تجارت الکترونیک

January 2, 2016
13:50 شنبه، 12ام دیماه 1394
کد خبر: 75304

خدمات الکترونیکی سازمان بورس و اوراق بهادار

کارشناس مسوول فناوری اطلاعات سازمان بورس و اوراق بهادار اینترنتی شدن آزمون‌های حرفه‌ای بازار سرمایه، سامانه‌های تبادل اطلاعات نهادهای مالی، شبیه‌ساز معاملات بازار سرمایه، استانداردسازی جهانی صورت‌های مالی، رسیدگی به شکایات، اطلاع‌رسانی بازار سرمایه و اطلاع‌رسانی ناشران را از جمله خدمات الکترونیکی این سازمان اعلام کرد.
 
بهنام حکاک‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به خدمات الکترونیکی سازمان بورس اظهار کرد: در سامانه رسمی سازمان بورس و اوراق بهادار به آدرس seo.ir، لیست تمامی سامانه‌های سازمان، خدماتی که ارائه می‌دهد و همچنین سامانه‌های مرتبط وجود دارد. این سامانه‌ها اکثرا با دامنه‌های زیرمجموعه‌ سامانه رسمی سازمان بورس و اوراق بهادار ثبت شده‌اند، اما هرکدام به دلیل کسب و کار منحصر به فردی که دارند، یک سامانه جداگانه محسوب می‌شوند.
 
وی درباره ثبت‌نام اینترنتی آزمون‌ها گفت: پیش از این تنها ثبت‌نام در آزمون گواهینامه‌های حرفه‌ای بازار سرمایه به صورت اینترنتی بوده و برگزاری آزمون برای متقاضیان گواهینامه‌های حرفه‌ای به صورت حضوری و قلم و کاغذ بود، که با توجه به کثرت متقاضیان آزمون‌های گواهینامه‌های حرفه‌ای بازار سرمایه، سامانه آزمون‌های الکترونیکی از اسفند 1392 راه اندازی شد و از سال گذشته آزمون‌ها حداقل هر دو هفته یک بار و به صورت الکترونیکی انجام می‌شود.
 
کارشناس مسئول فناوری اطلاعات سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به فرآیند تایید صلاحیت حرفه‌ای مدیران نهادهای مالی توسط سازمان بورس و اوراق بهادار بیان کرد: کلیه نهادهای مالی، متقاضیان تأسیس و تبدیل به نهادهای مالی، اشخاص حقیقی و حقوقی متقاضی تصدی سمت و رکن در نهادهای مالی و سایر ذی‌نفعان این حوزه قادر خواهند بود درخواست‌های خود را بدون محدودیت زمانی و جغرافیایی و از طریق سامانه ستان برای سازمان بورس ارسال کرده و از آخرین وضعیت درخواست‌های ارسالی خود آگاهی یابند. سامانه تبادل اطلاعات نهادهای مالی به آدرس setan.seo.ir در دسترس متقاضیان است. پیش از این افراد بایستی به صورت حضوری مراجعه و فرم‌های مربوطه را تکمیل‌ می‌کردند، اما هم اکنون به صورت الکترونیکی انجام می‌شود.
 
حکاک‌زاده با اشاره به سامانه شبیه‌ساز معاملات بازار سرمایه به آدرسirvex.ir اظهار کرد: این سامانه بیش از پنج سال است که راه اندازی شده و وقتی وارد این سامانه می‌شوید بدون اینکه بخواهید پولی از دست دهید، می‌توانید تمرین کنید، حتی دانش‌آموزان و دانشجویان قبل از اینکه وارد بازار سرمایه شوند می‌توانند با قیمت‌های واقعی سهم بخرند و بفروشند و در هر لحظه سود و زیان خود را مشاهده کنند. همچنین این سامانه مطالب آموزشی زیادی دارد و به شما نکات مختلفی را معرفی می‌کنند.
 
وی با بیان اینکه بیشتر سامانه‌های سازمان بورس جنبه اطلاع‌رسانی دارد، اظهار کرد: اگر شرکت‌ها بخواهند صورت‌های مالی را برای تحلیل‌گران مالی و سایر ذی‌نفعان داخلی و خارجی ارسال کنند، باید یک فرمت استاندارد جهانی داشته باشد که همان xbrl است. xbrl یا زبان گزارشگری تجاری توسعه پذیر، یک رویکرد استاندارد جهانی است که تبادل اطلاعات و به خصوص گزارشگری مالی را در سراسر جهان متحول ساخته است. سامانه xbrl.seo.ir در حوزه xbrl راه‌اندازی شده است و سازمان بورس و اوراق بهادار به عنوان پیشتاز در آن فعالیت می‌کند.
 
کارشناس مسئول فناوری اطلاعات سازمان بورس و اوراق بهادار به سایر سامانه‌ها برای رسیدگی به شکایات افراد اشاره و بیان کرد: یکی از این سامانه‌ها، سامانه شکایت به آدرس shakayat.seo.ir است که بیش از شش سال راه‌اندازی شده است. به عنوان مثال اگر کسی سود سهام خود را دریافت نکرد، می‌تواند از این طریق پیگیری کند. همچنین سامانه دیگری به نام هیات داوری وجود دارد که این سامانه به نشانی davari.seo.ir در دسترس است. این سامانه نیز جهت ثبت دادخواست رسیدگی به اختلافات حرفه‌ای فعالان بازار سرمایه اختصاص دارد.
 
حکاک‌زاده sena.ir را از دیگر خدمات الکترونیکی سازمان بورس دانست و ادامه داد: پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه این روزها پرکاربرد است و بازدیدکننده بالایی دارد. در این سامانه تمامی اخبار رسمی بازار سرمایه وجود دارد. از راه‌اندازی اولیه این سامانه بیش از شش سال می‌گذرد و همواره در حال توسعه و به‌روز رسانی است، ولی نسخه موبایلی و انگلیسی آن به تازگی راه‌اندازی شده است.
 
وی درباره سامانه اطلاع‌رسانی ناشران نیز بیان کرد: سامانه دیگری که بازدیدکننده زیادی دارد سامانه codal.ir است که بیش از پنج سال راه‌اندازی شده است. در فرآیند انتشار مستقیم اطلاعات در سامانه اطلاع‌رسانی ناشران، تمامی صورت‌های مالی به محض تهیه توسط شرکت و ارسال مستقیما منتشر و بر روی این سامانه قرار می‌گیرد. این سامانه نیز همواره در حال توسعه است.
 
حکاک‌زاده در ادامه به مزیت‌های سامانه codal اشاره و بیان کرد: پیش از راه‌اندازی این سامانه، صورت‌های مالی روی کاغذ پرینت گرفته می‌شد و دسترسی به اطلاعات به سادگی امروزه نبوده است. به عبارت دیگر این سامانه به منظور مکانیزه کردن جمع‌آوری، بررسی و انتشار اطلاعات مالی شرکت‌های ثبت‌شده نزد سازمان و سایر اشخاصی که طبق قانون بازار اوراق بهادار ملزم به گزارش اطلاعات خود هستند، پیاده‌سازی شده است.
 
کارشناس مسئول فناوری اطلاعات سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه دسته‌بندی خدمات الکترونیک به نوین و غیرنوین صحیح و راهگشا نیست، گفت: خدمات نوین به این معنی است که به طور کلی چنین بستری وجود نداشته است و سازمان بورس آن را ایجاد کرده است؛ در حالی که به تعبیری همه خدمات الکترونیکی نوین هستند و سازمان نیز بر حسب نیاز افراد مرتبط با بازار سرمایه بسترها را اخذ و بومی‌سازی کرده است.
 
وی در پایان سخنانش اظهار کرد: الکترونیکی شدن خدمات همواره یکی از اولویت‌های مهم سازمان بورس و اوراق بهاردار بوده است. به همین خاطر بسیاری از سازوکارهای مرتبط با بازار سرمایه الکترونیک هستند و امروزه خدمات اندکی وجود دارد که ضرورتا باید به صورت کاغذی ارائه شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.