اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

May 12, 2015
9:02 سه شنبه، 22ام اردیبهشتماه 1394
کد خبر: 69956

موتور جستجوی فیس بوک رقیب گوگل می‌شود

فیس بوک در حال تست و بررسی موتور جستجوی اختصاصی خود است که به کاربران امکان می دهد لینک به مقالات و مطالب مختلف را یافته و از همین طریق ارسال کنند.
 
قابلیت تازه فیس بوک نشانگر برنامه های این شبکه اجتماعی برای جذب کامل مشترکان خدماتش به اکوسیستمی اختصاصی است که آنها را از یافتن لینک اخبار مورد نظرشان در گوگل و سپس کپی و پیوست کردن آنها در فیس بوک رها می کند.
 
به همین منظور دکمه ای موسوم به add a link یا اضافه کردن لینک به نسخه iOS برنامه همراه فیس بوک افزوده شده تا کاربران از همین طریق به دنبال لینک های موردنظرشان در اینترنت بگردند و پس از یافتن آنها را به سرعت در محیط فیس بوک به اشتراک بگذارند. بدین ترتیب استفاده از جستجوگر گوگل برای یافتن مطالب در میان کاربران فیس بوک کاهش چشمگیری خواهد یافت.
 
این قابلیت فعلا برای برخی کاربران در آمریکا فعال شده، اما به تدریج تمامی کاربران فیس بوک را در برمی گیرد.  در صورتی که جستجو از طریق این قابلیت با استفاده از کلیدواژه ها صورت بگیرد، چینش نتایج بر مبنای میزان به اشتراک گذاری هر لینک، تازگی یا کهنگی آنها و … انجام می شود.
 
به محض اینکه کاربران مطلبی را از میان لینک ها انتخاب کرده و در صفحه خود در فیس بوک به اشتراک بگذارند، امکان ارسال نظر در مورد آن یا لایک زدن و … هم ممکن می شود.
 
فیس بوک برای ارتقای این ابزار جستجو بیش از یک تریلیون پست فیس بوکی را فهرست کرده تا دریابد کدام پست ها به اشتراک گذارده شده و چه کسی آنها را به اشتراک گذارده است. اینها اطلاعاتی است که گوگل به آنها دسترسی ندارد.
 
از جمله دیگر برنامه های فیس بوک برای جلوگیری از خروج کاربران از این سایت و کاهش اتکا به دیگر سایت ها می توان به امادگی برای میزبانی مقالات کاربران در فید خبری خود به ازای سهیم کردن آنان در درآمد تبلیغاتی اشاره کرد.
 
با توجه به اینکه 28 درصد از کل زمان استفاده کاربران از اینترنت در فیس بوک سپری می شود، اقداماتی از این دست چالشی جدی برای گوگل محسوب می شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.