سیستم‌عامل و نرم‌افزار

فناوری اطلاعات

November 14, 2015
18:44 شنبه، 23ام آبانماه 1394
کد خبر: 74403

ششمین همایش کاربردپذیری در ایران برگزار شد/ کاربردپذیری یعنی پاسخ به نیاز همه اقشار

ششمین همایش کاربردپذیری، پنج شنبه 21 آبان ماه همزمان با روز جهانی این رویداد در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات (مرکز تحقیقات مخابرات ایران) از سوی شرکت چارگون به عنوان نماینده رسمی UXP در ایران، برگزار شد.
 
این همایش با پخش ویدئویی از سخنان الیزابت روزنبرگ، بنیانگذار روز کاربردپذیری که انحصارا برای ایران ضبط شده بود، آغاز شد. او در این پیام، کاربردپذیری را عاملی برای موفقیت در استفاده از فناوری و تجارت‌های مرتبط با آن دانست و برای همه علاقه‌مندان این موضوع در ایران آرزوی موفقیت کرد.
 
پس از پخش این پیام، شهباز توکلی مدیر محصول شرکت چارگون با موضوع مدیران محصول در مقابل طراحان تجربه کاربری سخنرانی کرد. وی مدیر محصول را به عنوان کسی معرفی کرد که مسئولیت نهایی محصولات تولید شده را برعهده دارد و گفت: مدیر محصول کسی است که بتواند نیازمندی‌های بازار را بشناسد و محصولات خلاقانه برای پاسخگویی به نیاز آنها تولید کند.
 
او با اشاره به تداخل و پیچیدگی وظایف مدیرن محصول و طراحان کاربری گفت: مدیر محصول کسی است که باید درباره موفقیت یا عدم موفقیت یک محصول پاسخگو باشد که به این سبب شاید بتوان او را رئیس جمهور یک محصول معرفی کرد. اما طراح کاربری کسی است که باید نسبت به هم‌جهت بودن محصول با نیاز مشتری پاسخگو باشد. بنابراین می‌توان او را عضوی مهم در کابینه محسوب کرد.
 
توکلی خاطرنشان کرد: یک محصول موفق حاصل بازریابی و فروش، طراحی اثربخش و کاربرپسند بودن و در نهایت حضور یک تیم قوی تولید است. این 3 عامل در کنار یکدیگر جمع نمی‌شوند مگر آنکه مدیران محصول و طراحان تجربه کاربری با همکاری یکدیگر روند تولید یک محصول را به انجام برسانند.
پس از توکلی، علیرضا نیکوکار طراح کاربری با موضوع چه چیزهایی شرایط شکست یک UX رافراهم می‌کنند سخنرانی کرد.
 
وی با بیان اینکه موضوع UX و کاربردپذیری باید در یک شرکت از سوی بلندمرتبه‌ترین مدیران و ذینفعان مورد پذیرش و حمایت قرار بگیرد گفت: در شکست یک تجربه UX عوامل محتلفی از جمله عدم حمایت مدیران ارشد، تقابل و عدم ایجاد هماهنگی با مدیران میانی، عدم تشکیل تیم UX در شرکت‌ها و تحمیل کلیه امور به یک طراح کاربری و همچنین نبود یک تیم منسجم و متخصص و در نهایت نبود ابزارهای اصلی و تجهیزات تست‌گیری و… نقش دارند.
 
سپیده قیصر، طراح کاربردپذیری در شرکت پیچک، سخنران بعدی بود که با موضوع کاربردپذیری و طراحی کاربرمحور برای تولید محصول اثربخش سخن گفت. وی با اشاره به تجربه اپلیکیشن CooolKey گفت: طراحان این اپلیکیشن در بازار رقابتی خود توانستند تنها با توجه به یک نیاز مشترک، میان کاربران به موفقیت چشمگیری دست پیدا کنند. آنها برخلاف رقبای خود که امکانات و سرویس‌های مختلفی را در اختیارشان قرار می‌دادند به کاربر خود این امکان را دادند تا در بک‌گراند کیبورد خود بتواند عکس دلخواهش را آپ لود کنند. همین امر موجب شد CooolKey به یکی از اپلیکیشن‌های پرکاربر تبدیل شود.
 
وی ادامه داد: این تجربه برای طراحان کاربردپذیری یک پیام مشخص دارد و آن اینکه اغلب محصولات موفق تولیداتی هستند که به نیاز کاربر به درستی پاسخ می‌دهند. این پیام تاکید می‌کند به جای دادن سرویس‌های مختلف و بی‌کیفیت فقط یک سرویس را ارائه کنید اما نهایت کیفیت و دقت را در تولید آن به خرج دهید.
 
پرهام باغستانی طراح کاربری چارگون نیز با موضوع آزمایشگیری واقعی، سخنران پایانی بخش اول همایش کاربردپذیری بود. او با بیان این که طراح کاربردپذیری باید در دنیای واقعی محصولات خود را در معرض آزمایش قرار دهد گفت: در فضای آزمایشگاهی که نوعی رسمیت برای کاربر ایجاد می‌شود به هیچ وجه نیازها و خواسته‌های او منعکس نمی‌شوند چرا که کاربر همواره نگران اشتباه کردن است و احساس واقعی خود را نشان نمی‌دهد و این درست همان نقطه‌ای است که طراح کاربردپذیری به آن نیاز دارد چراکه از اشتباه کاربر است که طراح به نواقص احتمالی محصول خود پی می‌‌برد.
 
باغستانی با بیان اینکه هیچ جایگزینی برای کاربران واقعی محصول وجود ندارد گفت: در آزمایش‌گیری واقعی مهم است که بدانیم کاربر کجا و چطور و با چه ابزاری محصول شما را تست می‌کند. همه این دریافت‌ها در نهایت به همراه فاکتور زمان، به شما کمک می‌کنند یک محصول واقعی را براساس یک نیاز واقعی تولید و ارائه کنید.
 
بخش دوم همایش کاربردپذیری با سخنرانی پیام شکیبافر طراح بصری دیجی کالا آغاز شد.
او با اشاره به کتاب EVIL BY Design گفت: نویسنده این کتاب به طراحان کاربردپذیری توصیه می‌کند با بهره‌گیری از گناهان هفت‌گانه یک محصول را طراحی و به کاربر ارائه کنند. به همین دلیل است که نام کتاب خود را شیطان در طراحی نهاده است.
 
او ادامه داد این کتاب به شما یاد می‌دهد محصولی تولید کنید که احساس غرور را در کاربرتان زنده کند. همچنین شما یاد می‌گیرد با استفاده از سستی و کاهلی کاربران، راحت‌ترین پیشنهادها را به او بدهید. با میل مصرف‌گرایی لذت‌مدار او ترغیب کنید تا محصولات شما را یکی پس از دیگری استفاده کند. شما یاد می‌گیرید با خشم و یا به تعبیری ترس او، تغییراتتان را به آرامی در محصولات ایجاد کنید به‌طوری که او در این تغییرات با شما همراه باشد. با حس حسادت او حس برتری‌جویی‌اش را زنده می‌کنید و با صفت حرص و طمع، می‌توانید محصولات خود را برای او خاص و ویژه جا بیندازید. در این کتاب یاد می‌گیرید با چاپلوسی از کاربرتان، او را همچنان مشتری خود نگه دارید.
 
موضوع دسترسی‌پذیری عنوان سخنرانی علی‌رضا الیادرانی بود که در آن تلاش کرد تا دسترسی‌پذیری را به عنوان یکی از مهم‌ترین نقاط استراتژیک در کاربردپذیری معرفی کند. او با بیان این که طراح کاربردپذیری باید در تولید محصول خود همه کاربران را در سنین مختلف و با توانمندی‌های مختلف مد نظر داشته باشد گفت معلولان جسمی، ادراکی، نابینا و ناشنوا از جمله اقشاری هستند که معمولا در تولید یک محصول نادیده گرفته می‌شوند؛ این در حالی است که استفاده از فناوری در میان همه اقشار به سرعت در حال توسعه است.
 
اسما کروبی با سخنرانی درباره اثر کاربردپذیری بر افزایش خرید اینترنتی و الهام الوندی با موضوع تدوین پرسونا روشی برای طراحی کاربر محور، از شرکت دیجی‌کالا سخنرانان بعدی این همایش بودند.
در ادامه نیز محمد جعفر کرمان‌پور از کاربردپذیری و بازاریابی و محمدرضا محمدعلی با موضع چه چیزهایی کاربردپذیر نیست سخن گفتند.
 
آرش معتمدی مدیر محصول مایکروسافت و نصرالله جهانگرد معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز از دیگر سخنرانان این همایش بودند.
همچنین یک پنل تخصصی با موضوع جایگاه تجربه کاربری و کاربرپذیری در تولید محصول برگزار شد.
اهدا لوح و تندیس به 10 برگزیده جایزه کاربردپذیری نیز بخش پایانی این همایش یک روزه بود.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.