تلفن همراه

گوشی

August 24, 2014
18:49 یکشنبه، 2ام شهریورماه 1393
کد خبر: 63942

۱۰ کارایی مخفی اسمارت‌فون‌ خود را بشناسید

امروزه دیگر همه یک اسمارت‌فون به دست دارند و فکر می‌کنند تمامی زیر و بم آن را به خوبی می‌شناسند، اما بیاید با حقیقت رو‌به‌رو شویم: کمتر کسی پیدا می‌شود که دفترچه راهنمای گوشی‌اش را کامل خوانده باشد.
اسمارت‌فون‌ها قابلیت‌هایی دارند که در بیشتر موارد کاربران از وجود آنها آگاهی ندارند. در حقیقت این کارایی‌ها در اعماق گوشی شما مدفون شده‌اند اما با تغییراتی کوچک در تنظیمات و یا آگاهی از میان‌برهای گوشی می‌توان از گوشی استفاده بیشتری برد:
 
1- اسکرین‌شات(عکسبرداری از صفحه نمایشگر)
 
شاید برای خیلی‌ها پیش بیاید که بخواهند از صفحه نمایشگر گوشی خود عکس بگیرند، تا بتوانند پیامکی خنده‌دار و یا پستی روی فیس‌بوک را ثبت کنند و یا دستورالعمل انجام کاری را برای دوستی ارسال کنند.
 
برای انجام این‌کار در گوشی‌های آی‌فون باید کلید خانه (Home) را به همراه کلید خاموش و روشن نمایشگر (Sleep/Wake) نگه داشت تا صدای مشابه صدای شاتر دوربین عکاسی به گوش برسد. عکس به ثبت رسیده در تصاویر ثبت شده توسط دوربین و یا در بخش تصاویر ذخیره خواهد شد. در گوشی‌های اندرویدی نیز باید کلید خاموش و روشن را به همراه کلید کم‌کردن صدای گوشی همزمان نگه‌داشت تا تصویر نمایشگر گوشی در پوشه گالری تصاویر ثبت شود. البته این راهکار مخصوص اندروید‌های 4.0 به بالا است و برای نسخه‌های پایین‌تر باید از اپلیکیشن‌هایی مانند AirDroid استفاده کرد.
 
2- مسدود کردن تماس‌ها و پیامک‌ها
 
خیلی‌ها دوست دارند از فردی خاص تماس یا پیامک دریافت نکنند. برای انجام این کار در گوشی‌های آی‌فون با سیستم‌عامل 7 و بالاتر باید اپلیکیشن فون و یا فیس‌تایم را باز کرد، سپس نام فرد را در صورتی که در میان لیست اسامی قرار دارد انتخاب کرده و به پایین صفحه رفته و سپس گزینه این فرد را مسدود کن (Block This Caller)  را انتخاب کرد. در نهایت نیز باید گزینه مسدود کردن تماس ( Block Contact ) را انتخاب کرد. برای مسدود کردن پیامک‌های فرد نیز اپلیکیشن پیامک را باز کرده و پیامک دریافتی از سوی فرد را باز کنید. سپس گزینه تماس (Contact) را در گوشه بالا و سمت راست نمایشگر انتخاب کرده و سپس گزینه Info را انتخاب کنید. سپس به پایین صفحه رفته و گزینه این فرد را مسدود کن (Block This Caller) را انتخاب کنید. بعد‌ها می‌توانید تماس‌ها و افراد مسدود شده را در این آدرس‌ها ویرایش کنید:
 
Settings>>Phone>>Blocked
 
Settings>>Messages>>Blocked
 
Settings>>FaceTime>>Blocked
 
در گوشی‌های اندرویدی باید ابتدا وارد این آدرس شد: Settings>>Call settings>>Call block و گزینه لیست تماس‌های مسدود را انتخاب کرد و با ایجاد لیستی جدید شماره و نام افراد مورد نظر را به آن افزود.
 
3- رمز عبور حقیقی
 
تنظیم رمز‌عبور در اسمارت‌فون‌ها را همه بلدند، و امنیت آن تا زمانی که رمز‌هایی مانند 0000 یا 1234 انتخاب نکرده‌باشید،‌ قابل قبول است. با این‌همه گروهی از کاربران برای حفظ ایمنی بیشتر راهکاری دیگر را در پیش می‌گیرند. در گوشی‌های آی‌فون برایایجاد رمز‌های ایمن‌تر باید به بخش کد عبور یا Passcode در بخش تنظیمات رفته و گزینه Simple Passcode را انتخاب کرده و در آن با ترکیبی از حروف و علائم رمز عبوری قوی‌تر ایجاد کرد.
 
در گوشی‌های اندرویدی در بخش تنظیمات باید وارد Lock screen و سپس Screen lock شد و در این بخش شدت امنیت را از ساده تا پیچیده انتخاب کرد و در نهایت با ترکیبی از حروف و نشانه‌ها رمز عبوری ایمن ایجاد کرد.
 
4- دیدن راحت‌تر متن
 
خواندن متن‌های مختلف روی نمایشگر گوشی‌ها گاه برای کاربران دشوار می‌شود،‌مشکلی که با بهبود و تغییر دادن فونت متن می‌توان آن را برطرف کرد. در آی‌فون برای درشت‌تر کردن و یا پررنگ‌تر‌کردن فونت باید وارد بخش تنظیمات، تنظیمات عمومی و سپس بخش دسترسی ( Accessibility ) شده و گزینه‌های Bold Text و Larger Text را فعال کرد. کاربر می‌تواند یکی از این دو و یا هردو را فعال سازد و پس از آن با روشن و خاموش کردن گوشی می‌تواند متون را پررنگ‌تر و واشح‌تر ببیند.
 
در گوشی‌های اندرویدی نیز باید وارد آدرسی مشابه شده و متناسب با نسخه سیستم‌عامل درجه بزرگی فونت را تغییر داد.
 
5- روخوانی
 
با خسته شدن چشم‌ها و یا در حین رانندگی و یا کار با لپ‌تاپ شاید بخواهید متنی که از قبل درحال خواندن آن بودید را فرد دیگری، و یا حتی اسمارت‌فونتان برایتان بخواند. در آی‌فون‌ها برای فعال سازی این بخش باید وارد تنظیمات، تنظیمات عمومی، و دسترسی شده و گزینه VoiceOver را فعال کرد. این گزینه نیز به تنهایی از تنظیمات متفاوتی برخوردار است و می‌توان سرعت گویش آن را نیز تغییر داد. البته با فعال شدن این گزینه می‌تواند مسیر‌های روی نقشه، تعداد سوژه‌هایی که در کادر دوربین گوشی قرار دارند، و توضیح تصاویر را برای کاربر بخواند. کاربر حتی می‌تواند با کمک این گزینه با دست‌خط خود متنی را روی نمایشگر بنویسد و آن را برای اپلیکیشن ایمیل و دیگر اپلیکیشن‌ها به متن دیجیتال تبدیل کند.
 
در گوشی‌های اندرویدی باید وارد بخش دسترسی در تنظیمات شد و گزینه TalkBack را انتخاب کرد. اگر این گزینه را در بخش دسترسی مشاهده نکردید می‌توانید آن را از پلی‌استور گوگل دانلود کنید. با فعال کردن این برنامه گوشی می‌تواند هرآنچه کاربر روی نمایشگر آن را لمس می‌کند و حتی پیام‌های دریافتی را بخواند. این‌گزینه نیز از قابلیت تنظیم سرعت و صدا برخوردار است و می‌توان آن را روی حالت بدون دست تنظیم کرد تا بدون نیاز به استفاده از لمس، پیام‌ها و نام افرادی که با کاربر تماس می‌گیرند را بخواند.
 
6- تغییر الگوی ارتعاش گوشی
 
تغییر نوع زنگ گوشی متناسب با افرادی که با کاربر تماس می‌گیرند تنها زمانی کاربردی است که گوشی در وضعیت سکوت قرار نداشته باشد. برای تشخیص افرادی که در این وضعیت با کاربر تماس می‌گیرند باید الگوی لرزه‌های گوشی را نیز تنظیم کرد. در بخش تنظیمات،‌صدا، زنگ گوشی، ارزش (Vibration) گوشی‌های آی‌فون می‌توان الگو‌های جدیدی را برای هر فرد انتخاب و ویرایش کرد. در گوشی‌های اندرویدی نیز می‌توان به بخش تماس‌ها وارد شده و با انتخاب نام هر تماس،‌ در بخش الگوی لرزش ( Vibration Pattern ) الگویی متفاوت را انتخاب و یا الگویی جدید را ویرایش کرد. همچنین می‌توان از اپلیکیشن‌هایی مانند Vybe برای انجام این‌کار استفاده کرد.
 
7- استفاده از فلش دوربین برای هشدار
 
گاه می‌توان از فلش دوربین به‌‌جای صدای زنگ و یا لرزش به عنوان پیام هشدار گوشی استفاده کرد. این گزینه را در گوشی‌های آی‌فونی می‌توان در بخش تنظیمات، دسترسی و سپس در بخش LED Flash for Alerts یافت. با فعال کردن این گزینه هرزمانی که هر نوع پیامی به گوشی برسد،‌فلش دوربین روشن خواهد شد. این گزینه در گوشی‌های اندرویدی Flash notification نام داشته و در بخش تنظیمات،‌دسترسی قرار دارد.
 
8- عکاسی بهتر
 
لمس کردن صفحه نمایشگر در حین عکاسی می‌تواند به وضوح بیشتر عکس کمک کند، اما تعادل و ثبات دست‌ها را در زمان عکاسی برهک زده و ممکن است به شکلی دیگر منجر به کدری تصویر شود. از این رو در گوشی‌های آی‌فون می‌توان برای تنظیم وضوح تصویر از کلید‌هایی که برای کم و زیاد کردن صدای گوشی درنظر گرفته شده استفاده کرد. در گوشی‌های اندرویدی نیز می‌توان وارد بخش تنظیمات دوربین شده و از فرمان صوتی دوربین برای ثبت تصاویری بهتر استفاده کرد. با فعال کردن Voice Command می‌توان بدون لمس کردن صفحه و تنها با گفتن Capture ویا Shoot عکاسی کرد.
 
9- گرفتن چند عکس در آن واحد
 
برای ثبت حرکت یک سوژه متحرک، گرفتن چند عکس متوالی در ثانیه بسیار کاربردی است. در اپلیکیشن دوربین گوشی‌های آی‌فون با نگه داشتن کلید شاتر دوربین و یا نگه داشتن کلید زیاد کردن صدای گوشی می‌توان عکسبرداری متوالی انجام داد. تنها زمانی کلید‌ها را رها کنید که دیگر قصد عکسبرداری متوالی را ندارید. آی‌فون می‌تواند در ثانیه 10 فریم عکس بگیرد و همه آنها را در یک گروه قرار می‌دهد تا شما بهترین آنها را انتخاب کنید.
 
در اندرویدی‌ها هم می‌توان با باز کردن اپلیکیشن دوربین وارد بخش تنظیمات شد و گزینه Burst Shot را فعال کرد. سپس با فشردن و نگه داشتن کلید شاتر می‌توان عکسبرداری متوالی انجام داد. این تصاویر نیز در قالب یک مجموعه در گالری تصاویر گوشی ذخیره خواهند شد.
 
10- خاموش کردن خودکار موسیقی
 
افراد زیادی پیش از خواب به موسیقی گوش می‌دهند،‌اما موسیقی شنیدن روی اسمارت‌فون‌ها می‌تواند به سرعت شارژ باتری را تمام کند. از این رو باید برای غیرفعال شدن پخش موسیقی در زمان مناسب راهکاری اندیشید. در اپلیکیشن ساعت گوشی‌های آی‌فون می‌توان وارد بخش تایمر شده و گزینه When Timer Ends را انتخاب کرد. سپس یه پایین صفحه جدید رفته و گزینه Stop Playing را انتخاب کنید تا راس زمان تعیین شده پخش موسیقی متوقف شود.
 
در گوشی‌های اندرویدی نیز می‌توان در بخش تنظیمات اپلیکیشن پخش موسیقی گزینه Music auto off را یافته و آن را برای مدت زمانی که مورد نظر کاربر است تنظیم کرد. اپلیکیشن‌هایی مانند Sleep Timer نیز می‌توانند در تنظیم مدت زمان پخش موسیقی به شما کمک کنند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.