تلفن همراه

فناوری‌های پوشیدنی

گجت

September 10, 2014
20:17 چهارشنبه، 19ام شهریورماه 1393
کد خبر: 64262

اپل واچ؛ قدم در مسیر پر پیچ و خم

سرانجام پس از انتظار طولانی کاربران، اپل در کنفرانس سالانه خود که برای معرفی آیفون(های) جدید برگزار می‌شود، از اپل واچ رونمایی کرد. ساعتی که تا زمان معرفی هیچ عکس و یا فیلمی از آن منتشر نشده بود و حتی انتظار نداشتیم اسم آن اپل واچ باشد. در این تحلیل مختصر، بررسی می‌کنیم که چرا اپل این‌قدر دیر وارد عرصه ساعت‌های هوشمند شد و با ورود به این حوزه، چه چالش‌هایی را پیش روی خود خواهد داشت.
 
گجت های پوشیدنی؛ این عبارتی است که همواره طی چند سال اخیر به گوشمان خورده است و هرچه زمان جلوتر رفته، میزان کاربرد آن نیز به‌تناسب، افزایش‌یافته است. گجت های پوشیدنی به طیف وسیعی از محصولات اطلاق می‌شود که درواقع ابزارهایی هستند که ارتباط نزدیکی با بدن فرد دارند و به‌نوعی شبیه لباس با بدن تماس زیادی دارند. درواقع فلسفه وجودی آن‌ها این است که روزی تماس ابزارها و گجت های دیجیتال آن‌قدر با بدن زیاد شود که مثل لباس یا زیورآلات تعامل هرچه بیشتری با فیزیک فرد داشته باشند که مجموعا سبب کارایی بیشتر و استفاده راحت‌تر خواهد شد.
طی این سال‌ها محصولی که همواره بیشتر از همه عنوان گجت پوشیدنی به آن اطلاق شده و همچنین یکی از معدود کانسپت های پوشیدنی که به تولید انبوه رسیده، ساعت هوشمند است. در حوزه ساعت‌های هوشمند، اپل تقریبا اولین کمپانی ای بود که چنین واژه‌ای را وارد دنیای واژگان حوزه دیجیتال کرد. پس از این خیلی طبیعی بود که سایر برندها و کمپانی‌ها به تکاپوی ساخت ساعت هوشمند خود بیفتند. 
از زمانی که اولین بار اپل به‌طور کاملا بی سر و صدا سخن از ساعت هوشمند به میان آورد، کمپانی‌های مطرحی مثل سونی و سامسونگ عجولانه عمل کردند و چند نسل از ساعت‌های هوشمند خود را ارائه دادند که درس‌های زیادی به آن‌ها داد.
 
apple smart watch.jpg
 
سونی در نسل اول ساعت هوشمند خود چندان موفق نبود و تقریبا با شکست مواجه شد. به اولین ساعت هوشمند سونی – که زیرکانه از خود عنوان ساعت هوشمند به‌عنوان برند محصولش استفاده کرد – ایراد و انتقادهای زیادی وارد شد و سونی را متوجه این موضوع ساخت که عجله به خرج دادن برای پیشی گرفتن از کمپانی‌های دیگر چندان هم کم‌هزینه نیست. سامسونگ هم که تا امروز چهار نسل مختلف و 6 مدل ساعت هوشمند مختلف را ارائه کرده است، در نسل اول ساعت‌های خود با شکست روبه‌رو گردید و در نسل‌های بعدی خود هم – به دلیل محدودیت‌های نرم‌افزاری – توفیق چندانی به دست نیاورد.
 
بگذریم از این‌که طی سال اخیر موتورولا، ال‌جی، هواوی و ایسوس هم به این عرصه وارد شدند و هرکدام ساعت یا ساعت‌های هوشمند خود را ارائه کردند تا در این بخش از بازار هم سهمی برای خود به دست آورند.
اما در تمام این مدت کمپانی اپل، به دور از هرگونه عجله، شتاب‌زدگی و فدا نمودن اصول خود، در گوشه‌ای بدون سر و صدا و حتی هیچ حاشیه خاصی مشغول کار بر روی ساعت هوشمند خود بود. اپل هیچ‌گاه به قیمت رقابت با کمپانی‌هایی که سه یا حتی چهار نسل از ساعت هوشمند خود را ارائه کرده بودند، زودتر از زمان مقرر پا به بازار نگذاشت.  شاید بتوان این‌گونه تحلیل کرد که اپل همواره منتظر بود تا کمپانی‌های دیگر هرچه در چنته دارند را رو کنند، تا پس از آن‌ها وارد گود شود یا حتی نگاه دیگر این است که به نظر اپل این عرصه هنوز آن‌قدر پخته نشده بود که ضرورتی برای ورود به آن ببیند. مانند رفتار این کمپانی در قبال استفاده از تکنولوژی NFC که در نسل جدید و بسیار دیرتر از سایر کمپانی ها شروع به استفاده از آن نمود.
 
حتی نگاهی بدبینانه‌تر می‌توان به این قضیه داشت و آن این بوده که اپل سعی داشته از شکست‌ها و اصطلاحا آزمون‌وخطای رقبایش درس بگیرد، اشتباهات آن‌ها را مرتکب نشود و در مسیر کم خطاتری قدم بگذارد. البته ما با این تحلیل مخالفیم چون طی تمام این سال‌ها اپل نشان داده است که جزو معدود کمپانی‌هایی است که برای دنیای تکنولوژی خط مشی و نقشه راه ترسیم می‌کند و شاید چندان نیازمند آزمون و خطاهای دیگران نباشد اما شاید استفاده از آن‌ها برای اپل خالی از فایده هم نبوده باشد. 
طی فاصله معرفی آیفون 5s و دو مدل آیفون جدید اپل – در مراسم 18 شهریور – عکس‌ها، رندرها و حتی ویدیوهای زیادی منتشر شد که طراحی هر دو مدل آیفون را از قبل برملا کرد. درواقع همانند اتفاقی که سال گذشته برای آیفون 5c و 5s افتاد، اپل در بخش معرفی آیفون‌ها حرف سورپرایز کننده‌ای برای گفتن نداشت و ما تقریبا از تمام ویژگی‌های ظاهری و حتی سخت‌افزاری دو مدل آیفون جدید خبر داشتیم. اما اپل دیشب به ما ثابت کرد که – درصورتی‌که بخواهد – کاملا می‌تواند بدون اینکه حتی یک عکس از محصولش منتشر شود، از مراحل ابتدایی طراحی تا مراحل نهایی ساخت، بدون سر و صدا و حاشیه محصولش را آماده و در وقت لازم همه را سورپرایز کند. طی روزهای منتهی به کنفرانس شب گذشته اپل، گزارش‌های ضد و نقیض زیادی درباره ساعت هوشمند اپل منتشر می‌شد. از گزارش‌هایی که به‌طور قطع خبر از معرفی نشدن این گجت جذاب می‌دادند تا خبرهایی که با هزار دلیل و منطق سعی داشتند که ثابت کنند بالاخره اپل هم اولین ساعت هوشمندش را معرفی می‌کند.
بالاخره دیشب پس از معرفی آیفون‌های از پیش لو رفته اپل، در حالی که تقریبا همه نگران پایان نو آوری های اپل بودند، نوبت به جمله معروف One More Thing اپل رسید و آنگاه بود که به این اطمینان رسیدیم که بالاخره ساعت هوشمند اپل هم معرفی خواهد شد و این اتفاق هم افتاد.
 
یک‌بار دیگر اپل درباره ساعت هوشمند هم خود برخلاف کمپانی‌های دیگر عمل کرد و اطلاعات سخت‌افزاری زیادی درباره ساعت هوشمندش نداد. تیم کوک پس از معرفی اپل واچ – که تقریبا مطمئن بودیم iWatch نام دارد – نه صحبتی از ظرفیت باتری کرد، و نه اطلاعات سخت‌افزاری خاصی مثل فرکانس CPU یا میزان رم را بیان نمود. 
البته این موضوع برای کسانی که همیشه کنفرانس‌های معرفی اپل را دنبال می‌کنند، اصلا اتفاق عجیبی نیست و تقریبا طی این مهر و موم‌ها به این موضوع عادت کرده‌ایم. طبق گفته اپل صفحه این ساعت از نوع رتینا است که بسیار خوشحال‌کننده است و باعث می‌شود اپل واچ از لحاظ کیفیت تصویر یک سر و گردن بالاتر از تمام ساعت‌های هوشمند تا این تاریخ بایستد.  از طرف دیگر گفته شد که این ساعت از چیپی موسوم به S1 بهره می‌گیرد که باعث می‌شود مثل تمام محصولات اپل، رابط کاربری بسیار روانی داشته باشید و از این موضوع لذت ببرید. 
 
یکی از نوآوری‌های اپل در طراحی و ساخت اپل واچ، ساخت یک پیچ تنظیم در کنار ساعت است که مشابه چیزی است که تقریبا در تمام ساعت‌های آنالوگ می‌بینیم. اما این پیچ علاوه بر وظیفه تنظیم دقیق و سریع در رابط کاربری ساعت، به‌عنوان دکمه هوم نیز کاربرد دارد.
 
اپل ابتکار کوچک دیگری نیز به خرج داده و علاوه بر ارائه این ساعت در سه مدل یا بهتر بگوییم سه ویرایش مختلف، اپل واچ را در دو اندازه مختلف 38 و 42 میلی‌متری ارائه داده است و به نظر ما با این کار قصد داشته تا خانم‌ها را هم بیشتر درگیر دنیای ساعت‌های هوشمند کند، چون به علت قطر صفحه نسبتا زیاد اکثر ساعت‌های هوشمند و درعین‌حال ظرافت مچ خانم‌ها، این قشر استقبال به‌مراتب کمتری از ساعت‌های هوشمند داشته‌اند. 
از این موارد که بگذریم اپل در فروش ساعت هوشمند خود، احتمالا سه چالش را پیش روی خود خواهد دید. چالش اول اپل بحث فروش ساعت هوشمند خود است که پیش‌بینی می‌شود قیمت نسبتا بالا – شروع از 349 دلار – نسبت به بیشتر رقبا، فروش اپل واچ را تحت تاثیر قرار دهد اما از طرفی از آنجایی‌ که همیشه اپل طرفداران پر و پا قرص خود را دارد و این طرفداران هم حاضرند برای داشتن گجت اپلی خود قیمتی را که اپل تعیین کرده است بپردازند، شاید اپل این موضوع را یک چالش جدی در نظر نگرفته نباشد.
 
چالش دوم، طیفی است که می‌توانند از این ساعت استفاده کنند. اپل واچ تنها با آیفون‌های 5، 5c، 5s، 6 و 6plus قابل استفاده است و این باعث می‌شود کسانی که هنوز از آیفون 4s و یا مدل‌های قدیمی‌تر استفاده می‌کنند یا مجبور به تعویض گوشی خود شوند یا قید استفاده از اپل واچ را بزنند.
درنهایت سومین چالش و شاید مهم‌ترین آن‌ها، قابلیت‌ها، امکانات و حتی طراحی اپل واچ است. قطعا کاربران آن‌قدر باهوش هستند که علیرغم علاقه فراوان خود به برند اپل، بررسی کنند که آیا اپل واچ واقعا یک ابزار کاربردی و تسهیل‌کننده زندگی روزمره است و ارزش پرداخت چنین مبلغی را دارد یا اینکه اپل واچ هنوز آن‌قدر پخته نشده است که بتواند آن‌ها را قانع به خرید نماید و صرفا وسیله‌ای است که برای مدتی آن‌ها را سرگرم خواهد کرد.
درنهایت باید منتظر ورود اپل واچ در ابتدای سال 2015 و یا زمستان 93 به بازار باشیم تا ببینیم اپل باز هم از تمام چالش‌های پیش رو عبور می‌کند و فروش موفقی برای اپل واچ رقم می‌خورد یا اپل واچ تبدیل به وسیله‌ای می‌شود که تغییراتی در خط مشی اپل در حوزه گجت های پوشیدنی ایجاد می‌کند. 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.