فناوری

لبه تکنولوژی

August 11, 2014
10:18 دوشنبه، 20ام مردادماه 1393
کد خبر: 63709

شناسایی حملات صرعی با پیراهن هوشمند

انواع گوناگونی از حملات ناگهانی می‌تواند افراد را مبتلا کند، از حمله قلبی و آسم گرفته تا حمله اضطرابی و صرع یا اپیلپسی. مشکل‌ترین چیز در زندگی کردن با چنین بیماری‌هایی این است که بتوان این حملات را هنگام رخ دادن تحت کنترل درآورد.
 
اخیرا شرکت LifeTip یک وسیله مانیتورینگ مفصل قلبی را به بازار فرستاده بود که هنگام بروز حمله قلبی سرویس‌های اورژانس را خبر می‌کند. و اکنون یک پیراهن حاوی حسگر به نام WEMU  به بازار آمده است که نشانه‌های مبتلایان به صرع را ردگیری می‌کند و پزشکان را از بروز حمله صرع باخبر می‌کند.
 
به نوشته گیزمگ این وسیله را که شرکت فرانسوی Bioserenity ساخته است به شکل پیراهنی سبک وزن است که می‌توان آن را زیر لایه‌ای دیگر از لباس پوشید حاوی حسگرهای بیومتریک است که فعالیت قلب و انقباض عضلات را ثبت می‌کند. این پیراهن به همراه کلاهی است که می‌توان در خانه یا در هنگام خواب آن بر سر گذاشت و فعالیت مغزی را پایش کرد.
 
حملات از راه بلوتوث به تلفن هوشمند فرد فرستاده می‌شود و به یک سیستم کامپیوتری ابری وارد می‌شود تا متخصصان پزشکی نیز بتوانند به داده‌ها دسترسی پیدا کنند.
 
با استفاده از اپلیکیشن یا نرم‌افزار WEMU هم پزشکان و هم بیماران می‌توانند به سادگی علائم حیاتی را ببینند و هنگام بروز حملات صرعی پزشکان فورا خبردار می‌شوند. در صورت وقوع حمله صرع پزشک می‌تواند اورژانس را خبر کند، و از طریق چت ویدئویی روی تلغن‌های هوشمند با خانواده یا دوستان بیمار تماس بگیرد و به آنها درباره کمک‌های لازم توصیه کند.
 
این اپلیکیشن به ردگیری وعده‌‌های غذایی و دریافت داروها هم می‌پردازد و به بیمارن درباره وعده‌های دارویی فراموش‌‌شده یا غذای خاصی که ممکن است حملات را تحریک کند، هشدار می‌دهد.
 
WEMU می‌تواند جان بیماران را نجات دهد، اما برای تشخیص صرع بوسیله پزشکان نیز می‌تواند مفید باشد. تشخیص صرع ممکن است مشکل باشد، زیرا گاهی لازم است بیماران را در بیمارستان بستری کرد و برای بیش از ۴۸ ساعت تحت نظر گرفت، و گاهی حتی این مدت هم برای ارزیابی دقیق کافی نیست. این پیراهن امکان مانیتورینگ مداوم در خانه را می‌دهد که ممکن است به پزشکان کمک کند تا بهترین شیوه درمانی را انتخاب کنند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.