اپراتورها

امنیت

امینت

باندپهن سیار

تلفن همراه

September 12, 2014
12:10 جمعه، 21ام شهریورماه 1393
کد خبر: 64274

رئیس پلیس فتا: بدانید پیامهای خصوصی در وایبر و واتزآپ توسط پلیس فتا قابل کنترل است

hadianfar.jpg

سردار سیدکمال هادیانفر در گفتگو با «نسیم»، در رابطه با پیام‌هایی توهین آمیزی که در فضاهای مجازی در مورد امام خمینی (ره) منتشر شده است، افزود: از پرونده‌هایی که پلیس فتا پیگیری کرده و به نتیجه رسیده است، باید بدانید که پیام‌های خصوصی در وایبر، واتس آپ و… توسط پلیس فتا قابل کنترل است.
 
وی به دستگیری افردی که منشاء شایعه موضوع جریمه‌های رانندگی و آسپرین بوده و به عنوان اولین نفر این موضوعات را در فضای مجازی منتشر کرده بودند، اشاره کرد و گفت: شناسایی کسانی که منشاء انتشار پیام‌های توهین آمیز به امام خمینی (ره) هستند، نیز روال خودش را طی می کند ولی در حال حاضر مرکز ملی کمیسیون تعیین مصادیق مجرمانه در این زمینه مسئول است و در آخرین جلسه کمیسیون عالی امنیت که تشکیل شد در مر‌کز ملی، نامه‌ای به دو سازمان در این زمینه ابلاغ شد که به طور جد با این پدید برخورد شود( موضوع پیام‌های منتسب به امام و ناهنجاری‌های شبکه) که گفتند، با عواملش برخورد شود و سایر دستگاه‌های امنیتی نیز این اقدام را انجام می‌دهند.
 
رئیس پلیس فتا ناجا در رابطه با نقض حریم خصوصی و سوء استفاده از اطلاعات افراد در شبکه‌های مبتنی بر تلفن همراه مانند وایبر و لاین و واتس آپ و لزوم فیلتر این فضاها اظهار داشت: پلیس فتا مرجع فیلتر واتس آپ و وایبر و سایر شبکه‌ها نیست ولی در صورتی که کمیسیون مرکز ملی فضای مجازی بخواهد در این زمینه تصمیمی بگیرد ما هم مسائل و پرونده‌هایی که در این رابطه داریم را مطرح می‌کنیم. اما مساله ای که واضح و مبرهن است، اینکه سامانه‌ها، رسانه‌ها و برخی برنامه‌هایی که بر گوشی‌های تلفن همراه نصب شده شده، آسیب‌های فراوانی را برای خانواده‌ها به همراه داشته است.
 
وی با بیان اینکه پرونده‌های زیادی در پلیس‌های فتای سراسر کشور در رابطه با نقض حریم خصوصی افراد به ویژه بانوان که اغفال مسائل دوست‌یابی و همسریابی شده اند، تشکیل شده است و در محاکم قضایی این پرونده‌ها در حال بررسی است، افزود: ما مرجع تصمیم فیلتر نیستیم ولی کمیسیون مرکز ملی فضای مجازی یا مصادیق مجرمانه باید تشکیل جلسه دهد و اگر لازم باشد ماهم مصداق‌های پلیسی جهت فیلتر این برنامه‌ها داریم و می‌توانیم بیان کنیم که چقدر این مساله برای کشور مشکل ایجاد کرده یا چقدر در این رابطه آسیب و تهدید برای کشور وجود دارد.
 
لزوم ایجاد زیرساخت‌های امنیتی قبل از توسعه فناوری 3G در تلفن همراه
رئیس پلیس فتای ناجا همچنین در مورد موضع پلیس در خصوص گسترش فناوری 3G در تلفن همراه گفت: ما مخالف گسترش 3G از طریق همراه اول نیستیم و نظر ما حمایت بر توسعه و فرصت‌هایی است که در این زمینه به وجود می‌آید و از این موضوع به شدت استقبال می کنیم.
سردار هادیانفر اضافه کرد: معتقدیم زیرساخت‌های فنی و امنیتی 3G باید فراهم شود. یعنی وزارت فناوری و اطلاعات حتما باید زیر ساخت‌های امنیتی را تهیه و متناسب با آن توسعه را انجام دهند. بنده نیز این موضوع را طی جلسه حضوری با آقای وزیر مطرح کردم و به ایشان گفتم که پلیس از هرگونه توسعه در کشور مشروط بر فراهم شدن زیرساخت‌های امنیتی حمایت می‌کند.
وی تاکید داشت: باید این مساله را بپذیریم که در هیچ کشوری قبل از اینکه زیرساخت امنیتی فراهم نشده، توسعه زیاد معنا ندارد. چراکه بیش از اینکه مردم بهره‌مند شوند، مجرمین از این شرایط استفاده کرده و موجب مزاحمت برای مردم و کاربران می‌شوند.
 
امنیت سایبری سازمان‌های حساس تقویت می‌شود
این مقام مسئول در پلیس در مورد سرنوشت پرونده حملات سایبری به برخی دستگاه‌های دولتی مانند وزارت نفت، بیان داشت: حمله سایبری همیشه وجود دارد و قطع نمی‌شود. هکرها به صورت فردی، گروهی یا سازمان یافته ممکن است سازمان‌ها را از لحاظ سایبری تهدید کنند. لذا تمهیدات لازم در این رابطه اتخاذ شده و زیر ساخت‌های لازم و امنیتی سازمان‌های حساس، مهم و حیاتی کشور تقویت شده و همراه تقویت می‌شود.
سردار هادیانفر امنیت را یک فرآیند دانست و گفت: امنیت محصول نیست و باید یه آن توجه داشت. پلیس فتا پیگیر حمله سایبری به چندین سازمان بوده که قبلا انجام شده است و IP مربوط با این موضوع را شناسایی کردیم و به امریکایی‌ها دادیم و در مجامع مختلف از آنها خواستیم که صاحب IP را معرفی کنند ولی آنها رسما به ما اعلام کردند که دستگاه امنیتی شان اجازه چنین اقدامی را نمی‌دهد ولی ما هنوز از آن تلاش دست برنداشته‌ایم و از طریق اینترپل پیگیر موضوع هستیم.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.