تبلت

تلفن همراه

September 21, 2014
20:46 یکشنبه، 30ام شهریورماه 1393
کد خبر: 64476

ستاد مبارزه با قاچاق کالا: تبلت‌های وارداتی باید ثبت شوند

مدیر کل مبارزه با کالاهای هدف ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: واردکنندگان موبایل و تبلت باید خدمات پس از فروش خود را در مرکز اصناف ثبت کرده تا مجاز به واردات باشند.
 
عباس نخعی در گفت‌وگو با تسنیم، در ارتباط با بخشنامه‌ای که ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز برای گمرکات داشته و به دنبال آن واردات تبلت به نوعی با محدودیت روبرو شده است، اظهار کرد: اولا سوال اساسی ما از آقایانی که معترض به چنین اقدامی هستند این است که اگر کار قانونی انجام می‌دهند چرا هیاهو می‌کنند؟! ماده 4 قانون حمایت از مصرف‌کنندگان می‌گوید که کلیه عرضه کنندگان اعم از تولیدکنندگان و واردکنندگان از جمله خودرو، کشاورزی، راه‌سازی، لوازم خانگی، مصنوعات الکترونیکی والکتریکی، صوتی و تصویری و وسایل ارتباطی مکلف به داشتن نمایندگی رسمی، تعمیرگاه مجاز، ارائه سرویس و خدمات پس از فروش هستند.
وی با اشاره به این متن قانونی گفت: در این راستا آمدیم و برای واردات موبایل و تبلت‌های سیم‌کارت‌خور گفتیم، هر کس می‌خواهد وارد کننده این اقلام باشد باید برود خدمات پس از فروش خود را در اسناد بازرگانان ثبت کند.
او افزود: اکنون بسیاری هستند که برای فروش محصول خود 2 تا 3 هزار تومان داده‌اند و کارتی را به عنوان گارانتی روی محصول خود ارائه کرده‌اند اما به وقتش که می‌شود مصرف کننده هیچ خدمتی نمی‌تواند دریافت کند. وضعیت خدمات پس از فروش غیرشفاف است.
نخعی درباره دیگر هدف از اجرای این اقدام عنوان کرد: شفاف‌سازی دلیل اصلی برای سامان دادن به این حوزه است زیرا وقتی 85 درصد موبایل و تبلت‌های سیم‌کارت‌خور از مسیر غیر قانونی وارد کشور می‌شود، باید به فکر سامان‌دهی این وضع باشیم. راهش این است که شماره سریال محصولات را به گمرک ارائه دهیم تا در سامانه فروش ثبت شود و برای خریداران هم فاکتور فروش رسمی با مهر صادر کنیم تا در زمان دریافت خدمات پس از فروش با مشکل و آشفتگی ذهنی روبرو نشوند.
وی با اشاره به اینکه در بخشنامه خود هیچ اسمی از شرکت‌های فعال در زمینه واردات تبلت اسمی به میان نیاورده‌ایم، تصریح کرد: ممکن است اسم 12 شرکت که در مرکز اصناف ثبت شده‌اند و حامل برند تجاری خاصی هستند در این میان باشد اما هیچ اطلاعاتی از مابقی در دست نیست و باید وضعیت آنها مشخص شود.
مدیر کل مبارزه با کالاهای هدف ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز خاطر نشان کرد: هر وارد کننده‌ای دنبال واردات گوشی تلفن همراه و تبلت سیم‌کارت‌خور است باید مطابق این قانون خدمات پس از فروش‌اش را ثبت کند تا آنچه را وارد می‌کند قابل پیگیری باشد و از این رو بشود با قاچاق مبارزه کرد.
وی با تأکید بر اینکه اظهار نظرهای مختلف از گوشه و کنار بیشتر به هیاهو می‌ماند، ابراز کرد: به مرکز اصناف اطلاع دادیم تا گواهی‌هایی را که دو ماهه تأیید می‌کردند، زودتر تأیید کنند و در این راستا هر واردکننده‌ای تمایل داشته باشد ظرف چهار روز می‌تواند به تأییدیه‌اش برسد.
او افزود: شرکت‌های داخلی و واردکنندگان قانونی باید از این اقدام ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ممنون باشند زیرا برای حقوق آنها احترام قائل شدیم و زمینه فعالیت قانونی را فراهم کردیم.
نخعی یادآور شد: پیش از این شاهد فروش محصولاتی بودیم که بدون خدمات پس از فروش ارائه می‌شد و وارد کننده می‌گفت که ما واردکننده‌ایم و ربطی به ما ندارد، اما این جواب مردم نبود.
مدیر کل مبارزه با کالاهای هدف ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به اینکه یک طرف موضوع اقدامات قانونی و طرف دیگر مسئولیت‌پذیری است، اظهار کرد: برخی می گویند من وارد می‌کنم و کارت گارانتی هم روی محصول خود ارائه می‌کنم اما با هر شرکتی بخواهم این کار را انجام می‌دهد در صورتیکه اصلا گارانتی در میان نیست و مردم در زمان دریافت خدمات متوجه این موضوع می‌شوند.
نخعی از جامعه رسانه‌ای درخواست شفاف‌سازی در این زمینه را کرد و گفت: این کاری که ما کردیم مجوز جدیدی به واردکنندگان نیست بلکه قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز می‌گوید که هر کالایی بدون تشریفات چه در زمان گمرک، چه قبل از آن و چه در سمت عرضه، ارائه شود و مدارک لازم برای قانونی بودن را نداشته باشد، قاچاق است و ما باید جلوی آن را بگیریم.
وی درباره اقدام در این زمینه عنوان کرد: می‌توانیم برای جلوگیری از واردات قاچاق رصد خود را روی تمامی مرزها بگذاریم که این غیر ممکن است زیرا از طریق یک کوله پشتی و به اسم نیاز شخصی هم می‌توان واردات داشت.
او افزود: راهکار دوم این است که هر کالایی تجاری وارد کشور می‌شود تشریفات گمرکی‌اش را پشت سر گذاشته باشد که اولین و بهترین راه در این زمینه ثبت شماره سریال در گمرک است زیرا از این طریق قابل پیگیری و کنترل است.
نخعی با تأکید بر اینکه نظارت در زمینه دارو به شکل کامل وجود دارد، اذعان کرد: دارو به واسطه اینکه توسط شرکت پخشی توزیع می‌شود که اطلاعات آن ثبت شده است، هر زمان بخواهیم می‌توانیم از صفر تا 100 آن را از بازار جمع‌آوری کنیم در حالیکه اگر شماره سریال کالاهای وارداتی وجود نداشته باشد، این کار امکان‌پذیر نیست.
او افزود: حرف ما این است که اگر واردکننده‌ای هزار محصول قانونی آورده، آنها را به ثبت نمی‌رساند؟! چه ایرادی دارد که سریال کالا و محصولات ثبت شود و در واقع برای هر هزار محصول، هزار خدمات پس از فروش قانونی وجود داشته باشد؟!
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.