اپراتورها

تلفن همراه

رگولاتوری

March 11, 2014
17:06 سه شنبه، 20ام اسفندماه 1392
کد خبر: 61281

جزئیات طرح ملی توسعه باند پهن همراه؛ اپراتور مجازی موبایل راه اندازی می شود

معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، راه اندازی اپراتور مجازی موبایل، تغییر پروانه فعالیت شرکتهای ارتباطی به سمت پروانه های سرویس محور، بازنگری در ارائه خدمات " اینترنت وای فای" و الزامات اپراتورهای موبایل برای برقراری رومینگ ملی را از جمله برنامه های مدنظر برای توسعه باند پهن موبایل در کشور عنوان کرد.
 
صادق عباسی شاهکوه در گفتگو با مهر با اشاره به برنامه های مدنظر برای توسعه موبایل باند پهن اظهار داشت: عمر تکنولوژیها کوتاه شده و به سرعت تکنولوژی های جدید می آیند و به همین دلیل منطقی و به صرفه نیست که پروانه فعالیت ارائه دهندگان این خدمات، تکنولوژی محور باشد؛ براین اساس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در حوزه توسعه فناوری باندپهن همراه و ثابت ارائه پروانه های این بخش را سرویس محور خواهد کرد.
 
معاون صدور مجوز سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اولین برنامه در راستای طرح ملی باند پهن همراه را ارتقای اپراتورهای موجود عنوان کرد به نحوی که در پایان دوره حفاظت اپراتور سوم موبایل، شرایط فعالیت در نسل سوم موبایل برای اپراتورهای دیگر نیز فراهم شود البته این موضوع مشروط به شرایطی خواهد بود که کمیسیون تنظیم مقررات مصوب کرده است.
 
وی با بیان اینکه در این زمینه باید یک سری مقدمات فراهم شود و اپراتورهای موجود لازم است در این خصوص همکاری داشته باشند، ادامه داد: در این زمینه به رومینگ ملی نیاز داریم؛ چرا که کشور کشش آن را ندارد که هر اپراتور در هر جایی بخواهد امکانات ایجاد کند؛ براین اساس اپراتورها باید بتوانند از امکانات یکدیگر در نقاط فاقد پوشش شبکه استفاده کنند.
 
عباسی عملیاتی شدن رومینگ ملی را پیش شرط ارتقای تکنولوژی باند پهن همراه عنوان کرد و گفت: برای مفهوم رقابت پذیری باید در زمینه نسل سوم و چهارم موبایل حداقل 3 اپراتور قابل قبول داشته باشیم.
 
وی از همکاری با مرکز تحقیقات مخابرات برای مطالعه در زمینه نسل چهارم موبایل خبر داد و گفت: این کار برای این صورت گرفت که مشخص شود بازار کشور کشش ورود اپراتور جدید برای عرضه خدمات نسل چهارم را خواهد داشت و یا اینکه باید از اپراتورهای موجود استفاده کرد.
 
معاون رگولاتوری با بیان اینکه در این زمینه در سال آینده به جمع بندی و تصمیم گیری نهایی خواهیم رسید، خاطرنشان کرد: در این فضا برای اینکه رقابت را تشدید کنیم اپراتورهای مجازی موبایل به عنوان یک موتور رقابت فعال خواهند شد که بتوانند به مردم امکانات بیشتر بدهند که در این مسیر باید یک سری امور انجام دهیم. برای مثال باید تعرفه گذاری – شارژینگ – موبایل را یکسان سازی کنیم و سرویس نامبر پرتابیلیتی – تغییر اپراتور بدون نیاز به تغییر شماره – را فراهم کنیم.
 
وی بازنگری در ارائه سرویس وای فای را از جمله الزامات برای ورورد به نسل سوم و چهارم عنوان کرد و ادامه داد: در اپراتورهای نسل چهارم و سوم برای آفلود اطلاعات نیاز کاربران به فناوری وای فای احساس می شود.
 
عباسی شاهکوه با بیان اینکه در حرکت به سمت باندپهن باید استراتژی در پیش بگیریم که اپراتورها در این فضا متضرر نشوند تصریح کرد: برای مثال ممکن است در این میان تکنولوژی وایمکس منسوخ شود که باید برای این بخش، برنامه ریزی و پروانه سرویس محور تعریف شود.
 
وی بر حل الزامات محتوایی در ورود به نسل های جدید باندپهن موبایل تاکید کرد تا با نمونه های محدودیتی که در ورود به نسل سوم موبایل به کشور با آن روبه رو شده ایم برخورد نکنیم.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.