل همراه اول اعلام کرده‌اند که اعمال تعرفه 599 ریالی را متوقف کرده‌اند. این کار لطف وی را نشان می‌دهد».
 
این اظهارات عمیدیان که با هدف شفاف‌سازی موضوع برای خبرنگاران مطرح شد، در حالی است که پیش از این خبرگزاری فارس این موضوع را رسما پیگیری کرده بود و مدیر عامل همراه اول به صراحت اعلام کرد که دستور توقف اعمال تعرفه جدید را از رگولاتوری دریافت کرده است.
 
وحید صدوقی در پاسخ به این سوال فارس که وزیر جدید ارتباطات دستور توقف اعمال تعرفه‌های جدید مخابراتی (از جمله همراه اول) را صادر کرده، اکنون همراه اول تعرفه‌ها را به حالت قبل برگردانده یا تعرفه‌ جدید (599 ریال) را اعمال می‌کند، گفته بود: دستور وزیر ارتباطات مبنی بر توقف تعرفه‌ها را دریافت کرده‌ایم و با این دستور همراه اول فعلا در اعمال تعرفه‌های جدید دست نگه داشته است.
 
اما اکنون عمیدیان، عضو هیئت مدیره شرکت مخابرات ایران، توقف تعرفه 599 ریالی توسط همراه اول را «اختیاری» دانسته است.
 
علاوه بر اظهارات صریح مدیرعامل همراه ، چندین و چند دلیل و سابقه موید «وجود دستور وزیر برای توقف تعرفه همراه اول» است که به چند مورد از آنها اشاره می کنیم. یکی از آنها تاکیدهای چندباره واعظی است.
 
نخست شاهد مثال اینکه، واعظی در نخستین نشست خبری خود، با روایت آنچه که در صدور دستور توقف تعرفه‌های مخابراتی روی داد، گفت: «براساس تصمیمی که در دولت قبل گرفته شده بود، در 15 مرداد درست زمانی که دولت آقای روحانی شروع به کار می‌کند، تعرفه‌ها افزایش می‌یافت. سپس در اواخر شهریور که مردم اولین قبض تلفن ثابت و «همراه» را در دولت جدید دریافت می‌کنند، قبوض با 60 درصد تا 100 درصد افزایش قیمت همراه می‌شد. به این معنا که قبضی که تا پیش از این 100 هزار تومان بود، شهریور به 160 هزار تومان افزایش می‌یافت و در ابتدای دولت جدید به مردم شوک وارد می‌شد. در حالیکه این تصمیم‌های از قبل گرفته شده در راستای سیاست‌های دولت‌ جدید روحانی نبود».
 
بنابراین تازه‌ترین اظهارات وزیر ارتباطات موید آن است که صحبت واعظی تعرفه‌ همراه اول را نیز شامل می‌شود.
 
پیش از این نیز واعظی در یک برنامه تلویزیونی این چنین گفته بود: «اپراتورها ابلاغ توقف افزایش تعرفه را اجرا کرده‌اند. هیچ اپراتوری قطعا نمی‌تواند و حق ندارد دستور و بخشنامه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را نادیده بگیرد.»
 
در ساده‌ترین برداشت استفاده از کلمه «اپراتورها» موید این مطلب است که روی صحبت وزیر تنها با یک شرکت «شرکت مخابرات ایران» و تنها تلفن ثابت نبوده است.
 
همچنین پیش از این و زمانی که دستور وزیر به تازگی ابلاغ شده بود، مسئولان رگولاتوری نیز تاکید کرده‌ بودند که دستور توقف تعرفه‌ به همراه اول ابلاغ شده است. آنها همچنین می‌گفتند که به دلیل برخی اظهارات شنیده شده، دو بار این دستور را ابلاغ کرده‌اند.
 
بنابراین تمام شواهد موجود، از وجود دستور توقف تعرفه یکسان‌سازی همراه اول خبر می‌دهد.
 
راحت ترین دلیلی که می‌توان برای اظهارات خلاف واقع معاون حقوقی وزیر ارتباطات و عضو هیئت مدیره شرکت مخابرات، متصور شد، ناآگاهی وی از قضیه بوده است والا به نظر نمی رسد در شرایطی که وزیر جدید هنوز تصمیمی در خصوص اعمال تغییرات در مدیریت وزراتخانه نگرفته و می گوید: «قرار نیست همه معاونان بمانند یا همه بروند»، این معاون وزیر قصد رد یا تکذیب گفته های وزیر را داشته باشد.
 
اما وقتی اظهارات عمیدیان را بنابر ناآگاهی می گذاریم، سوال جدی تری ذهن مان را مشغول می کند؛ اینکه اگر مدیری در سطح معاون وزیر، از اولین دستور وزیر که تاکنون مهمترین دستور وی نیز بوده است، اطلاع ندارد، در وزارتخانه به چه امور مهمی مشغول است که او را از این موضوع مهم غافل نگه داشته است؟
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.