سیستم‌عامل و نرم‌افزار

فناوری اطلاعات

June 27, 2015
11:50 شنبه، 6ام تیرماه 1394
کد خبر: 71482

طراحی سیستم آهن‎ربای هوشمند برای خطوط راه‌آهن

یک کارشناس نرم‎افزار گفت: راه‎آهن جمهوری اسلامی ایران با 7500 کیلومتر فیبرنوری بعد از شبکه مخابرات دارای بزرگ‎ترین شبکه فیبرنوری در کشور است.
 
محمد ماسوری در گفت‎وگو با ایسنا در لرستان، بیان کرد: راه‎آهن همواره به عنوان بخش استراتژیک و پر اهمیت یک کشور محسوب می‎شود که نقش بسیار پررنگی در پویایی اقتصاد هر کشور ایفا می‎کند.
 
وی اضافه کرد: سالیانه در جهان سرمایه‎گذاری هنگفتی در جهت ساخت، نگه‎داری و توسعه خطوط ریلی صورت می‎پذیرد. از سویی دیگر گسترش شبکه ریلی کشور و افزایش ناوگان ریلی خصوصا در بخش حمل بار، ضرورت برنامه‎ریزی‎ها و سازماندهی هرچه بیشتر را در این بخش بیش از پیش آشکار می‎کند.
 
ماسوری ادامه داد: در مواجهه با روند رو به رشد تقاضای سرعت و ظرفیت بالا در حمل و نقل ریلی، صنعت حمل و نقل کشور ناچار است به سوی هوشمند سازی سیستم ریلی خود گام بردارد، زیرا در طول سالیان اخیر با توسعه زیرساخت ریلی و استفاده مقدماتی از صنعت IT، روش‎های سنتی به حداکثر بازدهی خود رسیده‎اند، لذا نیاز به یک تحول اساسی در این صنعت به شدت احساس می‎شود.
 
این کارشناس نرم‎افزار با بیان اینکه در کشورهای توسعه یافته روند ترکیب صنعت IT با خطوط ریلی تقریبا تکمیل شده و به حد ایده‎آل خود رسیده است، گفت: وجود سخت‎افزارهای جدید و طراحی ابر نرم‎افزارهای قدرتمند این امکان را فراهم آورده است تا حمل و نقل ریلی با ترکیب این سیستم‎ها با اجزاء ساختاری خود یک سیستم هوشمند ترکیبی را به وجود آورده و در جهت بهینه سازی عملکرد و سرعت بخشیدن روند رو به رشد این سیستم گام بردارد.
 
وی با اشاره به سیستم آهن‎ربایی هوشمند خطوط، اظهار کرد: این طرح حاصل ایده‎پردازی و تجربیات ارزشمند IT در حوزه سخت‎افزار، نرم‎افزار و کاوش در سیستم‎های هوشمند ریلی در آمریکا و اروپا و ترکیب آنها با بسترهای موجود خصوصا بستر ارزشمند فیبرنوری در حوزه خطوط ریلی است، امید می‎رود گامی هر چند کوچک در راستای توسعه کشور و بهره‎وری هرچه بیشتر خطوط ریلی برداشته شود.
 
ماسوری ادامه داد: سیستم پیشنهادی در این طرح ترکیبی از ایده‎های نو و خلاقانه و زیرسیستم‎های ارزشمندی است که در مهم‎ترین خطوط ریلی دنیا مورد استفاده قرار گرفته و بارها و بارها بازدهی بالای خود را نشان داده است، لیکن نکته‎ای که این طرح را برجسته می‎کند، در دسترس بودن طرح پیشنهادی با توجه به بسترهای موجود در خطوط ریلی و همچنین امکانات و توانایی‎های تیم توسعه است که مشخصه‎های ارزشمندی از جمله خلاقیت و تخصص را سرلوحه کار خود قرار داده‎اند.
 
این پژوهشگر نرم‎افزار بیان کرد: راه‎آهن جمهوری اسلامی ایران با داشتن 7500 کیلومتر فیبرنوری بعد از شبکه مخابرات دارای بزرگ‎ترین و مهم‎ترین شبکه فیبر نوری در کشور است که می‎تواند به عنوان بستری ارزشمند راه را برای توسعه طرح پیشنهادی کاملاً هموار کند.
 
وی خاطرنشان کرد: تک تک قسمت‎های مورد پیشنهاد از منظر فنی و قابلیت پیاده‎سازی مورد کاوش و ارزیابی قرار گرفته‎اند و در نهایت با اتکا به نیروی کاملاً بومی با کیفیت مطلوب و در سطوح جهانی قابلیت پیاده‎سازی پیدا کرده و به راحتی می‎تواند جایگزینی شایسته برای سیستم‎های قدیمی‎تر شود.
 
ماسوری تصریح کرد: این طرح تحت عنوان RIMS – Railway Intelligent Magnet System – یا سیستم آهن‎ربای هوشمند خط آهن نام‎گذاری می‎شود. علت این نام‎گذاری ابداع هسته نرم افزاری سیستم است که تحت عنوان IMS شناخته می‎شود.
 
این کارشناس نرم‎افزار اضافه کرد: با پیشرفت روز افزون تکنولوژی و حرکت شرکت‎ها و سازمان‎ها به سوی مکانیزه شدن، سیستم‎های نرم‎افزاری نیز دچار یک تحول اساسی شده و به سرعت سیستم‎های مختلف به بازار نرم‎افزارهای کامپیوتری اضافه شدند اما سیستم‎های مبتنی بر وب و آنلاین، یک گام فراتر رفته و امکان دسترسی به حساب‎ها، گزارشات و اسناد را از هر نقطه‎ای در دنیا، فراهم می‎کند که به عنوان مثال حتی می‎توانید از طریق گوشی موبایل نیز به انجام امور روزانه بپردازید.
 
وی یادآور شد: سیستم نرم‎افزاری مبتنی بر وب RIMS یک هسته قدرتمند است که تکنولوژی‎های ابداعی توسط تیم توسعه آپاسای آنرا به یک سیستم مجتمع با خدمات سطح بالا تبدیل می‎کند که زیر سیستم‎های مختلف همانند یک قطعه آهن به هسته مرکزی تحت عنوان آهن‎ربای هوشمند می‎چسبند و خود را با سیستم سازگار می‎کنند.
 
ماسوری بیان کرد: نتیجه آن بوجود آمدن یک سیستم مجتمع، هوشمند، دارای امنیت بالا و بسیار قابل اطمینان، با محیطی کاملا امن و مقاوم در برابر نفوذ و هک، و ایجاد بستر و امکاناتی برای پوشش سریع و قابل اعتماد در پی نیازهای پیش بینی نشده شرکت‎ها و سازمان‎ها به داشتن سیستم یکپارچه غیرمتمرکز و ایجاد ابزارهائی برای آسان کردن ارتباط از راه دور، انعطاف و تغییرپذیری سریع در نیاز کاربران است.
 
این کارشناس نرم‎افزار گفت: مهم‎ترین خصوصیت این طرح استفاده از تکنولوژی‎های ابداعی تیم طراحی است که نمونه داخلی و خارجی نداشته و سبب ایجاد یک تحول اساسی در نحوه طراحی و پیاده سازی این طرح شده که متضمن قدرت بلامنازع این سیستم در مقابل دیگر رقبا است.
 
وی گفت: چیزی که RIMS را از دیگر سیستم‎های نرم افزاری موجود جدا می‎سازد نوع نگرش این سیستم به کاربران و همچنین تکنولوژی‎هایی است که در آن استفاده می‎شود.
 
ماسوری افزود: سیستم‎های نرم افزاری حال حاضر با فن آوری و معماری منسوخ، عدم ارائه خدمات مطلوب و مورد رضایت کاربران، محدودیت‎های طراحی، تغییر پذیری‎های سخت و غیرقابل اعتماد، به روزآوری دیرهنگامی که منطبق بر نیازهای کنونی کاربران نیست؛ در حال حاضر نمی‎توانند با سازمان‎ها و شرکت‎ها در راستای خط مشی گسترش و پیشرفت روزافزون و گام نهادن در عرصه موفقیت بر بازارهای داخلی و خارجی و پشت سر نهادن رقیبان آنچنان که باید همسو شوند.
 
این محقق با بیان اینکه طرح RIMS با بهره‎گیری از تکنولوژی‎های روز دنیا و فارغ از وابستگی به یک پلتفرم خاص حاصل از WebBase بودن آن، تلاش می‎کند نیاز کاربر هوشمند امروزی را برآورده سازد تصریح کرد: هسته مرکزی که حاصل ایده خلاقانه و تکنولوژی‎های ابدایی تیم فنی آپاسای است، هیچ‎گونه مشابه داخلی و خارجی نداشته و حاصل چندین سال تجربیات ارزشمند در حوزه توسعه نرم افزار است.
 
وی با اشاره به برخی از تکنولوژی‎های تولیدی مورد استفاده در هسته مرکزی طرح با نام‎گذاری ابداعی شرکت گفت: ای جکس وارون (Invers Ajax)، مدلینگ چند لایه هوشمند( Multi Layer Modeleing Intelligent)، تولید سی اس اس هوشمند (Intelligent CSS Builder) و چندین تکنولوژی دیگر از این فن‎آوری‎هاست.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.