باندپهن

باندپهن ثابت

January 10, 2016
15:12 یکشنبه، 20ام دیماه 1394
کد خبر: 75523

تلفن ثابت،زیر ساخت ارتباطات

تلفن ثابت ، به عنوان بستر اصلی توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور، نیازمند توجه و بازسازی است تا سلسله اعصاب ارتباطی کشور دوباره احیا شود.
 
نگارنده مطلب پیش رو، به عنوان یک کارشناس با 30 سال سابقه در صنعت مخابرات، اعلام می کند چنانچه به اقدام های پیشنهادی زیر عمل نشود، لطمه های جبران ناپذیری به سرمایه های این بخش و ارتباطات کشور وارد خواهد شد.
 
نخست: یک مُسکن برای احیای موقّت و خروج از وضعیت بحرانی فعلی، اصلاح تعرفه های تلفن ثابت باتوجه به هزینه های مترتّب بر توسعه شبکه و گذار از TDM به IP و استقرار NGN-IMS و اجرای FTTx در سطح کشور است. این اقدام توسط کمیسیون تنظیم مقررات قابل انجام بوده که می تواند علاوه بر ایجاد انگیزه های لازم برای حرکت با شتاب در حوزه توسعه، تلفن ثابت را از حالت بحران فعلی، موقتاً نجات دهد.
 
دوم: اقدام اساسی دیگری که می تواند تثبیت وضعیت سلامت و ادامه حیات اثربخش مخابرات را به ارمغان آورد، همسو شدن شرکت مخابرات با روند جهانی توسعه این صنعت وانجام FMC (همگرایی تلفن ثابت و تلفن همراه) است که بیش از یک دهه از عملیاتی شدن آن در جهان توسعه یافته گذشته است. این اقدام زمانی میسر می شود که یکپارچگی ارتباطات ثابت و همراه در مجموعه مخابرات ایران به حالت زمان واگذاری در بورس برگردد. بدین معنا که شرکت ارتباطات سیار، از سهامی عام به سهامی خاص برگردد. اجرای FMC و ارائه بسته های سرویس (ثابت، همراه و دیتا) بصورت باندل و تنوع بخشیدن به سرویس ها براساس نیاز مشتریان نیز می تواند در برون رفت مخابرات از اوضاع بغرنج کنونی مؤثر باشد.
 
این اقدام اساسی توسط هیأت مدیره شرکت مخابرات ایران که مجمع صاحبان سهام شرکت های مخابرات ثابت استانی و شرکت ارتباطات سیار است، میسر خواهد شد بدین نحو که بخش ارتباطات ثابت و ارتباطات همراه را به عنوان دو واحد تجاری (نه دو شرکت مستقل) تحت مدیریت یک هیأت مدیره با اعضای موظف و تمام وقت ، ترجیحاً هیأت مدیره شرکت مخابرات ایران اداره کند تا از یکسو از سرمایه گذاری های موازی در دو شرکت جلوگیری و از سوی دیگر با استفاده از توان های بالقوه و بالفعل در هر دو بخش و ایجاد هم افزایی تحت یک مدیریت بر درآمد و سود حاصله افزوده و با این منابع مالی، زمینه رشد و توسعه فراهم شود. 
 
به طور یقین رویکرد یکپارچگی مجموعه مخابرات (ثابت و همراه) که هنگام واگذاری به بخش خصوصی نیز وجود داشت، منافع همه ذینفعان را در درازمدت به ارمغان خواهد آورد.
 
سوم: نظارت، کنترل و مدیریت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در حوزه های ایجاد، نگهداری و بهره برداری از شبکه های مخابراتی است که توسط سازمان هایی از جمله مترو، وزارت نیرو و شهرداری ها بصورت پراکنده انجام و در اختیار اپراتورها قرار می گیرد. وظیفه سیاستگذاری و برنامه ریزی و سایر مراحل آن، طبق قانون بر عهده وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است و اگر سازمان های دیگری برای کمک به امر توسعه این بخش مهم، چنین اقدام هایی می کنند، لازم است مانند شرکت مخابرات تحت مدیریت و هماهنگی و کنترل این وزارتخانه باشد تا یک مرجع، پاسخگوی مسائل امنیتی، فنی، رعایت استاندارد های شبکه سازی و بخصوص در مواقع خاص و بحرانی باشد.
 
امید است با تدبیر مسئولان حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات و با تصمیم گیری صحیح و به موقع، از سرمایه های عظیم موجود در این بخش به نحو مطلوب و در جهت منافع عموم بهره گیری و ارتباطات ثابت از وضعیت اتاق احیا به سلامت، خارج شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.