اینترنت و شبکه

باندپهن سیار

September 9, 2014
16:40 سه شنبه، 18ام شهریورماه 1393
کد خبر: 64224

“وای‌فای” ۱۵ ساله شد

پانزده سال پیش تصور داشتن اینترنت پرسرعت هم برای عده‌ای از کاربران جهانی سخت بود چه رسد به دسترسی بی‌سیم به اینترنت.
 
 
 
پانزده سال پیش دسترسی بی‌سیم کاربران به اینترنت در هر نقطه و زمان تنها یک فانتزی شیک بود زیرا در همان زمان استفاده از دایل‌آپ رواج داشت و کاربران بسیاری فکر داشتن اینترنت پرسرعت را هم به ذهن خود راه نمی‌دادند.
اما امروز تکنولوژی وای‌فای برای عموم مردم دنیا به عنوان یک اخترع جالب و مهیج شناخته شده است و انتظارات از آن بالا رفته است.
اکنون وای‌فای در حالی پا به 15 سالگی خود می‌گذارد که تحسین و تشکر کاربران بسیاری را از سرتاسر دنیا به دنبال دارد.
ارتباطات منعطف و متقابل، دسترسی آسان و نوآوری این تکنولوژی، وای‌فای را به بزرگترین داستان موفق قرن تبدیل کرده است.
این تکنولوژی دارای نقشه راه گسترده‌ای برای توسعه آینده و بقا در شرایط جدید است.
وای‌فای در سال 1999 خلق شد و از آن زمان سازمان‌های صنعتی بسیاری در حال استفاده از خدمات آن هستند. وای‌فای هم برای اتصالات جهانی از تکنولوژی‌های روز بهره‌برداری می‌کند.
این تکنولوژی در ابتدا قادر بود نرخ انتقال اطلاعات را تا 11 مگابیت بر ثانیه داشته باشد اما روز به روز و با توسعه نسل‌های جدید ارتباطی ارتقا یافت و اکنون نرخ یک گیگا بیت بر ثانیه را پشتیبانی می‌کند.
بیش از 22 هزار تولید در جهان که شامل چهار هزار تلفن همراه، شش هزار اکسس پوینت، هزار و 100 پرینتر و سه هزار و 500 تلویزیون می‌شود، گواهی وای‌فای دارند.
براساس گزارش‌های جهانی تقاضای کاربران برای استفاده از وای‌فای در حال افزایش است و حدود دو میلیارد دستگاه وای‌فای در سال 2013 فروخته شده است.
پیش‌بینی می‌شود که بازار فروش تجهیزات وای‌فای تا سال 2020 به چهار میلیارد برسد.
اکنون در 25 درصد از خانه‌های مسکونی دنیا از وای‌فای استفاده می‌شود.
وای‌فای اکنون در همه جای دنیا وجود دارد و همین باعث شده تا اماکن مختلف برای استفاده از این تکنولوژی به سمت رعایت استانداردهای مرتبط با این تکنولوژی روند.
تنها چیزی که می‌توان گفت، این است "تولدت مبارک وای‌فای".
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.