اپلیکیشن

تلفن همراه

May 24, 2015
8:17 یکشنبه، 3ام خردادماه 1394
کد خبر: 70370

تصمیم جدید برای شبکه‌های اجتماعی موبایلی

مسوولان سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از ابتدای سال تاکنون بارها از قانون گذاری در زمینه فعالیت نرم‌افزارهای ارتباطی موبایل خبر داده‌اند.
 
رییس سازمان تنظیم مقررات ارتباطات در اولین روزهای کاری سال جدید به دنبال کاهش آمار پیامکهای نوروزی اپراتورهای تلفن همراه، اعلام کرد که باید فعالیت شبکه‌های اجتماعی داخلی و خارجی قانونمند شود تا فعالیت آنها به طرح اقتصادی و درآمدهای اپراتورها ضربه وارد نکند.
 
علی اصغر عمیدیان در عین حال، از لزوم قانونمند شدن فعالیت شبکه‌های اجتماعی خبر داده بود. با این وجود توضیح بیشتری در این زمینه منتشر نکرده و زمان تصمیم گیری دراین باره را به نیمه دوم سال موکول کرده بود اما طرح کلی همین موضوع کافی بود تا سوالات و موضع گیری‌های متعددی در این باره ایجاد شود.
 
معاون سازمان تنظیم مقررات ارتباطات همچنین درباره ساماندهی این نرم افزارها تاکید کرد: در دنیا هم هنوز به جمع بندی نرسیده‌اند که با این نرم افزارها چگونه برخورد کنند اما مدلهای متفاوتی پیشنهاد میشود از جمله همکاری دو طرفه با اپراتورها و یا ارایه سرویس مشابه توسط اپراتور، ما هم هنوز نهایی نکرده ایم که چه کار میشود کرد اما به هر صورت این نرم افزارها باید براساس مقرراتی فعالیت کنند، ما هم امسال نسخه اولیه مقررات فعالیت این نرم افزارها را تهیه خواهیم کرد.
 
معاون سازمان تنظیم مقررات رادیویی نیز در هفته گذشته به ارائه توضیحاتی در این زمینه پرداخته و در یک برنامه تلویزیونی گفت: کاهش میزان پیامک و تماس اپراتورها به دلیل فعالیت نرم افزارهای موبایلی یک چالش جهانی است و در کشور ما نیز آمار پیامک دیگر رشد نداشته و حتی رو به کاهش است.
 
معاون صدور پروانه سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی درباره زیانی که برخی اپراتورها از ناحیه کم شدن تماس و پیامک به دلیل فعالیت نرم افزارهای موبایل داشته اند گفت: این نرم افزارها بر بستر یک اپراتور فعالیت میکنند و جایگزین خدمات اصلی شده اند.
 
صادق عباسی شاهکوه با اشاره به اینکه قطع کردن و یا مسدودسازی این نرم افزارها در دست وزارت ارتباطات نیست گفت: ما موضوعات را از دیدگاه اقتصادی نگاه میکنیم و سعی داریم ضرر و زیان را کاهش دهیم اما موضوعات فرهنگی و امثال آن در جای دیگری تصمیم گیری میشود.
 
اما حال در شرایطی که استفاده از نرم افزارهای موبایلی در میان مردم با سرعت بالایی در حال توسعه است و آمارهای وزارت ارتباطات نیز بر این موضوع صحه می گذارد و با عرضه اینترنت نسل سه و چهار تعداد مشترکان اینترنت همراه اپراتورها به مراتب گسترش یافته و با توجه به استفاده گسترده مشترکان از گوشی های هوشمند میزان فعال سازی بسته‌های دیتا و استفاده از اینترنت همراه اپراتورها گسترش یافته است حال این سوال هم وجود دارد که آیا این موضوع برای اپراتورها ایجاد درآمد نمی‌کند که معاون وزیر ارتباطات از تاثیر شبکه‌های موبایلی بر درآمد اپراتورها سخن گفته است؟
 
در این شرایط طبیعی است که مشترکان اینترنت همراه در موارد متعدد تصمیم بگیرند برای ارسال برخی پیام ها و یا گاهی حتی برای برقراری برخی تماس‌های خود از شبکه‌های اجتماعی موبایلی استفاده کنند. به هر حال کاربران برای استفاده از این شبکه‌ها نیز هزینه آن را پیشتر پرداخت کرده‌اند و این گونه نیست که استفاده از این خدمات برای کاربران حالت رایگان داشته باشد.
 
از سوی دیگر در تمام دنیا این موضوع امری رایج بوده که با گذشت زمان درآمد اپراتورها از طریق صوت و پیامک کاهش یافته و به تدریج درآمدزایی از طریق سرویس‌های اینترنتی جای این بخش را می گیرد.
 
پیش از این بارها وزیر ارتباطات نیز بر این موضوع تاکید کرده بود که وزارت ارتباطات به دلیل مسائل اقتصادی هیچ گاه علاقه به جلوگیری از فعالیت شبکه های اجتماعی نداشته و ندارد. حال دراین شرایط این سوال پیش می‌آید که آیا برای جبران درآمدهای از دست رفته اپراتورها در حوزه تماس و پیامک قرار نیست اپراتورها و شرکت‌های مختلف به طراحی برنامه های مختلف اینترنتی پرداخته و با ارائه سرویس‌های جدید به مشترکان برای خود درآمدزایی کنند؟
 
درحال حاضر به گفته وزیر ارتباطات حداقل 27.5 میلیون مشترک تلفن همراه از تلفن های هوشمند استفاده می کنند و بر همین اساس تعداد مشترکان اینترنت همراه ظرف یک سال گذشته از سه میلیون نفر به بیش از 9 میلیون مشترک رسیده است که قاعدتا فعال کردن بسته های مختلف و یا استفاده از اینترنت آزاد اپراتورها توسط این تعداد مشترک سود قابل توجهی را برای اپراتورهای ارتباطی به دنبال خواهد داشت.
 
اما وزیر ارتباطات در گفت‌وگو با ایسنا درباره نگرانی های ایجاد شده در میان کاربران شبکه های اجتماعی موبایل نسبت به دورنمای وضعیت این شبکه ها اظهار کرد: مردم اصلاً نگران نباشند. تصمیم مشخص ما آن است که فعلاً برنامه‌ای برای محدودیت فعالیت شبکه‌های اجتماعی موبایلی نداریم و قطعاً زمانی این موضوع را اعلام خواهیم کرد که جایگزین‌های مناسبی برای این شبکه‌ها در داخل کشور ایجاد شده باشد. به همین منظور اکنون هیچ تصمیمی برای محدود کردن شبکه‌های اجتماعی نداریم.
 
از سوی دیگر در شرایطی که کندی و اختلالات این نرم افزارها دائم کاربران ایرانی آنها را مجبور به مهاجرت به شبکه‌های جدید می کند، به نظر می رسد که مسوولان وزارت ارتباطات پیش از قانون گذاری برای این شبکه‌ها برای کیفیت خدمات آنها هم باید تدبیری بیندیشند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.