اپراتورها

باندپهن

باندپهن ثابت

باندپهن سیار

تلفن همراه

رگولاتوری

September 5, 2014
21:34 جمعه، 14ام شهریورماه 1393
کد خبر: 64121

وزارت ارتباطات زیر فشار منتقدان

سونیتا سراب‌پور‌: تقریبا دو هفته از ارائه خدمات نسل سوم همراه توسط دو اپراتور همراه کشور می‌گذرد و همچنان بحث‌های مخالفان و موافقان ارائه این خدمات در کشور ادامه دارد. در حالی که بارها محمود واعظی،  وزیر ارتباطات در گفت‌وگوهای اخیر خود این وعده و اطمینان را داده که  سیاست وزارت ارتباطات برای ارائه خدمات نسل سوم همراه، همانند دو سال گذشته خواهد بود و  تا زمان ابلاغ نشدن پیوست فرهنگی موبایل به اپراتورهای همراه دسترسی به سرویس‌هایی که امکان کنترل روی آنها وجود نخواهد داشت، ممنوع باقی می‌مانند، اما همچنان برخی از توسعه خدمات نسل سوم همراه و افزایش پهنای باند موبایل در کشور ابراز نگرانی ‌کرده و تاکید می‌کنند که نباید تا زمان ارائه رسمی پیوست فرهنگی موبایل، وزارت ارتباطات اجازه ارائه خدمات به دو اپراتور همراه کشور را می‌داد. این نگرانی‌ها تا جایی ادامه یافت که روز سه‌شنبه، حمید شهریاری دبیر شورای عالی اطلاع‌رسانی و عضو شورای عالی فضای مجازی، در یک جلسه هم‌اندیشی به توضیحاتی در خصوص نگرانی بخشی از مراجع  و شورای‌عالی فضای مجازی  درخصوص توسعه نسل سوم همراه و بالاتر از آن پرداخت.
در این نشست وی با تایید این موضوع که عده‌ای از اعضای شورای فضای مجازی نزد آیت‌الله مکارم شیرازی رفته و او را در جریان ضعف‌های توسعه نسل سوم موبایل قرار داده‌اند نه تنها این کار را نقطه ضعف شورا ندانست، بلکه انجام این کار را ضروری عنوان و تاکید کرد که شورا برای نشان دادن حرف‌های منطقی خود از هر ابزاری استفاده خواهد کرد.
شهریاری در حالی عملکرد وزارت ارتباطات درخصوص ارائه خدمات نسل سوم همراه بدون ارائه پیوست فرهنگی را مورد انتقاد قرار می‌دهد که  محمود واعظی وزیر ارتباطات در مراسم اعطای پروانه و مجوز اینترنت پرسرعت موبایل تاکید کرد که اپراتورها به ملاحظات فرهنگی توجه کرده‌ا‌‌ند و تکالیفی برای خودشان قائل هستند و در این میان مسائل فرهنگ، اخلاق، دین، جامعه و انقلاب برای ما بسیار مهم است وی تاکید کرده بود که باید خدماتی را که به مردم ارائه می‌دهیم شیرین تحویل دهیم و نباید برای خانواده‌ها، مراجع و بزرگان دغدغه ایجاد کنیم و اطمینان و اعتماد آنان را پاس بداریم.
 
 سه شرط برای توسعه فناوری اطلاعات
حمید شهریاری دبیر شورای عالی اطلاع‌رسانی در ابتدای نشست هم‌اندیشی خود با رسانه‌ها با  اشاره به داستان‌ها و اتفاقاتی که در اسلام رخ داده است، اعلام کرد که فناوری از نظر دین توانمندساز است و می‌توان از آن در برابر دشمنان اسلام کمک گرفت. او تاکید کرد که فناوری در دیانت دین به اقتضا ارزشمند است  اما اگر در اختیار افراد فاسد قرار بگیرد  ضد دین می‌شود. او تاکید کرد برخلاف آنچه در جامعه می‌شنویم حوزه علمیه قم و دین با فناوری و پیشرفت آن هیچ مشکلی ندارند چرا که فناوری به دنبال خود خیر و برکت به دنبال دارد. وی در خصوص استفاده از تکنولوژی نسل سوم همراه در کشور  گفت: مدام از ما سوال می‌شود که آیا ما با تکنولوژی نسل سوم همراه، افزایش پهنای باند و… مخالفیم؟ در جواب این گروه باید بگویم که هیچ آدم عاقلی با فناوری و پیشرفت آن مخالف نیست اما باید شرایط استفاده از این  فناوری‌ها نیز لحاظ شود و در چارچوب قانون توسعه پیدا کند تا شرایط فساد را فراهم نکند و به امنیت ملی و دینی کشور لطمه وارد 
نکند.
وی در ادامه افزود: مدام صحبت از مخالفت مراجع قم با گسترش تکنولوژی 3G شنیده می‌شود اما مراجع هیچ نگرانی بابت توسعه تکنو لوژی در کشور ندارند آنها نگران بخش دوم این توسعه هستند اینکه این فناوری بدون در نظر گرفتن شرایطی رشد پیدا کند و باعث رواج فساد و فحشا در جامعه شود. شهریاری در ادامه تصریح کرد عده‌ای خود را به غفلت زده و تلاش دارند در برابر مخالفت‌هایی که صورت می‌گیرد، منتقدان را تبدیل به پهلوان پنبه کرده و آنها را به زمین بزنند.
او با اشاره به اینکه اگر سه پروژه یعنی شبکه ملی اطلاعات، احراز هویت کارآمد در کل شبکه و فیلترینگ کارآمد در کشور به خوبی به اجرا گذاشته شود مشکلی با گسترش فناوری اطلاعات و خدمات آن در کشور نخواهیم داشت.
وی در خصوص انفعال اعضای شورای عالی فضای مجازی درباره موضوعات روز فضای مجازی گفت: من باید پاسخگوی خودم باشم نه برادرانم. من منفعل نبوده‌ام یک صندلی در شورا دارم و مسوول آن هستم  و از این رو خبرنگاران را صدا کردم تا در این باره صحبت کنم اگر اختلاف‌نظری در شورا وجود دارد موجب تضارب آرا است.
شهریاری تاکید کرد: نقش شورای عالی فضای مجازی از زمان تشکیل بر کسی پوشیده نیست این شورا یک مشکل بزرگ به نام تعدد مراکز تصمیم‌ساز  را حل کرد.
وی همچنین در واکنش به عدم همکاری شورای عالی فضای مجازی با وزارت ارتباطات گفت: ما هیچ مشکلی  با وزارت ارتباطات نداریم و تمام تلاش خود را برای تعامل با آنها داشته‌ایم اما از آنجا که تجربه دولت قانون‌گریز را در کشور داشته‌ایم توصیه می‌کنیم دولت قانون‌گریز نباشد چیزی بیش از اجرای 3 پروژه اساسی نمی‌خواهیم؛ همان‌گونه که دولت تاکنون اقدامات بسیار سودمندی در حوزه اقتصاد و فناوری انجام داده این 3 پروژه را نیز اجرا کند. شهریاری در پاسخ به این سوال «دنیای‌اقتصاد» که چرا به یک باره نگرانی‌ها در خصوص ارائه اینترنت پرسرعت روی تلفن همراه افزایش پیدا کرده است با توجه به اینکه رایتل نیز پیش از این چنین سرویسی را به کاربرانش ارائه می‌داد گفت: درست است که این تکنولوژی قبلا هم ارائه می‌شده اما شرایط امسال با سال گذشته بسیار متفاوت است و اگر نگاه کنید می‌بینید که از سال گذشته تا به حال پهنای باند کشور دو برابر شده است. توسعه دراین بخش رخ می‌دهد بدون اینکه ملاحظاتی برای آن در نظر گرفته شود. وی تاکید کرد که نگرانی ما نسبت به ورود 3G و ارائه آن توسط اپراتورهای اول و دوم نیست بلکه ما نگران توسعه این فناوری‌ها به شکل بدون ملاحظه و قانون‌گریزی هستیم.
وی همچنین در پاسخ به این سوال که اگر هدف شورای فضای مجازی  هماهنگی و تعامل با وزارت ارتباطات است چرا عده‌ای از اعضای شورای عالی فضای مجازی نزد مراجع رفته و با نشان دادن فیلمی بدون فیلتر با کمک تکنولوژی 3G این فناوری را مخرب عنوان کرده‌اند، گفت: اینکه عده‌ای از اعضای شورا نزد مراجع رفته و ضعف‌های توسعه این فناوری بدون در نظر گرفتن ملاحظات را نشان داده‌اند نه تنها نشان‌دهنده ضعف شورای عالی فضای مجازی نیست، بلکه نشان‌دهنده قوت این شورا است. چه بسا اگر از من هم به‌عنوان عضوی از شورا درخواست حضور در این جمع می‌شد حتما همراهی‌شان می‌کردم؛ چرا که باید از همه ظرفیت‌هایمان استفاده کنیم. وی در ادامه افزود: اینکه ما ازتمام ظرفیت‌هایمان برای اجرای حرف منطقی‌مان کمک می‌گیریم نشان‌دهنده فناوری هراسی‌مان نیست.
عضو شورای عالی فضای مجازی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به سوالی که درباره سرانجام پیوست فرهنگی مطرح شده بود، اظهار کرد: پیوست فرهنگی در کمیسیون‌های شورای عالی فضای مجازی تدوین شده بود اما به هر دلیل وزارت ارتباطات نیز پیوست جداگانه‌ای نوشته که من از ویژگی‌های آن اطلاعی ندارم و به هر حال ما در شورای عالی فضای مجازی کاری را که وظیفه ما بود انجام دادیم و اکنون هم پیوست ما بیش از یک ماه است که روی میز عزیزان در دولت قرار دارد و ما منتظر تصویب آن هستیم.شهریاری در پایان یادآور شد: دولتی که شعار قانون‌مداری سر داده و اعلام کرده سرهنگ نیستم، بلکه حقوقدانم وظیفه دارد به شعارهای خود عمل کند. دولت وظیفه دارد اصل 3 قانون اساسی را که در آن دولت جمهوری اسلامی موظف است با تمام مظاهر فساد و تباهی مبارزه کند به اجرا در آورد.
 
 
 وزارت ارتباطات: فرآیند نظارتی اجرا می‌شود
در حالی که طی روزهای اخیر انتقادهای برخی اعضای شورای عالی مجازی از وزارت ارتباطات در زمینه توسعه پهنای باند و راه‌اندازی نسل‌های جدید موبایل بالا گرفته وزیر ارتباطات هم در پاسخ اعلام کرده که این وزارتخانه برنامه ویژه‌ای را در این زمینه به اجرا نگذاشته و صرفا آنچه پیش از این در مورد رایتل اتفاق افتاده را به همان شکل برای دو اپراتور دیگر در نظر گرفته است. 
وزیر ارتباطات که پیش از این مورد تهدید استیضاح نماینده مشهد هم واقع شده بود حالا به نوعی به خاطر آنچه جزو برنامه‌ها و وعده‌های دولت در این زمینه بوده مورد انتقاد واقع شده است. 
با این همه به نظر می‌رسد که رقابت‌هایی هنوز بر سر حاکمیت وزارتخانه یا شورای عالی فضای مجازی بر موضوعات آی‌تی کشور وجود دارد. برخی از اعضای شورای عالی فضای مجازی که در بین آنها وزیر و مسوولان ارتباطی دولت سابق هم حضور دارند حالا وزارت ارتباطات را برای توسعه ارتباطات و بهبود وضعیت اینترنت تحت فشار قرار داده‌اند. 
وزیر ارتباطات با اشاره به این فشارها که عمدتا تحت دغدغه‌های فرهنگی و اخلاقی ناشی از افزایش سرعت مطرح می‌شود گفته است که فرآیندهای نظارتی تغییری نکرده و همچنان اجرا می‌شود. 
بسیاری از کارشناسان معتقدند موضوع دغدغه‌های فرهنگی از ابتدای ورود اینترنت به کشور وجود داشته و چیز جدیدی نیست و ارتباطی با سرعت پایین یا بالای اینترنت ندارد.
راه‌اندازی نسل‌های جدید موبایل برای دو اپراتور ایرانسل و همراه اول با واکنش‌های مثبت بسیاری از کاربران مواجه شده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.