اینترنت و شبکه

رگولاتوری

فناوری اطلاعات

June 9, 2014
16:44 دوشنبه، 19ام خردادماه 1393
کد خبر: 62600

نشست مقدماتی چهارمین اجلاس بین المللی جامعه اطلاعاتی آغاز به کار کرد

نشست مقدماتی چهارمین اجلاس بین المللی جامعه اطلاعاتی ظهر روز یکشنبه به وقت سوییس با حضور ایران و سایر مقام ها و هیات های عضو جامعه اطلاعاتی در مقر اتحادیه بین المللی مخابرات آغاز به کار کرد.
 
 
به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا، چهارمین اجلاس جهانی جامعه اطلاعاتی رسما از فردا سه شنبه 20 خرداد در ژنو آغاز به کار خواهد کرد. قرار است در این اجلاس که تا روز جمعه 23 خرداد ادامه دارد نمایندگان بیش از 180کشور عضو در آن سند این جامعه را برای تایید سران کشورها در سال آینده ، نهایی کنند.
 
در نشست امروز هیات ایرانی به ریاست نصر الله جهانگرد معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دکتر خوانساری رییس مرکز تحقیقات مخابرات ایران ،امیر حسین نایینی از اعضای سازمان نظام صنفی ایران،دکتر یونس شکر خواه، هادی شهریار شاه حسینی دبیر کمیته ملی جامعه اطلاعاتی ایران،آرش سلیمانی روزبهانی از مدیران فنی ایرانسل ، احمد بید آبادی مدیر عامل شرکت پرورش داده ها حضور دارند.
 
گفته می شود قرار است محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات فردا برای در نشست افتتاحیه اچلاس جامعه اطلاعاتی 2014 حضور یابد.
 
همچنین قرار است برخی از اعضای هیات ایرانی در سه پانل ویژه جداگانه در مورد خط عمل شماره 4 جامعه اطلاعاتی – ایجاد ظرفیت ها – رقابت دیجیتالی به سوی جامعه اطلاعاتی ویژه و چالش های ایجاد سیستم باند پهن در کشورهای در حال توسعه و هابکو و نقش آن در توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در کسب و کار در ایران سخنرانی کنند.
 
هابکو شبکه ای از مجموعه ابزارهای کسب و کار در فضای اینترنت است که توسط شرکت پرورش داده ها در ایران راه اندازی شده و فعالیت می کند.
 
جامعه جهانی اطلاعاتی در دو سال 2003 و 2005 اهداف 10 گانه ای را برای کشورهای عضو برای پیوستن به این جامعه مطرح کردند. اتصال همه زیر ساخت های اجتماعی اقتصادی آموزش و فرهنگی به شبکه اطلاعاتی در شهرها و روستاها عمده اهداف تعریف شده برای ایجاد تضمین دسترسی عمومی به اطلاعات آزاد است.
 
این جامعه برای رسیدن به این اهداف 11 نقشه راه یا خط عمل نیز اعلام کرده که ساخت ظرفیت ها خط عمل 4 این جامعه است .
 
براساس گزارش سازمان فناوری اطلاعات در راستای این اهداف و نقشه های راه در ایران تاکنون بیش از 1000 روستا، مراکز آموزشی ، فرهنگی به شبکه جهانی اطلاعاتی متصل شده اند .
 
در کنار این پروژه ها مراکزی مانند متما، آپا، ماهر، درگاه ایران و برخی برنامه های راهبردی برای توسعه زیرساخت های فناوری ارتباطات و اطلاعات در کشور راه اندازی شده است.
 
رویداد(The WSIS+۱۰ High-Level Event ) پیگیری اهداف دو اجلاس سران جهان درباره جامعه اطلاعاتی (WSIS) را بر عهده دارد؛ این رویداد درواقع شکل گسترش یافته نشست های مرتبط با مفهوم جامعه اطلاعاتی است که در پی اجلاس های سران جهان درباره جامعه اطلاعاتی شکل گرفت.
 
تاکنون دو اجلاس در سطح سران برای تعریف جامعه اطلاعاتی در سال های 2003 در ژنو و سال 2005 در تونس برگزار شد.
 
دکتر یونس شکر خواه عضو هیات wsis ایران در اجلاس ˈوسیس+10ˈ به ایرنا گفت: تاکنون شش مرحله نشست مقدماتی برای اجلاس کنونی با مشارکت کشورها برگزار شده است در واقع نشست های آمادگی برای این اجلاس از جولای 2013 آغاز شد. مرحله اول به آغاز روند مشورت های باز (Initiation of the Open Consultation Process ) در این زمینه اختصاص داشت.
 
به گفته وی دیگر این اقدامات شامل مراحل ذیل بود:
 
مرحله دوم روزهای هفتم و هشتم اکتبر 2013 در قالب نخستین نشست فیزیکی برگزار شد.
مرحله سوم در روزهای 16 تا 18 دسامبر 2013 در قالب دومین نشست فیزیکی دنبال شد.
مرحله چهارم در روزهای17 و 18 فوریه 2014 به صورت سومین نشست فیزیکی دنبال شد.
مرحله پنجم (14 تا 17 آوریل 2014) چهارمین نشست فیزیکی در این زمینه بود.
مرحله ششم (28 تا 31 مه 2014) در بردارنده پنجمین نشست فیزیکی بود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.