بازار سرمایه

تحلیل بازار

سخت‌افزار

June 22, 2015
20:55 دوشنبه، 1ام تیرماه 1394
کد خبر: 71329

AMD به چند شرکت کوچکتر تقسیم می‌شود

برای تمامی کارشناسان حوزه فناوری واضح است که AMD روزهای خوبی را پشت‌سر نمی‌گذارد و برای کسب درآمد بیشتر با مشکلات فراوان مواجه شده است. این شرکت بزرگ تراشه‌ساز در بازار جهانی پشت‌سر اینتل حرکت می‌کند و به خصوص در زمینه سخت‌افزارهای رایانه‌ای توان کمتری برای رقابت دارد.

 

به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، اما منابع آگاه گزارش دادند که این شرکت آمریکایی قصد دارد به صورت عمده فعالیت‌های خود را روی دستگاه‌های موبایلی متمرکز کند و نسبت به قبل توجه کمتری به دنیای رایانه‌ها داشته باشد.

طی چند ماه گذشته شایعات مختلف در مورد احتمال ادغام یا واگذاری AMD منتشر شد و در آخرین خبرها گفته شده است که این شرکت بزرگ قصد دارد برخی اصلاحات را در ساختار اصلی فعالیت‌های خود ایجاد کند و تا بتواند در بازار جهانی زنده بماند.

منابع آگاه گزارش دادند که «لیزا سو» مدیرعامل AMD طرح جداسازی بخش‌های مختلف این شرکت را مورد بررسی قرار می‌دهد. این طرح که به واسطه آن AMD به دو یا چند شرکت کوچک‌تر تقسیم می‌شود، پیش‌تر با مخالفت مدیران اصلی شرکت مواجه شد.

بر اساس طرح اولیه گفته شده است که مرکز تولید پردازنده‌های مرکزی(CPU)، پردازنده‌های گرافیکی(GPU) و واحدهای مربوط به اعطای مجوزهای محصول از مرکز تولید سرورها جدا شوند.

این مسئله می‌تواند فشار مالی زیادی را به AMD وارد کند. اما کارشناسان می‌گویند AMD که طی چند سال اخیر در بازار جهانی رایانه‌های شخصی به‌خصوص در حوزه پردازنده‌های CPU و GPU اقدام قابل ملاحظه‌ای انجام نداده‌ است، با این کار می‌تواند ادامه حضور خود را تضمین کند.

به هر حال باید توجه داشت که تولید محصولات مختلف فناوری با کیفیت بالا و موفق بودن در بازار جهانی تراشه‌های رایانه‌ای دو مقوله کاملا متفاوت است. برای فصل نخست سال 2015 میلادی ضرر خالص AMD به‌ازای هر سهم در تالار بورس 23 سنت محاسبه شد تا با این اتفاق شرکت مذکور در مجموع 180 میلیون دلار ضرر کند.

در همین دوره زمانی از ارزش سهام AMD به میزان قابل ملاحظه کاهش یافت تا هر سهم آن هم‌اکنون با قیمت 2.64 دلار خرید و فروش شود. لازم به ذکر است هر سهم AMD در سال 2006 میلادی 40 دلار ارزش داشت.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.