تبلت

تلفن همراه

November 1, 2015
19:56 یکشنبه، 10ام آبانماه 1394
کد خبر: 74160

بازارتبلت درسراشیبی رکود

کارشناسان انتظار دارند سهم تبلت‌های جدا شدنی در هجده ماه آینده افزایش پیدا کند.
بازار تبلت‌ها که سال‌ها به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین ابزارهای دیجیتال شخصی شناخته می‌شدند، روزهای رکود را پشت‌سر می‌گذارد.
 
جدیدترین گزارش منتشرشده از سوی موسسه تحقیقاتی IDC در این مورد هم این موضوع را تایید می‌کند و نشان می‌دهد که صادرات جهانی انواع تبلت در فصل سوم سال‌جاری میلادی کاهش سالانه داشته است.
 
براساس این گزارش، صادرات جهانی تبلت در فصل سوم سال جاری میلادی برای چهارمین فصل متوالی شاهد کاهش سالانه بوده است. به این ترتیب در نهایت میزان صادرات جهانی این محصولات در فصل سوم سال 2015 به 7/  48 میلیون دستگاه رسیده است که این میزان نسبت به فصل سوم سال گذشته میلادی تا 6/  12 درصد کاهش داشته است. البته بررسی‌ها نشان می‌دهد که نتایج به‌دست آمده در فصل سوم رشد فصلی نسبتا کمی را با خود دارد؛ اما به طور کلی این نتایج خبر از چالش‌های بزرگی که در آینده پیش روی بازار جهانی تبلت قرار دارند، می‌دهد.
 
در اواخر سال 2014 موسسه IDC تخمین زده بود که تعداد تبلت‌های صادرشده به سراسر جهان به 9/  581 میلیون دستگاه رسیده است که این میزان در مقایسه با سال 2013 رشد 36 درصدی داشت. در این میان بازارهای بزرگ و پیشرفته مانند آمریکای شمالی، اروپای غربی و آسیا پاسیفیک به ازای هر منطقه 100 میلیون تبلت فعال در اختیار داشتند؛ فرصتی برای رشد که مدام کمرنگ‌تر می‌شد.
 
رایان ریت، یکی از کارشناسان موسسه IDC در این مورد می‌گوید: «ما معتقدیم که تبلت‌های ساده قدیمی به دنیای کامپیوترهای شخصی تعلق دارند. در حالی که تعداد موبایل‌های هوشمند مورد استفاده مردم جهان به سرعت رو به افزایش است و این دستگاه‌ها مدام به سوی بزرگ‌تر شدن و با قابلیت‌تر شدن پیش می‌روند؛ اما نیاز به محصولی با ابعاد کوچک‌تر روز به روز کمتر می‌شود. شاید به همین دلیل است که تبلت‌ها به تدریج در حال واگذار کردن سهم بازار خود به موبایل‌های هوشمند هستند.»
 
در پاسخ به این چالش‌هاست که این روزها شرکت‌های تولیدکننده تمایل بیشتری به ساختار تبلت‌های جدا شدنی یا هیبریدی نشان می‌دهند. در حالی که تبلت‌های جدا شدنی سهم تک رقمی از کل بازار تبلت را در اختیار دارند، کارشناسان IDC انتظار دارند این سهم به سرعت در هجده ماه آینده افزایش پیدا کند. 
 
تام مینیل یکی دیگر از کارشناسان موسسه IDC در این مورد معتقد است: «اولین نسل تبلت‌های جدا شدنی نتوانستند آن‌طور که باید در بازار مورد توجه قرار بگیرند و تنها عده کمی از کاربران آن هم برای کاربردهای تجاری از آنها استقبال کرده و آنها را خریدند؛ اما تبلت‌های جداشدنی که این روزها در بازار عرضه می‌شوند تغییر و تحول خوبی را هم از نظر سیستم‌عامل و هم از نظر سخت‌افزاری پشت سر گذاشته‌اند و به این ترتیب می‌توانند به خوبی توجه کاربران خانگی و حرفه‌ای را هم به خود جلب کنند و درنهایت حضور پررنگی هم در بازار داشته باشند.»
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.