امنیت

فناوری اطلاعات

September 26, 2015
9:15 شنبه، 4ام مهرماه 1394
کد خبر: 73490

در “گفت و گوی سیاسی” مطرح شد: فضای سایبری اساسِ نظامِ تمدن ساز است

پژوهشگر علوم سایبرنتیک در فضای مجازی گفت: نظامی در قرون اخیر می تواند تمدن ساز باشد که بتواند در عرصه سایبری و فضای مجازی حرف اول را بزند؛ در حقیقت فضای سایبری اساسِ نظامِ تمدن ساز است و سایبر و فضای مجازی علوم تراز هستند.
 
برنامه "گفت‌وگوی سیاسی" با موضوع شورای عالی فضای مجازی و با حضور سید محمد رضا اصنافی پژوهشگر حوزه فضای مجازی و دکتر منوچهر خادمی پژوهشگر علوم سایبرنتیک در فضای مجازی روانه آنتن شد.
سید محمد رضا اصنافی پژوهشگر حوزه فضای مجازی درباره دلایل تشکیل شورای عالی فضای مجازی گفت: اگر در میان اهداف و دلایل تشکیل شورا، یک هدف یعنی هم گرایی هم انجام شود، کار بزرگی صورت پذیرفته است.
 
وی افزود: این موضوع مانند تیم فوتبال است؛ در فوتبال برخی تیم ها گمنام هستند و نیروی انسانی قوی ندارند ولی شگفتی خلق می کنند زیرا مزیت آنها در هماهنگی است. در ساختار مدیریتی و سیاسی کشور تا قبل از تشکیل این شورا دچار یک پراکندگی بودیم و در حوزه محتوی چندین دستگاه وجود داشتند که به تولید محتوا می پراختند.
 
وی به زیرساخت ها اشاره کرد و بیان داشت: در این حوزه تقریبا نگاه واحدی وجود داشت و آن وزارت ارتباطات بود اما همگرایی بین زیرساخت ها و محتوا و جایی که بتواند اینها را هماهنگ کند، وجود نداشت. البته نهادهای مختلفی با هم کار می کنند مانند حوزه امنیت که بحث تازه ای بود و متولیان مختلفی وجود داشت.
 
اصنافی با بیان اینکه موازی کاری تا پیش از تشکیل شورا در زمینه فضای مجازی وجود داشت، اظهار داشت: به عنوان مثال در حوزه علوم انسانی و مباحث فلسفی مربوط به حوزه فضای مجازی اصلا تولید محتوا و تربیت نیروی انسانی نداریم و یا پژوهشگاه های کشور که در این زمینه فعالیت می کنند، فقط زیرساختی به این موضوع نگاه می کنند و به فکر توسعه فنی هستند.
 
وی ادامه داد: همه اینها با هم در جای خودشان دارای اهمیت هستند اما وقتی اینها با هم جمع نشوند و قدرت مضاعفی تشکیل نشود، عملا کاری انجام نمی شود و شاه هدر رفت نیروی انسانی و انرژی خواهیم بود. اتفاقی که باید در این سه سال می افتاد این بود که باید قرارگاهی تشکیل می شد تا مانند مربی که تیم اش را مدیریت می کند تیم خودش را ارنج می کرد.
 
این پژوهشگر حوزه فضای مجازی با بیان اینکه در این سه سال اهداف تا حدود زیادی محقق نشده است، در عین حال خاطرنشان کرد: البته این شورا نوپا است و نیاز به زمان برای هماهنگی بیشتر دارد اما سرعت تحولات در فضای مجازی آنقدر بالا است که با ساختارهای موجود نمی توان با آن مواجه شد، به عنوان مثال خیلی از عرصه ها نیازمند قانون است اما فرآیند قانون گذاری ما حدود سه سال طول می کشد. به عنوان نمونه اگر دو سال پیش اینجا می بودیم درباره پدیده ای به نام تلگرام اصلا حرفی نداشتیم ولی امروز این یک مسئله بزرگ است و طبق آمار رسمی 13 میلیون ایرانی در این شبکه حضور دارند.
 
وی تصریح کرد: اگر بخواهیم با آن فرآیند سنتی کشور برای مدیریت فضا وارد شویم، منجر به شکست است. این شورا باید ساختار شکن عمل می کرد، زیرا این ساختار با این فرآیند نمی تواند کار سریعی انجام دهد و به نظر می رسد این ساختار نیز در ساختار کلی کشور هضم شده است و ملاحظات دست و پاگیری که در حوزه های مختلف وجود دارد در این خصوص نیز وجود دارد.
 
دکتر منوچهر خادمی به ضرورت دستور تشکیل شورای عالی فضای مجازی در کنار شورای عالی انقلاب فرهنگی، اشاره کرد: رهبر اهمیت فضای مجازی را به اندازه انقلاب عنوان کردند و اساسا دستور رهبر انقلاب برای تشکیل این شورا نیز ایجاد انقلابی در حوزه فضای مجازی است.
 
وی افزود: در فضای مجازی دستگاه های خرد و کلانی وجود داشتند که به صورت جزیره ای فعالیت های زیرساختی را انجام می دادند ولی فضای مجازی به دنبال ایجاد نوع انقلاب اخلاقی در تمدن انسان است. یعنی ما باید به دنبال تکمیل انقلاب خودمان در فضای مجازی باشیم. واحد شمارش انقلاب ها صده است و باید صد سال بگذرد تا مشخص شود آن انقلاب در یک قرن گذشته در زمینه های اقتصای، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و مجازی انقلاب انجام داده است یا خیر؟
 
پژوهشگر علوم سایبرنتیک در فضای مجازی به فضای مجازی اشاره کرد و بیان داشت: این حوزه به دنبال ایجاد نوعی انقلاب اخلاقی و انسانی و تمدنی است. پژوهشکده علوم سایبرنتیک اعلام کرده است که نظامی در قرون اخیر می تواند تمدن ساز باشد که بتواند در عرصه سایبری و فضای مجازی حرف اول را بزند؛ در حقیقت فضای سایبری اساسِ نظامِ تمدن ساز است و اینها یعنی سایبر و فضای مجازی علوم تراز هستند.
 
خادمی تاکید کرد: هر تمدنی که بتواند سیاست سایبری، اقتصاد سایبری و علوم سایبری اش را تراز کند و در مرحله تولید محتوا گام بردارد می تواند در میان سایر تمدن ها حرف اول را بزند و شورای عالی فضای مجازی در همین راستا تشکیل شده است تا بتواند انقلاب اسلامی خودمان را با کدهای صفر و یک صادر کنیم.
 
وی با تاکید بر اینکه باید از تمام ظرفیت های انقلاب در حوزه فضای مجازی استفاده کرد، اظهار داشت: ادامه انقلاب اسلام و حیات آن در فضای مجازی است. اگر فضای مجازی از دست متولیان سیاسی و امنیتی و همچنین اقتصادی و اجتماعی ما رها شود، انقلاب اسلامی دیگر تداوم نخواهد داشت! 
 
پژوهشگر علوم سایبرنتیک در فضای مجازی به روش های همراه کردن فضا با انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: ما باید دکترین سایبرنتیک و استراتژیک مان را در حوزه فضای مجازی راه اندازی کنیم.  
 
وی با اشاره به سخن رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه فضای مجازی در جنگ نرم است گفت: در حوزه ادبیات سیاسی و بین المللی کلمات مانند سایبر تروریسم بجای تروریسم جا افتاده است که نشان دهنده این است عرصه جنگ، دیگر عرصه نبرد توپ و تانک و خون نیست، زیرا الان جنگ فضای مجازی است و هر کسی که بتواند در حوزه فضای مجازی گامی بردارد، به عنوان افسر جنگ نرم شناخته می شود.
 
شایان ذکر است؛ گفت‌وگوی سیاسی هر روز ساعت 17:30 از شبکه رادیویی گفت‌وگو پخش می شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.