سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

May 27, 2015
12:02 چهارشنبه، 6ام خردادماه 1394
کد خبر: 70435

هـر گـارانـتی را جـدی نـگیریـد

خرید کالای بدون گارانتی موضوعی است که در مورد معیاب آن بسیار گفته و شنیده‌ایم و کارشناسان نیز توصیه‌های اکید در مورد خودداری از خرید چنین کالایی ولو با قیمت ارزان‌تر کرده‌اند. با این حال بنا به دلایلی برخی از خریداران همچنان به خرید کالاهای بدون گارانتی علاقه نشان می‌دهند.شاید عجیب باشد، ولی این موضوع در مورد برخی کالاهای گران‌قیمت که خرید نمونه‌های بدون گارانتی آنها ریسک بالایی دارد نیز در بازار ایران به شدت مرسوم است.
 
نمونه‌اش همین بازار نوت‌بوک که هر گاه در بازار آن شاهد رشد قیمت و کاهش موجودی می‌شویم، سیل نمونه‌های بدون گارانتی آن به بازار می‌شود و با قیمت ارزان‌تر از عرف بازار به فروش می‌رسد و از قضا مورد توجه خریداران قرار می‌گیرند. گاه نیز همین نمونه‌های بدون گارانتی که مشخص نیست از کجا و به چه طریق وارد بازار شده‌اند با گارانتی‌های بی‌نام و نشان به فروش می‌رسند.
در این بین برخی از افراد سودجو نیز با ارایه برگه‌های گارانتی با قیمت بسیار ارزان برای خریداران ناآگاه نوت‌بوک دام می‌گسترانند.
کارشناسان می‌گویند که خرید این نوع نوت‌بوک‌ها به شدت مرسوم شده و دردسرهای بسیاری برای خریداران در پی دارد. اما چه دردسرهایی ممکن است برای خریدار یک نوت‌بوک بدون گارانتی به وجود آید؟ اصلا خرید یک نوت‌بوک بدون گارانتی با نوت بوکی که تنها یکسال گارانتی دارد و پس از یکسال عملا نوت‌بوک بدون گارانتی به حساب می‌آید چه تفاوتی دارد؟
 دردسرهای خرید نوت‌بوک بدون گارانتی 
اگر چه در سال‌های اخیر تلاش‌های بسیاری برای مقابله با خرید و فروش کالاهای بدون گارانتی در بازار کامپیوتر شده است، اما گویا رشد قیمت‌ها و همچنین افزایش تعرفه واردات برخی از کالاها از جمله نوت‌بوک این تلاش‌ها را بی‌نتیجه گذاشته و در بازار این روزهای کامپیوتر شاهد عرضه و تقاضا برای نمونه‌های بدون گارانتی نوت‌بوک هستیم.
می‌توان گفت که در چنین شرایطی خریداران تحت تاثیر این شبهه که گارانتی چه دردی از کاربرانی که مبلغی هنگفت صرف خرید یک کالای کامپیوتری گران‌قیمت صرف کرده است و حالا با مشکل مواجه شده است درمان می‌کند از خرید کالای گارانتی دار ولی گران خودداری می‌کنند. 
همچنین بسیاری از افرادی که زیر بار خرید کالای بدون گارانتی می‌روند بر این باورند که اصلا چه تضمینی وجود دارد که شرکت‌های ارایه‌دهنده خدمات پس از فروش از عهده تعهدات خود نسبت به مشتریان برآیند و هر مشکلی را به استفاده نادرست کاربر از دستگاه ربط ندهند و به این ترتیب از زیر بار مسوولیت شانه خالی نکنند.  گروهی نیز با بیان این مطلب که عمر کاربری نوت‌بوک در ایران بیش از 5 سال است می‌گویند: چرا با توجه به این عمر مصرف بالا شرکت‌های گارانتی کننده باید یک سال کالا را گارانتی‌ کنند؟ این سوال‌ها موجب شده است که گروهی همچنان به مبحث گارانتی و خدمات پس از فروش نگاهی خوش‌بینانه نداشته باشند.
با وجود این کارشناسان می‌گویند که خرید کالای بدون گارانتی هیچ توجیهی ندارد و بدون شک موجب دردسر خریدار می‌شود.
محمد رواقی یک کارشناس بازار در این زمینه می گوید: معمولا کالاهای بدون گارانتی نمونه‌های قاچاقی یا مرجوعی هستند که از طریق واردکنندگان ناآشنا وارد بازار شده و در 70 درصد موارد خریدار را با دردسر مواجه می‌کند.
به گفته وی  بسیار مشاهده شده است که نوت بوک یک ماه پس از مصرف با مشکلاتی مواجه شده است و از انجا که فروشنده از عهده تعهدات خود برنمی‌آید خریدار متحمل پرداخت مبلغ هنگفتی بابت تعمیر دستگاه می‌شود.
این کارشناس بازار می‌گوید: خرید کالای بدون گارانتی به معنی این است که فروشنده هیچ تمضمینی در رابطه با عمر دستگاه و ایرادهای احتمالی به خریدار نداده و در صورت بروز هر مشکلی خریدار می‌ماند و دستگاه معیوبش!
همچنین با توجه به اینکه مبلغی که صرف خرید گارانتی کالاهای کامپیوتری می‌شود حدود 3 درصد قیمت دستگاه است می توان به این نتیجه رسید که خرید یک کالای گارانتی هزینه زیادی روی دست ما نمی گذارد. به عنوان مثال خرید یک نوت‌بوک دو میلیون تومانی هزینه‌ای حدود 60 هزار تومان بابت گارانتی روی دست خریدار می‌گذارد.
در مقابل خریدار با خیال راحت خرید خود را انجام می‌دهد و نگرانی بابت بروز مشکلی برای دستگاه خود ندارد. البته به شرطی که شرکت ارایه دهنده خدمات پس از فروش معتبر باشد.
  با احتیاط نوت‌بوک گارانتی دار بخرید
موضوع گارانتی‌های کاغذی و بی نام و نشان هم از ان موضوعاتی است که کارشناسان در مورد آن توصیه‌های بسیاری به خریداران کرده‌اند.به گفته آنها قبل از خرید نوت بوک بهتر است در مورد شرکت گارانتی‌کننده تحقیق و بررسی کنید و مجموعه نکاتی را مد نظر قرار دهید تا درگیر دردسرهای پس از خرید نشوید. کارشناسان بر این باورند در صورت رعایت برخی از نکات می‌توانید یک خرید بدون دردسر داشته باشید و خدمات پس از فروش مطلوبی را نیز دریافت کنید.
می‌خواهید بدانید چه نکاتی؟ ادامه این گزارش را بخوانید.
1- قبل از خرید در مورد شرکت گارانتی کننده تحقیق کنید
این روزها تحقیق و بررسی شرکت‌های ارائه‌دهنده گارانتی و خدمات پس از فروش کار ساده‌ای است.کافی است در اینترنت جست‌وجو کرده و یا از تجربه برخی از دوستان و آشنایان یا افرادی که در این زمینه آگاه هستند استفاده کنید.
حتی می‌توانید قبل از خرید سری به واحدهای ارایه دهنده خدمات پس از فروش زده و در موردآنها تحقیق و بررسی کنید.
2- بابت گارانتی بیش از حد پول ندهید
با یک تخمین ساده می‌توانید میزان مبلغ پرداختی را محاسبه کنید.
اکثرا شرکت‌های ارایه دهنده خدمات پس از فروش بابت گارانتی نوت بوک 3 درصد از خریدار اخذ می‌کنند.
3- کارت گارانتی را تا پایان مدت گارانتی نگه دارید.
لازم است که در حفظ و نگهداری کارت گارانتی کوشا باشید. اگر از خدمات آنلاین برخوردارید حتما شماره و کدهای مربوطه را حفظ کنید.
4- به گارانتی اعتماد کنید
این توصیه پایانی ما به شماست. صرف مبلغی برای گارانتی نوت‌بوک شاید چندان به چشم نیاید ولی آسودگی خاطر را برای شما به ارمغان اورده و کمک موثری به شما کاربری خواهد بود که در این آشفته بازار که هر روز قیمتها تغییر می‌کند اقدام به خرید نوت بوک کرده‌اید.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.