بازار سرمایه

January 19, 2015
13:44 دوشنبه، 29ام دیماه 1393
کد خبر: 66746

رشد کند سرمایه‌گذاری جهانی در صنعت IT

انتظار می‌رود میزان سرمایه‌گذاری جهانی در صنعت آی‌تی در سال 2015 تا 4/2 درصد رشد کند
صنعت فناوری اطلاعات به سرعت در حال رشد و توسعه است و به همین دلیل هم توجه بخش‌های مختلف را به سرمایه‌گذاری و حضور در این صنعت جلب می‌کند. 
درست به همین دلیل هم هست که میزان سرمایه‌گذاری جهانی در صنعت IT با سرعتی نه‌چندان زیاد، اما روندی مداوم در حال افزایش است.
 جدیدترین و آخرین بررسی‌های موسسه تحقیقاتی گارتنر هم این موضوع را تایید می‌کند. بر اساس این تحقیقات انتظار می‌رود میزان سرمایه‌گذاری جهانی در صنعت IT در سال 2015 تا 4/2 درصد رشد کند.
براساس این بررسی‌ها انتظار می‌رود سرمایه‌گذاری IT با رشد 4/2 درصدی نسبت به سال 2014 به 8/3 تریلیون دلار در سال 2015 برسد، هرچند این میزان از رشد 9/3 درصدی که پیش‌تر انتظار می‌رفت و پیش‌بینی می‌شد، کمتر است.
 کاهش چشم‌انداز سرمایه‌گذاری برای این صنعت در سال 2015 تا حد زیادی به‌خاطر افزایش ارزش دلار آمریکا و کاهش متوسط بازار دستگاه‌های دیجیتال، خدمات IT و خدمات مخابراتی، بوده است.
«جان دیوید لاولاک» یکی از کارشناسان و تحلیلگران موسسه گارتنر در این مورد می‌گوید: «تغییر در پیش‌بینی‌های گذشته بسیار کمتر از آن چیزی است که به نظر می‌رسد. افزایش ارزش دلار آمریکا بیشترین تاثیر را بر این موضوع داشته است. صرف‌نظر از این موضوع تفاوت پیش‌بینی قبلی با شرایط فعلی تنها 1/0 درصد خواهد بود.»
پیش‌بینی گارتنر از سرمایه‌گذاری جهانی در صنعت IT شاخص مهمی در روند‌های تاثیرگذار تکنولوژی در سرتاسر بازارهای سخت‌افزار، نرم‌افزار، خدمات IT و مخابراتی است. برای بیش از یک دهه مدیران صنعت IT در سطح جهان از این بررسی‌ها و پیش‌بینی‌ها برای تشخیص فرصت‌های تجاری بازار و چالش‌های پیش رو استفاده کرده‌اند تا بتوانند سال جدید را با کمترین ضرر پشت سر بگذارند. 
نرخ رشد سرمایه‌گذاری در دستگاه‌های دیجیتال (شامل کامپیوترهای شخصی، اولترابوک‌ها، گوشی‌های موبایل، تبلت‌ها و پرینترها) در سال 2015 کاهش 3/1 درصدی نسبت به پیش‌بینی‌های گذشته داشته و در نهایت به 1/5 درصد خواهد رسید. بازار موبایل‌های هوشمند در حال دوقطبی شدن میان محصولات رده بالا و محصولات ارزان‌قیمت است.
 از طرف دیگر، رشد بازار گوشی‌های موبایل رده بالا با متوسط قیمت فروش 478 دلار در اختیار شرکت اپل و سیستم‌عامل iOS است. در مقابل اما رشد اندروید و دیگر سیستم‌عامل‌های موبایل‌های هوشمند در سال 2014 بیشتر به خاطر رونق گوشی‌های موبایل ارزان‌قیمت با قیمتی کمتر از 100 دلار بوده است.
 در نتیجه فرصت‌های این بازار به سرعت به موبایل‌های هوشمند میان‌رده محدود می‌شود.
انتظار می‌رود سرمایه‌گذاری روی سیستم‌های دیتا سنتر در سال 2015 با رشد 8/1 درصدی نسبت به سال 2014 به 143 میلیارد دلار برسد. رشد اپلیکیشن‌های ارتباطی- تجاری و تجهیزات شبکه نسبت به فصل‌های قبل افزایش یافته، درحالی‌که رشد بخش‌های مربوط به سرورها، دستگاه‌های ذخیره‌سازی با کنترلر خارجی کاهش یافته است.
 این تغییرات بیشتر به خاطر جایگزین شدن چرخه مصرف و افزایش تمایل به استفاده از سرویس‌های مبتنی بر رایانش ابری بوده است. 
در بازار نرم‌افزارهای تجاری سرمایه‌گذاری با رشد مناسب 5/5 درصدی نسبت به سال 2014 به 335 میلیارد دلار در سال 2015 خواهد رسید. این در حالی است که انتظار می‌رود میزان فروش جهانی این نرم‌افزارها تا سال 2018 تا 25 درصد کاهش پیدا کند.
 چشم‌انداز خدمات IT در سال 2015 از پیش‌بینی رشد 1/4 درصدی در فصل‌های گذشته کاهش یافته و به رشد 5/2 درصدی خواهد رسید. سرمایه‌گذاری در بخش خدمات مخابراتی هم در سال 2015 با رشد تنها 7/0 درصدی نسبت به سال 2014 به 1638 تریلیون دلار در سال 2015 خواهد رسید. سرمایه‌گذاری در این بخش تا حد زیادی به وضعیت زیرساخت‌ها و رشد بخش مخابراتی کشورها و مناطق مختلف بستگی دارد. 
به‌طور مثال در کشورهای اروپای غربی مانند ایتالیا و اتریش، اشباع بازار باعث کاهش روند رشد استفاده از ابزارهای جدید در خدمات مخابراتی این کشورها و توسعه آن شده است.
 
                 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.