بازی

فناوری اطلاعات

January 3, 2016
8:38 یکشنبه، 13ام دیماه 1394
کد خبر: 75336

طراح بازی‌های رایانه‌ای: بازار بازی‌های رایانه‌ای را به خارجی‌ها واگذار کرده‌ایم

یک طراح و سازنده بازی‌های رایانه‌ای با انتقاد از عدم سرمایه گذاری در کشور در زمینه ساخت بازی‌های رایانه‌ای گفت: در حال حاضر سهم بازی سازهای داخلی از بازار این بازیها در کشور در حد صفر است.
 
علی شیرزادی در گفت‌وگو با ایسنا در کرمانشاه، با بیان اینکه تنها 10 درصد بازار بازیهای موبایل در دست بازی سازهای داخلی است، گفت: متاسفانه این وضعیت در زمینه بازی‌های رایانه‌ای به مراتب بدتر بوده و تقریبا بازی سازهای داخلی هیچ سهمی از این بازار ندارند.
 
وی علت این امر را عدم سرمایه گذاری در زمینه ساخت بازی‌های رایانه‌ای در کشور عنوان کرد و افزود: متاسفانه نگاه مسوولین به سمت سرمایه گذاری بر روی ساخت بازی نیست و عملا هیچ سرمایه گذاری در این زمینه در کشور صورت نمی‌گیرد.
 
شیرزادی افزود: از طرف دیگر متاسفانه دانش کافی برای ساخت بازی رایانه‌ای در کشور وجود ندارد و این امر موجب شده تا عملا جایگاهی در زمینه تولیدات این نوع بازی‌ها نداشته باشیم.
 
وی اظهار کرد: در کشورهای دیگر در دانشگاه‌ها ساخت بازی‌های رایانه‌‎ای تدریس می‌شود و آموزش‌ها در این کشورها بگونه ای است که حتی دانشجویان سال اولی علم بیشتری در زمینه ساخت بازی نسبت به بازی سازهای داخلی ما دارند.
 
شیرزادی افزود: در ایران هم رشته بازی‌های رایانه‌ای تدریس می‌شود، اما 90 درصد آموزه‌های این رشته‌ها عملا کاربردی در بازی سازی ندارند.
 
وی با بیان اینکه در گذشته تنها بحث ارتقاء گرافیک و سایر المانهای اینچنینی در رقابت بازار بازی‌های رایانه‌ای مطرح بود گفت: امروز بازار اینگونه بازی‌ها اشباع شده و تنها در رقابت جدید بحث ایجاد خلاقیت مطرح است.
 
شیرزادی با خلاق خواندن بازی سازهای ایرانی معتقد است، پتانسیل‌های لازم برای پیشرفت بازی سازی در ایران وجود دارد.
 
این بازی ساز، همچنین وجود طرح و داستان اولیه مناسب و جذاب را لازمه خلق یک بازی خوب دانست و اظهار کرد: خوشبختانه ایران به لحاظ داشتن پیشینه تاریخی خود در این زمینه دارای پتانسیل خوبی است.
 
شیرزادی در ادامه به تاثیرات بازی بر فرهنگ یک ملت اشاره کرد و افزود: در حال حاضر بازی‌ها سمت و سوی سیاسی به خود گرفته‌اند و هدف بیشتر کشورها از ساخت بازی دنبال کردن اهداف سیاسی است.
 
وی با بیان اینکه کارهای فرهنگی زمان بر است، گفت: بازی سازی برای کودکان قطعا بر فرهنگ آنها در دوران بزرگسالی تاثیر می‌گذارد و فرهنگ آنها مطابق اهداف سازندگان بازی‌ها شکل می‌گیرد. از این رو ضرورت دارد جهت پیشگیری از نفوذ فرهنگی دشمن از هم اکنون با جدیت در زمینه ساخت بازی‌های رایانه ای مطابق با فرهنگ ایرانی و اسلامی خودمان سرمایه گذاری شود.
 
شیرزادی به سرمایه گذاری کلان دیگر کشورها در زمینه ساخت بازی و انیمیشن اشاره کرد و افزود: تنها برای تبلیغات انیمیشن call of duty هزینه‌ای برابر فروش نفت یکسال کشور ما صرف شده است.
 
وی اظهار کرد: این سرمایه گذاریها در زمینه ساخت بازی و انیمیشن در کشورهای دیگر در حالی است که در ایران عملا هیچگونه سرمایه گذاری مناسبی در این زمینه انجام نمی‌شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.