اپراتورها

باندپهن سیار

تلفن همراه

رگولاتوری

October 19, 2014
19:52 یکشنبه، 27ام مهرماه 1393
کد خبر: 65000

سیاست یک بام و دو هوای ارسال اینترنتی ویدئو

دبیر شورای عالی فضای مجازی از لزوم قانونگذاری برای خدمات اینترنتی با سرعت بالا می‌گوید اما وزیر ارتباطات معتقد است برای بخش هایی که از پهنای باند داخلی استفاده می‌کنند نیازی به این کار نیست.
 
 
در تبلیغات مربوط به 3G یا نسل سوم ارتباطی از سرعتهای بالا برای دانلود یا آپلود اطلاعات یاد می‌شود با این حال اکثر کاربرانی که از اینترنت موبایل استفاده می‌کنند حتی برای باز کردن یک عکس به صرف حداقل چند دقیقه زمان نیاز دارند.
 
این در حالی است که اگر همین کاربران بخواهند ازطریق شبکه ADSL یا وای فای متصل شوند با سرعتی به مراتب بالاتر تمام فایل‌های تصویری آنها باز خواهد شد.
 
در این شرایط دبیر شورای عالی فضای مجازی معتقد است: در سرعتهای بالای اینترنت 60 تا 65 درصد مصرف مربوط به بخش ویدئویی می‌شود که لازم است دراین زمینه مقررات مربوطه تدوین شود و نظارت‌های کافی صورت گیرد.
 
محمدحسن انتظاری در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر این که سیاست شورای عالی فضای مجازی درباره پهنای باند بالا و ارائه اینترنت پرسرعت از چه قرار است توضیح داد: پهنای باند بسته به ظرفیتی که دارد آثار اجتماعی و اقتصادی متنوعی بر جای می‌گذارد. به عنوان مثال زمانی که در رایتل ظرفیت 20 مگابیت یا در شبکه LTE ظرفیت دسترسی 100 مگابیتی فراهم می‌شود 60 تا 65 درصد از این ظرفیت به فایل‌های ویدئویی اختصاص پیدا می‌کند.
 
وی ادامه داد:‌ حال آن که سرویس‌هایی که به صورت ویدئویی منتقل و منتشر می‌شوند باید از نظر فرهنگی و محتوایی مورد بررسی قرار گرفته و قوانین و مقررات متناسب با آن‌ها تنظیم شود.
 
دبیر شورای عالی فضای مجازی در عین حال تصریح کرد: اگر پیش از ارائه این سرویس‌ها این مقررات تدوین نشود، کشور با مشکل مواجه می‌شود و با وجود سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته تکمیل پروژه نامشخص می‌ماند. اکنون ما نمی‌خواهیم اتفاقی مشابه آنچه در نسل سوم رخ داد، تکرار شود و برای همین لازم است قوانین و مقررات مربوط به این بخش در شورای عالی فضای مجازی مورد بررسی قرار گیرد تا در این زمینه به یک تفاهم ملی برسیم.
 
وی در پاسخ به این سوال که برای حل مشکلاتی که در دسترسی افراد به اینترنت با سرعت بالا رخ می‌دهد در نهایت شورای عالی فضای مجازی چه راهکاری را پیشنهاد می‌کند توضیح داد:‌ حدود 65 درصد پهنای باند بالا همان طور که گفته شد مربوط به بخش‌های ویدئویی می‌شود که در این زمینه تنها یکی از موارد بحث‌های محتوایی است، چراکه علاوه بر محتوا در این حوزه تداخل‌هایی نیز وجود دارد و نمی‌توان تنها از نظر صرف وزارت ارتباطات به موضوع نگاه کرد زیرا در این زمینه بخش‌هایی از کشور که حتی خارج از بدنه دولت هستند نیز نقش دارند. حال دیدگاه ما آن است که باید در این زمینه حد و مرزها تفکیک شود، چرا که اگر این اتفاق رخ ندهد نوعی کشمکش ایجاد خواهد شد.
 
اما وزیر ارتباطات در پاسخ به سوالی درباره اظهارات دبیر شورای عالی فضای مجازی مبنی بر لزوم قانون‌گذاری برای سرعتهای بالای اینترنت از جمله 3G و LTE خاطرنشان کرد:‌ آنچه در حوزه موبایل شاهدیم و سرعت بالایی که در 3G و یا LTE ارائه می‌شود مربوط به پهنای باند داخل است که همان طور که پیش از این نیز اشاره شده پهنای باند داخلی طی یک سال گذشته افزایش قابل توجهی پیدا کرده است.
 
محمود واعظی ادامه داد: سال گذشته در چنین زمانی پهنای باند داخلی ما 500 گیگابیت بر ثانیه بود که اکنون به 1250 گیگابیت رسیده است اما من فکر می‌کنم آنچه مربوط به پهنای باند داخلی می‌شود نیاز به مقررات خاص ندارد چرا که به هر حال تمام محتواها و نرم افزارهای داخل کشور در یک چارچوب مجاز قرار گرفته‌اند و به همین دلیل آنچه مربوط به بخش پهنای باند داخل می شود جای نگرانی ندارد.
 
وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات درباره پهنای باند بین‌الملل نیز اظهار کرد:‌ در این حوزه با توجه به آن که زیرساخت‌ها آماده نشده هنوز تغییری در ظرفیت‌ها ایجاد نشده است.
 
وی همچنین عنوان کرد: ما به مردم قول داده‌ایم که در سال‌ آینده در اواخر سال شبکه ملی اطلاعات را به تدریج آماده بهره برداری کنیم که با دسترسی به این شبکه سرعت اینترنت نیز افزایش خواهد یافت.
 
اما این اظهارنظرها در شرایطی صورت می‌گیرد که طی هفته‌های گذشته بار دیگر بحث تلویزیون اینترنتی مطرح شده و در شرایطی که ارائه مجوزهای لازم برای ارائه این سرویس در آستانه صدور بود در آخرین دقایق بار دیگر اجرای آن با مشکلاتی مواجه شد.
 
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.