فناوری اطلاعات

May 12, 2015
17:07 سه شنبه، 22ام اردیبهشتماه 1394
کد خبر: 70001

مشارکت شورای عالی اطلاع‌رسانی در میز اشتراک پیکره‌های دو زبانه در حوزه خط و زبان فارسی

دبیرخانه شورای عالی اطلاع‌رسانی از موسسات،‌ شرکت‌های خصوصی، دانشگاه‌ها و افرادی که در تهیه پیکره‌های دو زبانه موازی فعالیت داشته و دارای محصول هستند، برای مشارکت در «میز اشتراک پیکره‌های دوزبانه» دعوت می‌کند.
پیکره‌های متنی در کاربردهای پردازش زبان مانند سامانه‌های مترجم ماشینی نقش اساسی دارند و این سامانه‌ها به پیکره‌های دوزبانه که در آنها جملات یا عبارت معادل در دو زبان مبدا و مقصد هم‌تراز شده‌اند نیاز دارند. یکی از اقدامات دبیرخانه شورای عالی اطلاع‌رسانی تولید و نشر پیکره انگلیسی-فارسی میزان برای رفع نیاز محققان فعال در حوزه مترجم ماشینی است. این پیکره حاوی یک میلیون جمله هم‌ترازشده متون ادبیات کلاسیک است.
باتوجه به اینکه هرچه تنوع و گستردگی متون تحت پوشش و همچنین حجم پیکره دوزبانه بیشتر باشد، دامنه استفاده از پیکره افزایش یافته و نتایج بهتری می‌توان کسب کرد، دبیرخانه شورای عالی اطلاع‌رسانی تصمیم دارد جهت هم‌افزایی فعالیتهای انجام شده در تهیه پیکره‌های موازی، «میز اشتراک پیکره‌های دوزبانه» را با هدف تقویت زیرساختهای سامانه‌های ترجمه ماشینی تشکیل دهد.
میز اشتراک از نظر زبان و حجم منابع محدودیت ندارد و هر یک از مشترکین به نسبت مشارکت ذی‌نفع خواهند بود. پیکره‌‌های حاصل در سطح ملی و بین‌المللی و با دو مجوز استفاده تحقیقاتی و تجاری منتشر خواهد شد.
بر این اساس از تمامی مؤسسات،‌ شرکت‌های خصوصی، دانشگاه‌ها و افرادی که در تهیه پیکره‌های دوزبانه موازی فعالیت داشته و دارای محصول هستند تقاضا می‌شود، در صورت تمایل به مشارکت در «میز اشتراک پیکره‌های دوزبانه» پیشنهاد عضویت خود را به نشانی parsi@scict.ir، کارگروه خط و زبان فارسی دبیرخانه شورای عالی اطلاع‌رسانی ارسال کنند.
پیشنهاد عضویت باید حداقل شامل مواردی از جمله مشخصات مالک پیکره، مشخصات کمی و کیفی پیکره [مشخصات کمی مانند تعداد جملات و کلمات در زبان مبدا و مقصد، مشخصات کیفی مانند گونه یا ژانر متون، شیوه هم‌ترازی (دستی یا خودکار) و شیوه ارزیابی و کیفیت‌سنجی هم‌ترازی انجام‌شده] و وضعیت حقوق مؤلفین (کپی‌رایت) متون باشد.
مهلت ارسال پیشنهاد عضویت ۱۰ خردادماه و حداکثر زمان بررسی پیشنهاد عضویت ۲۰ خردادماه ۹۴ است؛ برای افزایش کارایی میز اشتراک از طرح ایده‌ها و پیشنهادات نیز استقبال می‌شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.