فناوری اطلاعات

June 4, 2015
13:18 پنجشنبه، 14ام خردادماه 1394
کد خبر: 70754

معرفی کتاب زنان دات آی تی

کتاب «زنان دات آی تی» به قلم طاهره شامخ و از سوی نشر سپید رود با تیراژ یک هزار نسخه‌ای در سال ۹۳ منتشر شده است.
این کتاب که تکیه اصلی خود را بر شعار انتخابی سال 2012 از سوی اتحادیه بین المللی مخابرات برای روز جهانی مخابرات و جامعه اطلاعاتی مبنی بر«زنان و دختران در فناوری اطلاعات و ارتباطات» قرار داده، به 6 فصل تقسیم شده است.
 
در فصل اول  که دارای سه بخش است ابتدا در مورد پیام سال 2012 صحبت شده و ضمن مرور پیام‌های سال گذشته، پیام فعلی را کالبد شکافی می‌کند. در قسمت دوم این فصل، چرایی اختصاص پیام روز ارتباطات برای زنان بررسی شده و در قسمت نهایی نیز اقداماتی که در مورد پیام در سطوح جهانی و کشوری انجام شده است، ذکر می‌شود.
 
فصل دوم این کتاب به فناوری اطلاعات و ارتباطات(فاوا) ، چیستی و در نهایت نقش این فناوری‌ها در تحولات جهان پرداخته  است.
 
بررسی موضوعاتی همچون زنان و فناوری اطلاعات و ارتباطات، اهمیت فاوا برای زنان، وضعیت زنان ایران در فناوری اطلاعات و ارتباطات، طرح اشتغال زنان و فاوا و همچنین به طور کلی تمام موضوعاتی که در حیطه زنان و این قبیل فناوری‌ها جای می‌گیرند، از جمله مباحثی هستند که به طور مفصل در فصل سوم این کتاب به آنها اشاره شده است.
 
فصل چهارم به معرفی مصادیق مختلف فناوری اطلاعات و ارتباطات و تمام امکاناتی که آنها مهیا می‌کنند، اختصاص یافته است.
 
در فصل پنجم نیز تلاش شده است تا از وبلاگ و وبلاگ نویسی به عنوان یکی از مهم‌ترین و موثرترین مصادیق فاوا و اینترنت و همچنین فوائد آن برای قشر بانوان شرحی آورده شود.
 
فصل ششم این کتاب هم به توضیح مفاهیم و اصطلاحاتی که در کتاب به آنها اشاره شده، اختصاص یافته است.
 
همچنین لازم به ذکر است که در بخش ابتدایی این کتاب یادداشتی به قلم دکتر شیرین احمدنیا جامعه شناس درج شده است. در بخشی از این یادداشت میخوانیم:
 
«این کتاب که در موضوع فعالیت زنان و دختران در عرصه ارتباطات و فناوری اطلاعات نگاشته شده است از دو منظر حائز اهمیت است؛ یکی از باب پرداختن به موضوع حضور و فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی زنان و دختران جوان در جامعه ایرانی که مدت‌هاست بخشی فعال و پویا از جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند و دیگر از باب این که به یکی از مترقی‌ترین حوزه‌های فعالیت علمی و فناوری نه تنها در سطح ایران که همچنین در سطحی جهانی می‌پردازد.»
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.