باندپهن

باندپهن ثابت

رگولاتوری

September 26, 2014
21:24 جمعه، 4ام مهرماه 1393
کد خبر: 64607

ایرانیان‌نت بازهم وعده داد: بهره‌برداری از شبکه چهار شهر تا پایان سال

مدیر عامل اپراتور چهارم مخابراتی کشور از بهره‌برداری از پروژه‌های فیبر نوری در شهرهای مشهد، تبریز و تهران و کرج تا پایان امسال خبر داد.

طرح شبکه دسترسی فیبر نوری کشور بعنوان شبکه سراسری زیرساخت اینترنت، شبکه ملی اطلاعات، دولت الکترونیک و سایر خدماتی که از طریق اینترانت در کشور قابل ارائه است را پشتیبانی می‌کند.
 
طرح فیبر نوری کشور بر اساس فروش سهام بین سهامداران و با حفظ حق حاکمیت کشور و توسط شرکت ایرانیان نت و بعنوان اپراتور چهارم در حال اجراست. این شبکه قرار است تعداد هشت تا 10 میلیون مشترک (پورت) اعم از مشترکین خانگی، تجاری و آموزشی را با سرعت حداقل 20 مگابیت بر ثانیه را در مدت 10 سال و در سه فاز پشتیبانی کند. تعداد شهرهای تحت پوشش سی و یک استان خواهد بود که اولویت اجرای طرح بر اساس شهرهای دارای بیشترین جمعیت است
 
محسن باقری چناری – مدیر عامل ایرانیان نت – در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به این‌که مرحله‌ی اول ایجاد شبکه اینترنتی از طریق فیبر نوری در هفت شهر تهران، مشهد، اصفهان، شیراز، قم، کرج و تبریز به بهره‌برداری خواهد رسید، اظهار کرد: زیرشاخه‌های شبکه فیبر نوری در این شهرها شکل گرفته است و بهره‌برداری از آن در یک برنامه‌ی عملیاتی دو ساله از سوی شرکت ایرانیان نت پیش‌بینی شده است.
 
وی با اشاره به این‌که مرحله‌ی اول بهره‌برداری از فیبر‌های نوری در چهار شهر تهران، تبریز، مشهد و کرج تا پایان سال جاری به بهره‌برداری کامل خواهد رسید، افزود: پروژه فیبر نوری در کرج تقریبا تکمیل شده است و پیمانکار این طرح مشخص شده و شبکه دسترسی آن نیز تعریف شده است.
 
او خاطر نشان کرد: این پروژه در حال حاضر در مرحله‌ی مصوبات هیات مدیره قرار دارد و منتظریم با دریافت مجوز توانیر پروژه فیبر نوری را در شهر کرج به بهره‌برداری برسانیم.
 
باقری با بیان این‌که پروژه FTTX در مراحل اولیه به صورت پایلوت اجرا می‌شود، تصریح کرد: با این حال در شهرهای نامبرده اصل پروژه فیبر نوری به بهره‌برداری خواهد رسید البته وقتی این پروژه در شهرهایی که تعداد مشترکان احتمالی آن به بالای 85 هزار نفر برسد به اجبار باید برای شبکه فیبر نوری یک شبکه مترو ایجاد شود.
 
مدیرعامل ایرانیان نت با اشاره به این‌که مترواینترنت درباره‌ی همان شبکه دسترسی یا کابل مرکزی اصلی است، اظهار کرد: در حال حاضر شرکت مخابرات یک کابل مرکزی اصلی در کرج دارد.
 
وی با بیان این‌که طرح فیبر نوری کرج در ابعاد 320 کیلومتر تهیه شده است، گفت: قیمت پروژه نیز مشخص شده و برای بحث دسترسی کاربران شرکت ایرانیان نت اقدام به جذب پیمانکار خارجی کرده است.
 
باقری با تاکید بر این‌که اجرای مراحل حفاری و کابل‌کشی فیبر نوری نیازمند بستر‌های برخی مراجع دولتی است، تصریح کرد: برای انجام مراحل کابل‌کشی در کرج شرکت ایرانیان نت نیازمند دریافت مجوز از بخش‌هایی مانند شهرداری است.
 
او درباره‌ی کاربرانی که می‌توانند از شبکه فیبر نوری در مرحله اولیه بهره‌مند شوند، گفت: شرکت‌ ایرانیان نت برای ارائه‌ی خدمات به مشترکان معمولی نیازمند جمع‌آوری دیتا بوده است که این کار در کرج دو ما به طول انجامید.
 
وی افزود: این اطلاعات شامل تعداد خانواده، جمعیت و خانه‌ها در مناطق یازده‌گانه کرج می‌شود. همچنین تعداد شرکت‌ها و استفاده‌کنندگان اصلی دولتی مانند شرکت مخابرات نیز در جمع‌آوری این داده‌ها محاسبه شد.
 
مدیرعامل اپراتور چهارم با بیان این‌که در مرحله نخست بهره‌برداری از شبکه فیبر نوری در شهرهای مشهد، کرج، تبریز و تهران این شبکه در اختیار بخش‌های دولتی و شرکت‌ها قرار خواهد گرفت، اظهار کرد: مرحله اول طرح فیبر نوری شامل Business to Government یا B2G و در مرحله‌ی دوم مدل Business to Consumer یا B2C امکان استفاده از فیبر نوری در اختیار مردم عادی قرار خواهد گرفت.
 
به گزارش ایسنا، FTTx، فناوری نوینی است که پروانه اجرای سراسری شبکه آن در کشور به نام ایرانیان نت صادر شده و از دیماه 1391 فاز مطالعاتی آن توسط مشاوران خارجی دردست اجراست.
 
سرویسهای قابل ارائه توسط فناوری پهن باند FTTx بسیار متنوع خواهد بود و برخی از زمینه‌هایی که شبکه فیبر نوری ایرانیان نت می تواند با ارایه سرویسهای گوناگون نیاز کاربران را در زمینه‌های مختلف حل کند عبارتند از خانه های آنلاین، تلویزیونهای نسل بعدی، تلویزیون ۳ بعدی و HD، اینترنت Broadband، آنلاین ویدیو – تصاویر زنده از اماکن توریستی زیارتی، ویدیو کنفرانس با ویدیوی HD
 
بک‌آپ با حجم بالا در کوتاهترین زمان ممکن از طریق شبکه، تماس‌های ویدیویی در خانه‌ها و ادارات و ارایه سرویسهای آنلاین بر روی تلویزیونها و دستگاههای هوشمند.
 
شهرهای تهران، کرج، مشهد، تبریز، اصفهان، شیراز و قم بعنوان فاز اول شبکه FTTx به منظور دسترسی کاربران به باند پهن مناسب از طریق فیبرنوری تعیین شده است که تا پایان سال 94 باید یک میلیون پورت از آن توسط اپراتور چهارم نصب و آماده بهره برداری گردد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.