اینترنت و شبکه

باندپهن

باندپهن سیار

رگولاتوری

فناوری اطلاعات

February 25, 2014
15:41 سه شنبه، 6ام اسفندماه 1392
کد خبر: 61075

اطلاع‌رسانی یک تغییر، سه روز پس از اجرا؛ وایمکس مبین‌نت گران بود، خسیس هم شد

آیا مشترکین باید علاوه بر حرص خوردن بابت سرعت پایین و قطعی‌های مکرر، غافل‌گیر هم بشوند؟
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در شرایطی که اغلب مردم از شرایط کیفی اینترنت و قیمت‌های آن ناراضی بوده و چشم امید به وعده‌های وزیر ارتباطات برای بهبود سرعت اینترنت و کاهش تعرفه‌های آن دوخته‌اند، برخی شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت، نوآوری‌های تازه‌ای به خرج داده و پرسرعت عقب‌گرد می‌کنند.
 
چندی پیش به جبر جابجایی‌های زیاد و به اقتضای شرایط خبرنگاری، اقدام به تهیه اینترنت وایمکس با مودم حیبی کردم. از یکی از دوستان شنیده بودم که کیفیت سرویس‌دهی به مرور ضعیف‌تر می‌شود و به رضایت روزهای اولیه نباید خوش‌بین بود. دقیقا همین اتفاق افتاد تا جایی که به شرایط سرویس‌دهی کتبا معترض شدم. پیگیری‌های خبرنگار خبرآنلاین، با پاسخ عجیب، غیر فنی و کاملا آماتور زیر روبرو شد:
 
«به روش زیر مرورگر خود را در حالت استاندارد قرار دهید: در اینترنت اکسپلورر،
Tools – > Internet Options – > General Tab – > Browsing History – > Delete
رفته و در قسمت بالا تمام گزینه‌ها را انتخاب کرده و در نهایت روی گزینه حذف کلیک نمایید.»
 
آموزش فوق به تفکیک برای مرورگرهای IE و فایرفاکس تجویز شد، در حالی که این کار Cookies، داده‌های فرم‌ها و پسوردهای ذخیره شده حذف می‌شوند و ممکن است برای برخی از کاربران، این اطلاعات (به خصوص پسوردهای ذخیره‌شده) حائز اهمیت باشند.
 
چاره‌ای جز تحمل شرایط کیفی این نسل جدید اینترنت و قطعی‌های مکرر آن نبود. تا اینکه با پیغام تازه این شرکت، برای تنظیم این گزارش ناگزیر شدیم.
 
در زیر، پیغامی که روز شنبه ۳ اسفند ماه برای کاربران وایمکس مبین‌نت ارسال شده، عینا آمده است:
 
«به منظور توزیع عادلانه‌ و متعادل پهنای باند بین مشترکین گرامی، به اطلاع می‌رسانیم: ۱- از ابتدای اسفند ماه، بازه‌ی زمانی استفاده‌ی رایگان شبانه از اینترنت پرسرعت وایمکس مبین‌نت، از ساعت ۳ تا ۷ بامداد تعیین شده است. ۲- هم‌چنین مشترکین می‌توانند با توجه به طرح انتخابی و فعلی خود، در مدت زمان فعال‌ بودن طرح‌شان، تنها به میزان دو برابر حجم طرح خریداری شده، از حجم رایگان در ساعات شبانه استفاده نمایند.»
 
طبق اطلاعیه فوق، بازه رایگان شبانه، از حالت قبلی (۲ تا ۸ صبح) با دو ساعت کاهش، به ۳ تا ۷ صبح تغییر کرده است. همچنین برای این بازه شبانه، استفاده رایگان کاربر به دو برابر حجم ماهیانه طرح خریداری شده محدود شده است. به بیان ساده‌تر و در قالب یک مثال، مشترکی که اشتراک اینترنت ۵۱۲کیلوبیت، با محدودیت حجمی ۴ گیگابایت خریداری کرده است، علاوه بر این ۴ گیگابایت، امکان دانلود و آپلود تا سقف ۸ گیگابایت، در بازه ۳ تا ۷ صبح، خواهد داشت.
 
پیغام تحمیلی مبین نت
اما در مورد پیغام این شرکت، چند نکته قابل تامل و سوالاتی مطرح است:
 
۱- معمولا کاربران خدمات اینترنت پرسرعت، به ندرت به پنل مخصوص مشترکین (صفحه شخصی کاربری اینترنت) مراجعه می‌کنند؛ مگر برای تمدید اشتراک، خرید حجم اضافه و یا مشاهده میزان مصرف خود.
* آیا شرکت‌های خدمات اینترنتی، نباید تغییرات ناگهانی شرایط استفاده را از راه‌های اطلاع‌رسانی بهتری (حداقل ایمیل) به اطلاع کاربران خود برسانند؟
 
۲- طبق ساعت درج شده در صندوق پیغام‌های صفحه مشترکین مبین‌نت، پیام در تاریخ ۳ اسفند ماه ساعت ۹:۳۱ صبح دریافت شده است؛ یعنی ۳ روز بعد از موعد اجرای تغییرات جدید.
* تکلیف ۳ شبی که کاربران وایمکس مبین‌نت، با ذهنیت بازه رایگان، از اینترنت استفاده کرده‌اند، چیست؟
 
۳- مبین‌نت در تمامی صفحات اعلام تعرفه در سایت خود، تاکید کرده بود «در همه طرج‌ها استفاده  شبانه رایگان است» و جدیدا در بند دیگری، محدودیت حجمی جدید را اعلام کرده است.
* با این شرایط، تاکید رایگان چه معنایی دارد؟ بهتر نیست به جای آن، در توضیح هر طرح قید شود مثلا «ماهیانه ۴ گیگابایت به اضافه ۸ گیگابایت شبانه»؟
* در مورد مشترکین قدیمی، تکلیف کاربرانی که با ذهنیت استفاده کم در طول روز و واگذاری آپلود و دانلودهای حجیم خود به نیمه‌شب، طرح خود را انتخاب کرده‌اند، چیست؟
 
۴- پیغام فوق، برای مشترکین مبین‌نت ارسال شده است!
* آیا یک شرکت خدمات اینترنتی، می‌تواند شرایط فعلی طرح کاربران را تغییر دهد؟ کاربری که طرح ۶ ماهه، یک‌ساله و یا حتی بیشتر خریداری نموده، با در نظر گرفتن «شرایط اعلام شده» انتخاب خود را انجام داده است. آیا می‌توان شرایط یک «قرارداد» را یک‌طرفه تغییر داد؟ آیا مشترکین مبین‌نت، می‌توانند از ادامه طرح خودداری کرده و از این بابت خسارتی درخواست کنند؟
 
۵- صفحه تغیر/ تمدید طرح در وب‌سایت مبین‌نت، تا لحظه آماده‌سازی این خبر، همان شرایط قبلی را نمایش می‌دهد. آیا کاربرانی که با توجه به این راهنما، و با ذهنیت دانلود نامحدود شبانه، طرح خود را انتخاب می‌کنند، امکان انصراف و بازپس‌گیری سریع وجه خود را دارند؟
 
راهنمای تعرفه مبین نت
۶- به منظور توزیع عادلانه‌ و متعادل پهنای باند بین مشترکین گرامی، به اطلاع می‌رسانیم…
* در شرایطی که تمام کاربران و حتی برخی مسئولین کشور، از فروش حجمی اینترنت، آن هم با این سرعت‌های نامطلوب، اعلام نارضاینی کرده‌اند، منظور از توزیع عادلانه و متعادل جیست؟
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.