تبلت

تلفن همراه

February 4, 2015
9:49 چهارشنبه، 15ام بهمنماه 1393
کد خبر: 67192

اولین کاهش بازار جهانی تبلت‌ها

بازار تبلت‌ها برای اولین بار در فصل چهارم سال 2014 شاهد کاهش رشد سالانه خود بوده است.
تبلت‌ها از زمانی که به‌عنوان جدیدترین پدیده‌های بازار محصولات دیجیتال شخصی عرضه شدند، حسابی مورد توجه قرار گرفتند و بازار بزرگ و پررونقی پیدا کردند. بازار جهانی انواع تبلت‌ها به سرعت رشد کرد و رونق گرفت و آنقدر رقابتی شد که تولیدکنندگان مختلفی به امید کسب سودی از این بازار داغ وارد آن شدند و محصولات متنوعی را روانه بازار کردند.
تبلت‌ها آنقدر در میان کاربران سراسر دنیا جای خود را باز کردند که خیلی زود توانستند بر کامپیوترهای شخصی هم غلبه کرده و حتی بازار این محصولات قدیمی و کاربردی را وارد رکود کنند. حالا اما گویا بازار جهانی تبلت‌ها برای اولین بار شاهد کاهش رشد سالانه خود در فصل چهارم سال 2014 بوده است. این در حالی است که در کل سال 2014 بازار تبلت‌ها رشد نسبی را تجربه کرده است.
جدیدترین گزارش منتشر شده از سوی موسسه تحقیقاتی IDC در این زمینه نشان می‌دهد که صادرات جهانی تبلت‌ها برای اولین‌بار از زمان ورود انواع تبلت به بازار در سال 2010، در فصل چهارم سال میلادی گذشته شاهد کاهش رشد سالانه‌اش بوده است. صادرات کلی تبلت‌ها و ابزارهای هیبریدی یا تبلت- لپ‌تاپ‌ها در فصل چهارم سال 2014 به 1/76 میلیون دستگاه رسیده که این میزان در مقایسه با فصل چهارم سال 2013 کاهش 2/3 درصدی داشته است. هر چند فصل چهارم سال 2014 شاهدی از کاهش نسبی در بازار جهانی تبلت‌ها است، اما صادرات این محصولات برای کل سال 2014 با رقم 6/229 میلیون دستگاه، رشد سالانه 4/4‌درصدی را تجربه کرده است.
«جیتش عبرانی» یکی از کارشناسان و تحلیلگران موسسه IDC در این زمینه می‌گوید: «بازار جهانی تبلت‌ها همچنان تکیه زیادی بر دو برند برتر این بازار یعنی Apple و Samsung دارد که هر سال این بازار را به جلو می‌برند. اگرچه اپل خط تولید آی‌پد خود را با حفظ مدل‌های قبلی و قدیمی با قیمتی ارزان‌تر، گسترش داده است، اما هنوز فروش آی‌پد نتوانسته است هیجانی را که فروش آی‌فون‌های جدید در بازار ایجاد کرده‌اند تجربه کند. این در حالی است که سامسونگ همچنان به تولید تبلت‌های ارزان قیمت اندرویدی خود ادامه می‌دهد و سعی دارد با عرضه تبلت‌های میان‌رده تا رده بالا با قیمت پایین‌تر سهم بازار بیشتری را به دست آورد.»
با این همه اما اپل همچنان حاکمیت بازار تبلت‌ها را با صادرات جهانی 4/21 میلیون دستگاه در فصل چهارم و سهم 1/28 درصدی از این بازار در اختیار گرفته است. سامسونگ اما با صادرات 11 میلیون دستگاه در این فصل سعی کرده است که جایگاه دوم خود را در این جدول حفظ کند. بعد از این دو شرکت به ترتیب Lenovo با سهم بازار 8/4 درصدی، ASUS با سهم بازار 4 درصدی و Amazon.com با سهم بازار 3/2 درصدی جایگاه‌های بعدی را در جدول پنج تولیدکننده برتر بازار جهانی تبلت‌ها در فصل چهارم سال 2014 به خود اختصاص داده‌اند. جالب اینکه در میان این پنج تولیدکننده برتر تنها Lenovo توانسته در این فصل رشد سالانه مثبتی را برای خودش به ثبت برساند و چهار تولیدکننده دیگر همه شاهد کاهش میزان رشد سالانه خود در فصل آخر سال 2014 بوده‌اند. 
کارشناسان موسسه تحقیقاتی IDC معتقدند که با وجود چنین کاهشی در میزان رشد بازار جهانی تبلت‌ها، اما هنوز نمی‌توان پیش‌بینی‌ها را برای رشد این بازار در سال 2015 کاهش داد. انتظار می‌رود عرضه سیستم عامل جدید مایکروسافت در سال جدید میلادی توجه و تمایل کاربران را به سمت تبلت‌هایی با صفحه نمایش بزرگ‌تر جلب کرده و همین موضوع میزان تولید و فروش را در بازار تبلت‌ها کمی افزایش بدهد. عرضه تبلت‌هایی با فرم جدید می‌تواند به ابداع نوآوری‌ها و تکنولوژی‌های جدید از سوی شرکت‌های تولیدکننده هم منجر شود. بنابراین، باید در سال جدید میلادی منتظر ورود تبلت‌هایی با طراحی جدید و متفاوت باشیم.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.