امنیت

فناوری اطلاعات

October 30, 2015
16:28 جمعه، 8ام آبانماه 1394
کد خبر: 74113

مقابله «گوهر» با حوادث رایانه‌ای

معاون پژوهشکده امنیت پژوهشگاه ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات گفت: مراکز «گوهر» در حوزه سازمانی و ملی به مقابله با حوادث رایانه‌ای می‌پردازند.
 
رضا کلانتری در گفت‌وگو با ایسنا در زنجان، با بیان این‌که مراکز "سرت"، مراکز "گوهر" و "ماهر" نام داشته و ماهر، گروه واکنش هماهنگ به رخدادهای رایانه‌ای است، اظهار کرد: در سطح کشور نظام ملی مقابله با حوادث رایانه‌ای داریم که توسط سازمان فن‌آوری اطلاعات تدوین شده و اجزای آن در سازمان فن‌آوری اطلاعات مستقر است.
 
او ادامه داد: در واقع هر کدام از سازمان‌ها می‌توانند در ذیل خود مرکز مقابله با حوادث رایانه‌ای داشته باشند که مراکز سرت هستند. لزوم ایجاد مراکز سرت (مرکز گوهر) نیز وقتی به چشم می‌آید که حادثه‌ای امنیتی رایانه‌ای رخ دهد؛ چراکه در چنین مواقعی گروه‌های گوهر واکنش نشان داده و وارد عمل می‌شوند. البته مراکز گوهر واکنش پیشگیرانه، تحلیل و تشخیص و تست نفوذ نیز دارند.
 
وی افزود: وقتی مرکز عملیات امنیت، رخداد قابل توجهی را گزارش می‌دهد مراکز سرت بلافاصله فعالیت خود را شروع می‌کنند. به‌عنوان مثال وقتی حمله‌ای به سامانه یا شبکه‌های سازمانی رخ می‌دهد تیم گوهر دست به کار شده و با شناسایی آسیب‌ها و میزان خسارت، اقدامات ضروری را برای بازگرداندن سیستم به حالت پیش از حمله انجام می‌دهد.
 
کلانتری با تاکید بر این‌که گوهر، عملیات لازم برای ادامه فعالیت سیستم‌های مورد حمله را برعهده دارد، تصریح کرد: سازمان فن‌آوری اطلاعات، مرکز ماهر را مرکز هماهنگی با سرت‌های مختلف و در بخش‌های مختلف معرفی می‌کند. در واقع مرکز ماهر، مرکز هماهنگی است که اطلاع‌رسانی می‌کند و در کنار همه این موارد سرت‌های تحقیقاتی نیز تحت عنوان آپاد (آمادگی، پشتیبانی و امداد) در دانشگاه‌های تراز اول کشور و دانشگاهای مرکز استان مشغول به فعالیت‌اند.
 
معاون پژوهشکده امنیت پژوهشگاه ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات وزارت ارتباطات خاطرنشان کرد: می‌توان با جدیت، مراکز گوهر را سرت‌های عملیاتی دانست که بر لبه دانش حرکت می‌کنند و حوادث و رخدادها را از منظر پژوهش مورد بررسی قرار داده و نتایج را به مراکز ماهر ارایه می‌دهند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.