باندپهن

باندپهن سیار

January 27, 2015
11:31 سه شنبه، 7ام بهمنماه 1393
کد خبر: 66976

واردات پهنای باند آزاد نشد؛ نرخ انتقال همچنان بالاست

iran internet user 3.jpg

رییس کمیسیون اینترنت و انتقال داده سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران گفت: منظور وزیر از آزاد شدن واردات پهنای باند، خرید آن از تامین‎کنندگان خارجی و فروش به زیرساخت بوده و همچنان در داخل کشور، انحصار دست شرکت زیرساخت است.
 
محمدرضا کریمی در ارتباط با آزاد شدن واردات پهنای باند توسط شرکت‌های اینترنتی به موازات شرکت ارتباطات زیرساخت اظهار داشت: آزاد شدن واردات پهنای باند که توسط وزیر ارتباطات مطرح شده، دو بعدی است.وی افزود: بستگی دارد این موضوع را چطور تعبیر کنیم. اگر منظور وزیر از آزاد شدن واردات، تحویل لب مرز پهنای باند توسط شرکت‌های اینترنتی به زیرساخت باشد، می‌شود گفت که درست است.او گفت: این موضوع چندان عجیب و جدید نیست و قبلا هم روال اینگونه کار وجود داشت؛ به عنوان مثال شرکت پیشگامان که کابل انحصاری ترانزیت پهنای باند دارد نیز همین کار را انجام می‌دهد. رییس کمیسیون اینترنت سازمان نظام صنفی رایانه‌ای در ادامه به بعد دیگری اشاره کرد و گفت: اگر منظور وزیر ارتباطات از آزاد شدن واردات پهنای باند را این طور تلقی کنیم که شرکت‌های اینترنتی و بخش خصوصی می‌توانند علاوه بر تامین پهنای باند از خارج، آن را در داخل هم توزع کنند، به هیچ عنوان چنین امکانی وجود ندارد.
وی تصریح کرد: شرکت ارتباطات زیرساخت تنها تامین کننده پهنای‌باند شرکت‌های داخلی است؛ همانطور که گفتم اگر شرکتی بخواهد تامین پهنای باند داشته باشد تنها می‌تواند به عنوان میانجی در لب مرز عمل کند که اکنون نیز سه شرکت این کار را انجام می‌دهند. کریمی با بیان اینکه برای تامین پهنای باند از شرکت‌های تامین‎کننده خارجی و تحویل آن به شرکت زیرساخت هم مناقصه برگزار می‌شود، درباره اختلاف قیمت یک لینک ارتباطی STM1 (معادل 155Mbps) که 27 میلیون تومان به شرکت‌های اینترنتی واگذار اما در نهایت مصرف کننده نهایی 40 میلیون تومان می‌خرد نیز ابراز داشت: لینکی که شرکت‌های اینترنتی خریداری می‌کنند از آبان ماه 27 میلیون تومان شده است در حالیکه پیش از آن 36 میلیون تومان بود.
وی گفت: طبیعی بود که هزینه‌های سربار و پرسنلی نیز روی 36 میلیون تومان سوار می‌شد و نرخ هر لینک را به 40 میلیون تومان می‌رسانید. او گفت: اکنون با چنین کاهش هزینه‌ای، شرکت‌های اینترنتی نیز هزینه پهنای‎باند را برای مشترکان نهایی 20 درصد تخفیف قایل شده‌اند و هر گیگ را از چهار هزار و 500 تومان به سه هزار و 700 تومان رسانیده‌اند.
مدیر پیشگامان توسعه ارتباطات درباره اختلاف قیمت STM1 در خرید از زیرساخت و فروش به مشترکان نهایی نیز عنوان کرد: قیمت انتقال پهنای باند در کشور ما بسیار گران است؛ به فرض امر عادی نیست که هر کیلو پهنای باند را تا لب مرز یک دلار بخریم اما با توزیع درشبکه انتقال، 10 دلار بفروشیم.
وی اضافه کرد: تعرفه‌های انتقال پهنای باند از سال 85 تغییری نکرده و حتی روش‌های تخفیف پلکانی نیز دست نخورده است. در تمامی بازارها عرف است که وقتی خریدی عمده صورت می‌گیرد، تخفیف داده می‌شود. کریمی گفت: سقف تخفیف تعرفه خریدهای عمده طبق مصوبه سال 85، نهایتا یک STM1 بوده در حالیکه بیشتر خریدهای عمده کنونی برحسب STM16 و STM64 است. او معتقد است، اگر بازنگری در بخش تعرفه انتقال پهنای باند صورت گیرد متوجه می‌شویم که بالغ بر یک سووم هزینه‌های کنونی منطقی نیست و امکان کاهش نرخ اینترنت در کشور وجود دارد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.