رگولاتوری

February 12, 2015
15:46 پنجشنبه، 23ام بهمنماه 1393
کد خبر: 67395

پلیس فتا:فیلتر پیام‌رسان‌های موبایلی دروغ است

پلیس فضای تبادل اطلاعات شایعه فیلتر شبکه‌های پیام رسان موبایلی را تکذیب کرد.
 
 
شایعه آن قدر قوی بود که تنها 24 ساعت پس از انتشار آن در شبکه‌های اجتماعی و دست به دست شدنش، پلیس فتا را به تکذیب و توضیح وادارد.
از ابتدای هفته پیامی بین کاربران شبکه‌های اجتماعی موبایلی رد و بدل شده بود که در آن از قول پلیس فتا ادعا می‌شد به دستور قوه قضاییه، نه تنها فیلترینگ پیام‌ رسان‌های موبایلی اعمال می‌شود که، هرگونه تخلف در فضای مجازی پیگیری و با متخلفان برخورد خواهد شد.
سرهنگ حسین رمضانی معاون حقوقی و بین‌الملل پلیس فتا با تکذیب اخبار منتشر شده درباره زمان فیلتر شدن وایبر و واتس‌اپ گفت: پیامی به نقل از پلیس فتا در نرم‌افزارهای پیام رسان تلفن همراه منتشر شد که در آن ادعا شده بود واتس‌اپ، لاین، وایبر و تانگو تا ساعتی دیگر فیلتر می‌شوند.
وی افزود: پلیس فتا در صورتی که قصد اطلاع رسانی داشته باشد از طریق رسانه‌های رسمی و سایت این پلیس به شهروندان اطلاع‌رسانی می‌کند.
براساس گزارش سایت پلیس فتا، معاون حقوقی و بین‌الملل پلیس فتا از هموطنان خواست که به هیچ عنوان به اخبار غیر رسمی منتشر شده توجه نکنند و برای بررسی این اخبار به سایت پلیس فتا مراجعه کنند.
در پیام دروغین منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی آمده بود: "دوستای خوبم سلام. فیلترینگ تا ساعاتی دیگه شروع میشه، این خبری بود که چند وقت بود جدی دنبالش می‌کردم و الان به صورت رسمی توی سایت پلیس فتا اعلام شد. ازتون خواهش می‌کنم متنی که می‌زارم با دقت بخونید. در آخر لینک سایت پلیس فتا رو می‌گذارم. کامل مطالعه کنید توی خود سایت و ببینید تا باورتون بشه خواهش میکنم دقت کنید که گرفتار نشوید.
 با توجه به تبصره 453 قانون اساس جمهوری اسلامی ایران طی لایحه سال۱۳۹۳ به دستور شخص ریاست
قوه قضاییه تا ساعاتی دیگر فیلترینگ اجرا می‌شود و تمامی تخلفات دنیای مجازی لاین  وایبر و واتس اپ و غیره…  پیگری می‌شود و متخلفان اعمال قانون می‌شوند.
شرح تخلفات وارده: 
1_بی احترامی به مقام معظم رهبری
2_بی احترامی به شهدا
3_بی احترامی به اشخاص حقیقی و حقوقی 
4_ارسال کردن عکس یا فیلم مبتذل
جریمه شامل موارد زیر است:
1-از 6ماه تا 2 سال حبس تعزیری
2_جریمه نقدی
3-شلاق 
خواهشا اطلاع رسانی کنید. تمام.پلیس فتا»
در پایان این پیام هم لینک صفحه قانون جرایم رایانه‌ای در سایت پلیس فتا درج شده بود.
هرچند که جعلی بودن این پیام تا حدود زیادی مشخص بود، اما حساسیت جامعه به خبرهای در 
مورد فیلترینگ، سبب انتشار گسترده آن در فضای مجازی شد.
البته عامل دیگر باورپذیری این پیام، انتشار خبر مشابه آن از سوی کانال‌های رسمی در چند هفته گذشته بود. 17 دی ماه بود که خبرگزاری‌ها اعلام کردند به دستور مقام قضایی، سه نرم افزار ارتباطی تلفن همراه شامل «لاین»، «واتس‌اپ» و «تانگو» صادر شده و این پیام رسان‌ها تا ساعاتی دیگر فیلتر می‌شوند. 
این خبر که تا یک هفته با تکذیب دولت همراه بود، با هشدار دادستان تهران به دولت برای اجرای این دستور، وارد مرحله تازه‌ای شد و در نهایت هم بدون آن که اتفاق خاصی بیفتد و پس از جنجال رسانه‌ای فراوان و نگرانی کاربران شبکه‌های اجتماعی، بی‌نتیجه خاتمه یافت.
به نظر می‌رسد ماجرای بی‌حاصل اختلاف نظر میان قوه قضاییه و مجریه برای فیلتر این سایت‌‌ها، زمینه سواستفاده شایعه پراکنان برای انتشار اخبار دروغ در فضای مجازی و در دهه فجر را فراهم کرده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.