امنیت

بانکداری و پرداخت الکترونیک

فناوری اطلاعات

November 23, 2015
20:08 دوشنبه، 2ام آذرماه 1394
کد خبر: 74610

وقایع پاریس سرمایه‌گذاری درفضای سایبری را رونق می‌بخشد/ بازار امنیت سایبری جهان 170میلیارد دلاری می شود

 اتحادیه اروپا پیش از این اعلام کرده بود که تا سال 2020 بودجه امنیت سایبر خود را حدود 14درصد افزایش خواهد داد ولی با توجه به اینکه بریتانیا به تنهایی به فکر دوبرابر کردن این بودجه است به نظر می‌رسد این رقم افزایشی چشمگیر داشته باشد.
 
 گزارش گارتنر نشان می دهد سریع‌ترین رشد بازار امنیت کشور در زمینه دفاع سایبری به امریکای شمالی، آسیا و اروپا مربوط باشد. از سوی دیگر انتظار می‌رود هندوستان به عنوان دومین کشور پرجمعیت جهان که تاکنون بخش کوچکی از اقتصاد خود را صرف امنیت سایبری کرده بود با جهشی بزرگ در این بخش مواجه شود
 
فضای پاریس همچنان ملتهب است ولی این موضوع باعث نشد که فعالان عرصه فناوری جهان، بزرگ‌ترین گردهمایی دوسالانه خود را در این شهر را به تعویق اندازند. امسال نوزدهمین نمایشگاه تجهیزات امنیتی مبتنی بر فناوری Milipolدر زمان مشخص شده، یعنی از 17 تا 20 نوامبر درست 4روز پس از حملات این گروه تروریستی برگزار شد تا برای امنیت سایبری جهان در دوران تاخت و تاز تروریست‌ها فکری شود.
 
«جنگ علیه تروریسم» در مرکز توجه
نمایشگاه Milipol که از سال 1984 تاکنون برپا می شود، بزرگ‌ترین رویداد فناورانه امنیت ملی در اروپا محسوب شده و سالانه، هزاران کمپانی امنیتی و نیروی پلیس را به سوی خود می‌کشاند. امسال نیز با وجود ایجاد رعب و وحشت گروه داعش، این رویداد امنیتی فناورانه در مرکز نمایشگاهی پاریس که 8 مایل از محل حادثه فاصله دارد با حمایت وزیر کشور فرانسه و با همکاری نیروهای پلیس فرانسه، دفاع غیرنظامی، گمرک، اینترپل و… برگزار شد تا پیشگامان این عرصه جدیدترین یافته‌های خود را با یکدیگر در میان بگذارند تا شاید بتوان از حملات تروریستی، در سراسر جهان پیشگیری کرد.
 
در این نمایشگاه 4روزه، امسال نیز تجهیزات و فناوری‌های جدید امنیتی به نمایش گذاشته شد و میزگردهایی درباره اینکه تکنولوژی چگونه می‌تواند به پلیس کمک کند تا هرچه بیشتر از تروریسم و جنایت در جهان پیشگیری شود نیز برگزار شد. امسال حدود هزار کمپانی در این نمایشگاه شرکت داشتند و فرصتی را در اختیار تیم‌های مختلف حاضر در این رویداد قرار دادند تا فناوری‌های جدید را مرور و شناسایی کنند و به این ترتیب سرویس‌های امنیتی بتوانند بیش از پیش از حملات تروریستی جلوگیری کنند و همچنین توانایی دادن پاسخی دندان شکن‌تر به آنها داشته باشند.
 
با توجه به جو فرانسه، امسال این نمایشگاه شکل دیگری به خود گرفت و «جنگ علیه تروریسم» به کانون اصلی این رویداد تبدیل شد. مغزهای متفکر و پیشتاز امنیت، علاوه بر به اشتراک گذاشتن یافته‌ها و نظریات خود، تلاش کردند تا راهکارهایی نیز برای مقابله با تهدیدهای جاری بیابند. البته ورود به این نمایشگاه که پیشرفته‌ترین محصولات امنیتی مبتنی بر فناوری در آن نمایش داده می‌شود، با محدودیت‌های بسیاری همراه بود و تنها نمایندگان دولت، نظامیان و افراد شاغل در حرفه‌های امنیتی می‌توانستند از این نمایشگاه بازدید داشته باشند تا گروه‌های تروریستی نتوانند از ماهیت و چگونگی عملکرد این فناوری‌ها مطلع شوند به همین دلیل نیز اطلاعات شفاف و دقیقی از وسایل و فناوری‌های ارائه شده در دست نیست.
 
کمپانی‌ها و تیم‌های مختلف فعال در عرصه فناوری و امنیت از جمله Argon Electronics که در زمینه سیستم‌های تشخیص مواد شیمیایی، رادیولوژیکی و بیولوژیکی فعالیت دارد و MKU که در ساخت وسایل دید در شب و همچنین زره پوش و لباس‌های نظامی فناورانه پیشتاز است در این رویداد امنیتی چهار روزه حضور داشتند. در کنار این کمپانی‌های بزرگ و پیشرو، تیم‌های مبارزه با تروریسم و نسل‌های تازه عملیات ویژه هم حضور داشتند تا با آگاهی یافتن از آخرین فناوری‌های مرتبط با امنیت، دفاع نظامی و امنیت و دفاع سایبری، بتوانند به طور ویژه به دنبال راهکارهایی برای حفاظت از سایت‌ها، کمپانی‌ها، دولت‌ها و مردم باشند. به عنوان مثال کمپانیMKU در این نمایشگاه لباس‌هایی برای سربازان ارائه داد که 40درصد سبک‌تر و البته بادوام‌تر از لباس‌های فعلی است.
 
در نمایشگاه امسال بسیاری از محصولات جدید امنیتی از فناوری‌های تشخیص چهره گرفته تا پهپادهای جنگجو، انواع تانک‌ها، شبیه سازها و… به نمایش درآمد تا کشورها بتوانند با استفاده از این فناوری‌ها از مردم و مرزهای خود در برابر حملات تروریستی دفاع کنند.
 
ایده‌هایی برای ایجاد شهر ایمن
 تیم‌ها و کمپانی‌های حاضر در نمایشگاه امنیت فرانسه که وظیفه خود را دفاع از شهروندان در خانه و شهر خود می‌دانند بدون واهمه از حملات احتمالی داعش در پاریس گرد هم آمدند و کارآمد‌ترین فناوری‌های خود برای جنگ علیه تروریسم را در جهان ارائه داده و متعهد شدند که در این راه گام‌هایی تازه بردارند. بخشی دیگر از برنامه‌های گروه‌های شرکت‌کننده در این نمایشگاه امنیتی، تمرکز بر ارزیابی میزان تهدید جهانی تروریسم، ایجاد شهرهای ایمن و مروری بر درس‌هایی بود که از حملات تروریستی گرفته‌اند.
 
ازآنجا که فرانسه در سال آینده میزبان جام ملت های اروپا 2016 خواهد بود، بخشی از برنامه‌های این رویداد امنیتی فناورانه نیز به چگونگی امن ماندن فرانسه در سال آینده مربوط شد و تیم‌های حاضر تلاش کردند تا در زمینه امنیت بهتر این کشور و محافظت مردم و توریست‌ها از حملات تروریستی در جریان این مسابقات بحث و تبادل نظر کنند و بهترین راهکار را بیابند.
 
امسال تجهیزات حفاظتی در برابر حملات شیمیایی، بیولوژیکی، رادیولوژیکی یا حملات هسته‌ای و همچنین فناوری‌هایی برای افزایش تجزیه و تحلیل کارشناسان امنیتی نیز بخش دیگری از این نمایشگاه بود و گفته می‌شود فعالان عرصه امنیت کشورها حالا گزینه‌های فناورانه فراوانی برای انتخاب دارند تا بیش از پیش با تروریست‌ها مقابله کنند.
 
امسال همچنین فناوری‌هایی خاص در زمینه کنترل کردن کیف و چمدان مسافران،کنترل ورودی‌ها، یافتن کمربند انتحاری در محل‌هایی که امکان بازرسی بدنی همه مردم وجود ندارد و نیز راهکارهایی برای حفاظت فناورانه از قطارها، مترو، بنادر و فرودگاه‌ها در این نمایشگاه ارائه شد. در نمایشگاه Milipo امسال بسیاری از کمپانی‌های فعال در کنترل مرزها نیز حضور داشتند تا به دست اندرکاران تأمین امنیت کشورها کمک کنند مرزبانی بهتر و فناورانه تری داشته باشند.
 
در نمایشگاه قبلی که سال 2013 برگزار شد نیز بیش از 900 کمپانی از 49کشورآخرین و بزرگ‌ترین دستاوردهای خود را در زمینه امنیت و فناوری به نمایش گذاشتند و حدود 26هزار بازدیدکننده از 150کشور در این رویداد حضور یافتند. هرچند امسال هنوز آمار مشخصی ارائه نشده ولی گفته می‌شود با وجود حوادث اخیر فرانسه، استقبال مناسب بوده است.
 
بازار 77میلیارد دلاری امنیت سایبری جهان
نمایشگاه Milipo میزگردهای مختلفی داشت و در یکی از این برنامه‌ها عنوان شد که طبق تحقیقات Freedonia، یک گروه پژوهش بازار با توجه به حادثه تروریستی پاریس که بیش از 130کشته به جای گذاشت، انتظار می‌رود که میزان تقاضا برای محصولات مبتنی بر فناوری امنیتی در ماه‌های آینده بالاتر برود. تقاضای جهانی برای سرویس‌های امنیت خصوصی در سال 2015 حدود 8درصد افزایش یافته است.
 
در تازه‌ترین گزارش این گروه آمده است به دنبال افزایش حملات تروریستی در جهان، میزان تقاضا برای محصولات فناورانه تأمین‌کننده امنیت، رونق یافت؛ به عنوان مثال بعد از حمله تروریستی هتل بمبئی در سال 2008، میزان فروش وسایل مبتنی بر فناوری مربوط به امنیت رشدی انفجاری داشت و طبق یک گزارش محلی، پس از این حادثه، سیل وسایل الکترونیک فناورانه امنیتی به بازار داخلی هندوستان سرازیر شد و بازار این کشور شاهد افزایش 30درصدی فروش این وسایل بود.
 
در این نمایشگاه آخرین گزارش گارتنر هم در زمینه هزینه جهانی برای تأمین امنیت سایبری ارائه شد و هرچند این کمپانی پیش‌بینی کرده است که ارزش بازار امنیت سایبر جهان تا پایان سال 2015 حدود 2/8درصد رشد داشته و به 77میلیارد دلار خواهد رسید ولی عده‌ای معتقدند با توجه به حرکت‌های جدید داعش، ممکن است این رقم افزایش یابد. طبق گزارش گارتنر، جهان تا سال 2018 حدود 101میلیارد دلار برای امنیت سایبر هزینه می‌کند و این رقم تا سال 2020 به 170میلیارد دلار خواهد رسید.
 
در این گزارش همچنین آمده است که امریکای شمالی و اروپا بیشترین هزینه را در بخش امنیت سایبری خواهند داشت و کشورهای آسیاپاسیفیک از جمله چین، هندوستان و کشورهای آسیای جنوب شرقی نیز نیاز به قوی‌تر کردن جبهه سایبری خود را احساس کرده و برای آن هزینه خواهند کرد.
 
همچنین پیش‌بینی می‌شود که سریع‌ترین رشد بازار امنیت کشور در زمینه دفاع سایبری به امریکای شمالی، آسیا و اروپا مربوط باشد. از سوی دیگر انتظار می‌رود هندوستان به عنوان دومین کشور پرجمعیت جهان که تاکنون بخش کوچکی از اقتصاد خود را صرف امنیت سایبری کرده بود با جهشی بزرگ در این بخش مواجه شود چرا که قرار است بودجه امنیت سایبر را که سال گذشته 500میلیون دلار بود تا پایان سال 2015 به یک میلیارد دلار برساند که نشانه رشد صددرصدی است.
 
دوبرابر شدن بودجه امنیت سایبری بریتانیا
اتحادیه اروپا نیز پیش از این اعلام کرده بود که تا سال 2020 بودجه امنیت سایبر خود را حدود 14درصد افزایش خواهد داد ولی با توجه به اینکه بریتانیا به تنهایی به فکر دوبرابر کردن این بودجه است به نظر می‌رسد این رقم افزایشی چشمگیر داشته باشد.
 
جورج اوسبورن وزیردارایی بریتانیا در این زمینه گفته است: پس از حمله تروریستی پاریس، بریتانیا میزان بودجه نظارت و مقابله با جرایم سایبری را دوبرابر کرد و این رقم تا سال 2020 به حدود 2میلیارد پوند خواهد رسید. وی با اشاره به اینکه داعش قصد حمله به زیرساخت‌های دیجیتال بریتانیا را دارد، افزود: هربخش آنلاین کشور از بانک‌ها و خودروها گرفته تا ارتش و مدارس، بیمارستان، کنترل ترافیک هوایی و… می‌تواند مورد حمله سایبری داعش قرار بگیرد پس باید برای مقابله با این مشکل هشیار باشیم و زیرساخت‌های دفاع سایبری خود را بالاتر ببریم. به هرحال حملات مرگبار داعش می‌تواند حمله سایبری به بیمارستان‌ها یا نشاندن یک هواپیما باشد که علاوه بر ضرر رساندن به اقتصاد بریتانیا، می‌تواند تلفات جانی نیز به بار بیاورد و ما هرگز نمی‌خواهیم شاهد چنین صحنه‌هایی باشیم پس بودجه این بخش را بیش از گذشته می‌کنیم.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.