لبه تکنولوژی

December 4, 2015
10:40 جمعه، 13ام آذرماه 1394
کد خبر: 74806

رسیدن به موقع به پرواز با روبات اسپنسر

یک شرکت هلندی موفق به ساخت یک روبات چند زبانه به نام Spencer شده که برای هدایت مسافران در فرودگاه‏ ها استفاده می‏شود.
این پروژه که توسط شرکت هواپیمایی هلندی KLM راه ‏اندازی شده، راهی برای کاهش هزینه ‏هایی است که مسافران در مواقع از دست دادن پروازهای خود به‌دلیل گم شدن، متحمل می‏شوند. در حال حاضر محققان و تجار در پنج کشور اروپایی مشغول توسعه این روبات هستند.
 
اسپنسر حامل داده ‏های نقشه فرودگاه است و قادر به تعیین مکان فعلی خود از طریق ترکیبی از حسگرهایی مانند شتاب‏ سنج و لیزر‏های محدوده ‏یاب است. این روبات از این ویژگی‏ها برای اجتناب از برخورد با اشیا و ارزیابی نزدیکی خود به نشانه‏ های شناخته شده در مسیر خود استفاده می‏کند. این روبات همچنین با مقایسه نشانه‏ های شناسایی شده با اطلاعاتی که در نقشه دارد، قادر به مکان‏یابی خود است.سرعت زیاد عبور و مرور موانعی مانند انسان‏ها نمی‏تواند مشکل عمده ‏ای برای اسپنسر محسوب شود، درحالی‌که یکی از مشکلاتی که این روبات با آن مواجه است، برخورد با موانعی است که زودگذر هستند اما برای روبات جنبه دائمی دارند، مانند چرخ‏های باربری که در گوشه و کنار فرودگاه پارک شده ‏اند.
 
این قضیه‏ ای است که در کنار اطمینان حاصل کردن از اینکه روبات قادر به درک رفتار و عمل انسان است یا خیر، هنوز هم در حال پیگیری است. این کار مستلزم این است که روبات در اطراف گروهی از مردم بچرخد و آنها را تا زمانی که مطمئن شود او را دنبال می‏کنند، ردیابی کند.قرار است این روبات طی یک دوره یک هفته‏ ای از روز 30 نوامبر(نهم آذر) در فرودگاه بین ‏المللی شیفول آمستردام مورد ارزیابی قرار بگیرد و آزمایش بزرگ‌تر آن در ماه مارس انجام خواهد شد.این فناوری در نهایت می‏تواند در همه روبات‏هایی که نیاز به تعامل با انسان دارند، از جمله روبات‏هایی که از سالمندان در خانه‏ های آنها مراقبت می‏کنند، اعمال شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.