اپراتورها

تلفن همراه

رگولاتوری

January 8, 2014
14:23 چهارشنبه، 18ام دیماه 1392
کد خبر: 60127

گزارش جامع بیزینس‌مانیتور از بازار تلفن همراه ایران

iran market.jpg

مرکز تحقیقاتی بیزینس‌مانیتور(BMI) بر اساس فعالیت‌های شرکت مخابراتی رایتل اعلام کرد که این مرکز به عنوان سومین اپراتور تلفن همراه ایران اطلاعات کمی را از روند فعالیت‌های خود منتشر می‌کند.
 
به گزارش آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، بیزینس مانیتور در آخرین گزارش تحلیلی خود از بازار تلفن همراه تاکید کرده : رایتل فعالیت خود را از سال 2011 میلادی در ایران آغاز کرده است و مرکز BMI پیش‌بینی می‌کند که این شرکت موبایلی با ادامه فعالیت‌های خود می‌تواند سهم بیشتری از اپراتورهای MCI و ایرانسل دریافت کند.
 
مرکز تحقیقاتی BMI برای بررسی بازار مخابراتی ایران اطلاعات منتشر شده از سوی سه اپراتور یاد شده را با هم راه شرکت‌های مخابراتی تالیا، MTCE و Kish Free Zone مورد بررسی قرار داد که البته باید توجه داشت این شرکت‌های مخابراتی کمتر از یک میلیون مشترک موبایلی دارند.
 
مرکز تحقیقاتی BMI که از رایتل به عنوان سومین شرکت مخابراتی بزرگ ایران یاد می‌کند، اعلام کرده است که به دلیل عدم انتشار هرگونه اطلاعات رسمی از سوی این مرکز پیش‌بینی تعداد مشترکان موبایلی آن اندکی دشوار است. با این وجود گفته می‌شود که تعداد مشترکان تلفن‌همراه در شرکت مخابراتی رایتل تا پایان مارس 2013 حدود 3 میلیون نفر بوده است.
 
اما در مقابل گفته می‌شود که شرکت مخابراتی ایرانسل به عنوان اپراتور دوم تلفن همراه ایران به صورت مستمر اطلاعات رسمی خود را منتشر می‌کند. 
مرکز تحقیقاتی بیزینس‌مانیتور بر اساس اطلاعات رسیده از شرکت مخابراتی ایرانسل اعلام کرد که این مرکز تا پایان فصل اول از سال 2013 میلادی بیش از 41.5 میلیون مشترک تلفن همراه داشته است که این رقم رشد سالانه 12.8 درصدی تعداد مشترکان ایرانسل را نیز نشان می‌دهد.
 
مرکز تحقیقاتی BMI بر اساس بررسی‌ها و اطلاعات خود به این نتیجه رسیده است که شرکت مخابراتی "همراه اول"(MCI) تا مارس 2013 حدود 43 میلیون و 820 هزار مشترک داشته است و با این رقم 50.8 درصد از بازار مخابراتی ایران را در دست گرفته است.
پس از آن شرکت ایرانسل قرار دارد که تا تاریخ یاد شده 41 میلیون 542 هزار مشترک موبایلی را تحت پوشش خود قرار داده است تا صاحب 48.2 درصد از بازار تلفن همراه ایران شود. 
 
شرکت تالیا نیز با 875 هزار مشترک و تصاحب یک درصد از بازار تلفن همراه ایران در رتبه بعدی قرار گرفته است که دو شرکت MTCE با 27 هزار مشترک و Kish Free Zone با 11 هزار مشترک رتبه‌های بعدی را از آن خود کرده‌اند.
 
مرکز تحقیقاتی BMI در ادامه گزارش خود توضیح داده است که اگرچه شرکت مخابراتی MCI حدود 50 درصد بازار تلفن همراه ایران را در دست دارد، اما ایرانسل با سرعت قابل ملاحظه در این زمینه حرکت می‌کند و پیش‌بینی می‌شود در آینده از اپراتور اول ایران پیشی بگیرد.
 
شرکت مخابراتی MCI در فصل نخست سال 2013 میلادی تنها 319 مشترک جدید را تحت پوشش قرار داده که این رقم نسبت به مدت مشابه سال 2012 کمتر بوده است.
 
در مقابل، شرکت ایرانسل که در سال 2011 میلادی نتایج چندان قابل ملاحظه‌ای کسب نکرده بود، در سال 2012 با سرعت زیاد مشترکان خود را افزایش داده است. در سال 2012 میلادی درمجموع 5.821 میلیون نفر به مجموع مشترکان تلفن همراه شرکت مخابراتی ایرانسل افزوده شد. این روند برای فصل نخست سال 2013 میلادی نیز ادامه یافت و در این دوره زمانی سه ماهه ایرانسل 1.04 میلیون مشترک جدید را تحت پوشش خود گرفت تا سهم آن از بازار تلفن همراه ایران به 48.2 درصد برسد. 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.