بازار سرمایه

January 21, 2015
11:25 چهارشنبه، 1ام بهمنماه 1393
کد خبر: 66810

سود ۱۶هزار میلیارد تومانی واگذاری مخابرات در جیب دولت

در حالی که عده‌ای به‌گمان ضرر کردن دولت در واگذاری مخابرات، خصوصی‌سازی این شرکت را غیرقانونی می‌دانند اما بد نیست که نگاهی به آمار و ارقام حاصل از واگذاری بیندازند تا متوجه شوند دولت برنده اصلی این واگذاری بوده است.
سال گذشته با شروع کار کابینه جدید اجرایی کشور شاهد بروز برخی اظهار نظرات غیرکارشناسی از سوی برخی بودیم که گویی تابویی شکسته شده و فرصت اظهار نظر یافته‌اند.
این افراد که غالباً دوست داشتند خود را به تیم جدید وزارت ارتباطات نزدیک‌تر کنند و تا حدی با سرنخ دادن دست مسئولان دولتی، تفکرات خود را در راهبردهای اجرایی و سیاست‌های کلان این وزارتخانه پیاده کنند، غیرقانونی بودن واگذاری مخابرات را مطرح کردند.
موضوع مهمی که این‌گونه از سوی برخی مطرح شد و سریعاً به بن‌بست سکوت رسید، دو ماه اول کار دولت را به چالش با مخابرات پیش برد.
از همین حیث، جلوی افزایش تعرفه‌های ارتباطی که در دولت قبل کلید خورده بود، گرفته شد اما دوامی نیاورد که مجدداً مهر تأییدی بر مصوبه دولت دهم خورد و تعرفه‌ها مجدداً گران شد.
واگذاری اشتباه مخابرات، بازگرداندن سیم‌مسی به نهاد دولتی زیرساخت، بازگرداندن فیبرنوری از مخابرات و شکستن انحصار تلفن ثابت از دستان این شرکت نیز از جمله موضوعاتی بود که در همین اثنا مطرح شد.
اگر سرمنشأ تمامی این موضوعات مطرح شده را خصوصی‌سازی مخابرات که هم راستا با تمامی تأکیدات اسناد بالادستی و دستورات مقام معظم رهبری در قالب سیاست‌های کلی اصل 44 بود، بدانیم که نتیجتاً موجب شد عده‌ای احساس ضرر و زیان مالی کنند، بد نیست که نگاهی اجمالی به اعداد و ارقام پیش و بعد از واگذاری بیندازیم.
دولت تا پیش از واگذاری مخابرات و به‌عبارتی تا سال 85 سودی معادل 800 میلیارد تومان از این شرکت بیشتر نداشت اما بعد از واگذاری، این سود در سال گذشته (1392) به پنج‌هزار و 500 میلیارد تومان رسید.
از زمان واگذاری تاکنون نیز دولت توانسته 16هزار و 400 میلیارد تومان سود خالص از واگذاری این شرکت داشته باشد.
کنسرسیوم اعتماد مبین متشکل از سه شرکت گسترش الکترونیک مبین ایران، شهریار مهستان و سرمایه‌گذاری توسعه اعتماد در سال 1388 نیمی از سهام مخابرات به‌اضافه یک سهم را به‌ارزش هشت‌هزار میلیارد تومان خریداری کرد.
ترکیب دیگر سهامداران نیز به‌شرح 5 درصد کارکنان شرکت مخابرات، 5 درصد سهامداران حقیقی و حقوقی داخل بورس، 20 درصد دولت و 20 درصد هم سهام عدالت است. البته سهام عدالت نیز در اختیار دولت قرار دارد و با این حساب 40 درصد از سهام مخابرات دولتی است.
با این حساب سرانگشتی، باز هم کسانی که مدعی ضرر و زیان اقتصادی دولت در واگذاری یکی از بزرگترین شرکت‌های کشور بودند پای ادعای خود می‌ایستند؟
غیرقانونی دانستن این واگذاری پای مسئولان شورای سیاست‌گذاری اصل 44، سازمان خصوصی‌سازی و سازمان بورس را وسط می‌کشد. بعید به نظر می‌رسد تمامی این بخش‌ها اشتباه کرده باشند و عده‌ای که همواره از گوشه و کنار سخن پراکنی می‌کنند و حاضر به اثبات ادعای خود نیستند، راست بگویند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.